آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 8 آبان ماه 1393 = 30-10 2014

اوباما و انتخاباتی دشوار پیش روی دموکراتها

جام جم آنلاین: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و دموکرات‌های حامی او، این روزها در کنار تمام مشکلات داخلی و خارجی خود به انتخابات میاندوره‌ای کنگره چشم دوخته‌اند؛ انتخاباتی که تحلیل‌‌ها و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد احتمالا به ضرر دموکرات‌ها تمام خواهد شد.

انتخابات میاندوره ای در ایالات متحده، انتخاباتی عمومی است که هر چهار سال یکبار برگزار می شود و طبق قانون باید در اولین سه شنبه ماه نوامبر باشد. در این انتخابات به طور معمول 435 کرسی مجلس نمایندگان و 33 کرسی از مجلس سنا به رقابت گذاشته می شود. در انتخابات امسال که در چهارم نوامبر (سه شنبه آینده) است، در کنار تمام کرسی های مجلس نمایندگان، 36 کرسی از صد کرسی مجلس سنا تعیین می شود.

در واقع ساختار کنگره آمریکا از دو بخش سنا و مجلس نمایندگان تشکیل شده است. اعضای سنا که مجلس بالادستی در کنگره محسوب می شود به مدت شش سال انتخاب می شوند، اما برای این که در هر دوره شش ساله، تمام اعضا یکباره تغییر نکنند، طبق قانون اساسی در هر دو سال، یک سوم کرسی های سنا در رای گیری شرکت داده می شوند. موضوع دیگر این که کرسی های سنا به سه کلاس مختلف تقسیم می شوند و تعداد جمعیت و اهمیت ایالت ها، نوع این کلاس ها را مشخص می کند. در انتخابات پیش رو، 36 کرسی از کلاس دوم به رای گذاشته می شود.

در حال حاضر، اکثریت مجلس نمایندگان در اختیار جمهوریخواهان و اکثریت سنا در اختیار دموکرات هاست. هر حزب برای کسب اکثریت سنا باید 51 کرسی از صد کرسی را در اختیار داشته باشد. در حال حاضر 53 کرسی در اختیار دموکرات ها و 45 کرسی در اختیار جمهوریخواهان است. از 36 کرسی که در انتخابات روز سه شنبه به رای گذاشته می شوند، 21 کرسی متعلق به دموکرات ها و 15 کرسی متعلق به جمهوریخواهان است. همین آمار کار را برای دموکرات ها سخت تر می کند زیرا آنها برای حفظ اکثریت خود باید 19 کرسی را به دست آورند و تنها دو کرسی را از دست بدهند.

شانس بیشتر جمهوریخواهان

عوامل مختلف باعث شده برخی تحلیلگران شانس جمهوریخواهان را بیش از دموکرات ها در این انتخابات بدانند. یکی از این عوامل، نتایج تحقیقی است که مرکز سیاست دانشگاه ویرجینیا انجام داده است. نتایج این تحقیقات نشان می دهد انتخابات کلاس 2 سنا عموما به نفع جمهوریخواهان به پایان رسیده و این مساله با توجه به کرسی های مورد رای گیری چندان نتیجه غیرمنتظره ای نیست. نکته دیگر، توجه به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 است. در بیشتر ایالت هایی که قرار است در انتخابات کلاس 2 سنا شرکت کنند، اوباما در سال 2012 در آنجا مقابل میت رامنی بازنده بود. در حال حاضر کرسی بیشتر این ایالت ها اکنون در اختیار دموکرات هاست و توجه به نتایج سال 2012 می تواند زنگ خطری برای آنها باشد.

سقوط محبوبیت اوباما در نظرسنجی های مختلف نیز می تواند زمینه ساز این شکست احتمالی باشد. اخیرا روزنامه واشنگتن پست و پایگاه خبری ای بی سی نیوز نظرسنجی انجام دادند که نتایج به دست آمده نشان داد 52 درصد پاسخگویان دوران ریاست جمهوری اوباما را ناموفق و حدود 42 درصد نیز بر موفق بودن رئیس جمهور آمریکا در این دوران تاکید کردند. به نظر مخالفان، اوباما هم در مورد مسائل داخلی (اقتصاد، مهاجرت و بهداشت عمومی) و هم در مسائل بین المللی (مقابله موثر با گسترش تروریسم) ضعیف عمل کرده است. در کنار این موارد، نظرسنجی های انجام شده نیز نشان می دهد شانس جمهوریخواهان برای پیروزی در این انتخابات بیشتر از دموکرات هاست.

بنا بر اعلام مرکز نظرسنجی روزنبرگ، جمهوریخواهان می توانند حداقل شش کرسی مورد نیاز خود برای کسب اکثریت را به دست آورند. روزنامه واشنگتن پست نیز شانس پیروزی جمهوریخواهان را بیش از 65 درصد اعلام کرده است. البته این موضوع چندان غیرمعمول هم نیست زیرا دو رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز در دوره دوم ریاست جمهوری خود اکثریت سنا را از دست دادند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: