آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 8 آبان ماه 1393 = 30-10 2014

منوی ظهر عاشورا؛ "سوشی" و مداح صد میلیونی

منوی ظهرعاشورا؛ میگو، "سوشی" و مداح صد میلیونی

فیروزه متین/روزآنلاین: در حالی که ۳۰ درصد از جامعه ایران از گرسنگی سلولی رنج می برد و مسئولان کارگری از قرارداشتن تمامی کارگران در زیر خط فقر خبر می دهند، گزارش ها از چشم و همچشمی "بچه پولدارها" در برگزاری مراسم عزاداری میلیاردی عاشورا و تاسوعا حکایت دارد.

دستمزدهای ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیونی مداحان معروف برای یک شب مداحی و روضه خوانی، علامت های ۱ میلیارد تومانی، سفارش غذاهای پرسی ۱۵۰ هزار تومانی از رستوران های معروف، پذیرایی از عزاداران با دیس های میگو و سوشی، طبل ها و دهل های ۴ تا ۱۰ میلیون تومانی، تنها بخشی از وسایل و عناصر این چشم و همچشمی هاست.

در همین باره، سایت اقتصاد نیوز، دیروز در گزارشی اعلام کرد: "علامت‌ها که یکی از نمادهای عزاداری هستند در بازار تهران با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. این علامت‌ها از ۶۰ هزار تومان آغاز و تا یک میلیارد تومان هم به فروش می‌رسند. بر اساس اطلاعات به دست آمده از قیمت این علامت‌ها در بازار تهران هرچه میزان استفاده از فلزاتی مانند طلا در علامت‌ها بیشتر باشد قیمت آنها نیز افزایش می‌یابد. عمده علامت‌ها از آهن، تیغه و فنر تشکیل می‌شود که کوچکترین آنها حداقل شامل سه تیغه بوده و معمولا برای هیات‌های خردسالان کاربرد دارد و بزرگ‌ترین آنها نیز آن طور که بازاری‌ها می‌گویند دارای ۱۱۱ تیغه است.قیمت علامت‌ها به فراخور تعداد تیغه ،جنس و میزان فلز و طلای استفاده شده در آنها متفاوت است و قیمت آنها معمولا از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان آغاز و به یک میلیارد تومان نیز می‌رسد.البته قیمت علامت‌های سه تیغه‌ای مخصوص خردسالان در حدود ۶۰ هزار تومان است".

در ادامه این گزارش می خوانیم: "علامت‌های یک میلیاردی سفارشی و میزان طلای استفاده شده در آنها بسیار بالا است. آن طور که یکی از فروشندگان علامت می‌گوید قیمت خام این علامت‌ها ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان است که با توجه به میزان کاری که بر روی آنها انجام می‌شود قیمت آن تا یک میلیارد تومان هم می‌رسد.البته به نظر می‌رسد تورم دامن علامت‌های مذهبی را هم گرفته و آن طور که بازاری‌ها می‌گویند قیمت آنها نسبت به سال قبل در حدود چندین درصد افزایش یافته است. همچنین در علامت پرهایی به رنگ‌های مختلف دیده می‌شود که جنس آنها از پر شترمرغ است.این پرها در علامت به عنوان حجاب آنها کاربرد دارد.علاوه بر این، برای جابه‌جا کردن علامت‌ها باید از کمربند یا هیکلی استفاده کرد که به گفته برخی فروشندگان این محصول، جنس آنها از چرم گاومیش است که چند درصد مردم از سه بند آن استفاده می‌کنند. نوع دیگر هیکلی‌های دو بنده یا یک بنده است. قیمت کمربند یا هیکلی‌ها از ۵۰ هزار تومان آغاز و تا دو میلیون تومان ادامه دارد".

گزارش ها از دستمزد مداحی و روضه خوان مداحان مشهور هم حیرت آور است: ۱۵۰ میلیون تومان تا۲۰۰ میلیون تومان!

قیمت دستمزد مداحی ۲۰۰ میلیون تومای را مدیرکل حج و اوقاف اعلام کرده و گفته است: "مداحی که برای یک دهه ۲۰۰ میلیون تومان پول دریافت می کند و می گوید نهضت امام حسین فقط عرفانی است و سیاسی نیست، سخن گوی دشمن هستند، از این رو انتظار می رفت حزب الهی های چغادک و بوشهر در این خصوص واکنش بیشتری نشان دهند".

سایت اندیشه ها هم به نقل از شبکه گوگل پلاس یک خبرنگار اصولگرا نوشته: "ظاهرا پای واسطه ها به مجالس محرم و مداحی هم کشیده شده!تو همین دهه، در یکی از هیات های قم، سر قیمت حسابی چونه زدند. ظاهرا اینجا هم قرارداد سقفی نداره. مثل فوتبال!اونم سر مداحی که این چند ساله معروف شده و صدا و شعر و نوحه اش، هیچ حسی نداره. از اون مداح های اوبس اوبسی آپاراتی.مکان: ورزشگاه ... شهر قم. در نهایت بر سر مبلغی بین ۱۳۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان به توافق رسیده اند".

ساعتی بعد سایت کافه سینما نام این مداح را جواد مقد اعلام کرد که منجر به انتشار تکذیبیه ای از ناحیه هیات دعوت کننده او شد.

سایت مشرق هم در گزارش دیگری نوشت: "تماس براي هماهنگي بيشتر با ايشان و احالة موضوع به فرد ديگري كه مدير برنامه‌هاي وي بوده تهيه و تكثير بنرهاي تبليغاتي، تأمين سيستم صوتي عليرغم مشكلات موجود از جمله اموري بود كه با دشواريهاي خاص خود انجام گرفت، ليكن چهار روز قبل از مراسم از طرف مدير برنامه تماس گرفته شد كه ميزان صلة‌(پاكت) در نظر گرفته شده چقدر است؟!پاسخ اين بوده كه مبلغي به عنوان هديه مد نظر است تشريف آوردند خدمت ايشان تقديم ميگردد. اما متأسفانه چنين بيان می‌شود که خیر! ‌مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/ ۱۵ ریال (براي يك شب يا بهتر براي يك ساعت) به شماره حسابي كه اعلام مي‌كنيم واريز نمائيد. متعاقباً برگزار كنندگان اظهار ميدارند كه آيا اين رفتار كار درستي است؟ گفته مي‌شود اين ديگر به شما ربطي ندارد! درجواب يادآوري مي‌شوند كه بالاخره مطابق رسم مبلغي به عنوان هديه و صله تقديم ايشان مي‌كنيم. نهايتاً مدير برنامه افاضه مي‌نمايد كه رسم و سنت شما با رسم حاجي!؟ جور در نمي‌آيد».

این دستمزدها و قیمت ها در حالیست که سایت های خبری، هزینه حداقلی یک هیات عزاداری را نزدیک به 25 میلیون اعلام کرده اند:"با اعمال تحریم‌های بین‌المللی و رشد شدید قیمت ارز در سال ۹۱، قیمت همه اقلام مورد نیاز هیات در این سال و سال ۹۲ با رشد شدیدی مواجه شد. به طوری که مجموع هزینه‌های هیات در سال ۹۲ بیش از شش برابر چهار سال قبل بود و به ۲۳۲ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۸۰۰ ریال رسید. خرید ۷۰۰ کیلو برنج در سال گذشته برای هیات ۴۶ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال، ۱۱۰ کیلو گوشت گوسفند ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال و ۵۰ کیلو پیاز ۵۰۰ هزار ریال خرج برداشت. در این سال به مداح ۱۰ میلیون ریال و به واعظ ۱۳ میلیون ریال پرداخت شد. اما نکته جالب این بود که یک قلم فرهنگی دیگر نیز به هزینه‌های سال ۹۲ هیات اضافه شد: ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار ریال برای خرید 25 جلد کتاب اصحاب الحسین".

در همین حال یک فروشنده لوازم عزاداری هم درباره قیمت ها گفته: "قیمت طبل‌ها از ۶۰ هزار تومان شروع می‌شود و نوع ژاپنی آن که اصل بوده و خیلی کم است حدود سه تا چهار میلیون تومان قیمت دارد. سنج ذینجان که ایتالیایی است گران‌تر از همه بوده و سایز بزرگ آن که ۱۲۰ اینچ است و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد."

راه افتادن "دسته های عزاداری سواره" هم پدیده جدیدی است که از سال گذشته در میان بچه پولدارها رایج شده است.

هم اکنون در شب های محرم، در خیابان فرشته و به ابتکار برخی از کسبه پاساژ "ام سنتر"، دارندگان خودروهای لوکس چند صد میلیون تومانی ، به شکلی هماهنگ با بلند کردن صدای ضبط صوت های خود، به شکل سواره اقدام به راه اندازی دسته عزاداری می کنند که موجب ترافیک سنگین در این محدوده می شود.



Hamid October 30, 2014 01:25 PM

میبایستی از این مردم خواست از خانه های خود بیرون نیایند اگر اعتقاد دارید در خانه خود مراسم انجام دهید برای تماشا هم از خانه خارج نشوید بدنبال این جماعت رفتن اعتقاد و احترام به امام حسین نیست و با یک غذای امام حسینی نه مریضت خوب میشود نه گرهی از کارت باز ولی این حرکتی خواهد بود همچون امام حسینت که تشنه مرد ولی زیر بار ظلم نرفت

گزارش یا اعتراض به این نظر


فریبرز October 30, 2014 01:42 PM

ماهی گندیده سوشی غذای مناسبی برای مراسم گندیده و مفتضح عاشورا است، نوش جانشان!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Matab October 30, 2014 05:26 PM

مردمی که تا این حد تهی مقزند که خود را با اینها مخلوط و سرگرم مکنند همین آخوندها زیادشونه، بجای اینکه فرهنگ و اگاهیشون رو بالا ببرن دنبال این آخوندهای احمق و مداحان مزدور و نون رو به نرخ روز خوران همراه میشوند ننگ بر ما که این oza و احولمونه در قرن ۲۱

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: