آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 28 آبان ماه 1393 = 19-11 2014

افزايش 10 درصدی اعتياد در ميان بانوان خراسان

گرايش بانوان به استفاده از قرص‌هاي لاغري حاوي مواد مخدر صنعتي با تصور غلط رسيدن با تناسب اندام و زيبايي آمار زنان معتاد را در خراسان رضوي را افزايش داده است.

به گزارش مهر، اعتياد بلاي خانمان سوزي است که هر روز قربانيان بسياري را در کشور مبتلا مي‌کند، متاسفانه اين بيماري علاوه بر ابتلاي فرد معتاد به موادمخدر و صدمات روحي و جسمي به وي، در خانواده و به ويژه فرزندان آسيب‌هايي جدي وارد کرده و در بسياري از موارد باعث رانده شدن آنها به سمت و سوي بزهکاري و آسيب‌هاي اجتماعي خطرناک شده است. حال اگر اعتياد، مادر را که پناهگاه فرزندان و خانواده محسوب مي‌شود دچار سازد، خانواده از اساس دچار تزلزل و آسيب شده و در موارد بسياري فروپاشي سريع خانواده فرد معتاد را در پي داشته است.

توزيع و تبليغ مواد مخدر در باشگاه‌هاي ورزشي و آرايشگاه‌هاي زنانه

به گفته کارشناسان و محققان گرايش بانوان به اعتياد طي دو سه سال گذشته با آمار تاسف بر انگيزي در حال افزايش بوده و در ميان بانوان خراسان رضوي طي چند سال گذشته افزايش يافته که به دنبال آن باعث افزايش بزهکاري و آسيب‌هاي اجتماعي نيز در اين استان شده است.

محققان گرايش بانوان به سمت قرص‌هاي لاغري و استفاده از مواد مخدر صنعتي با تصور کاهش وزن و تناسب اندام را يکي از دلائل افزايش آمار اعتياد در بين بانوان مي‌دانند، همچنين توزيع و تبليغ اين مواد مخدر صنعتي در باشگاه‌هاي ورزشي و آرايشگاه‌ها را از ديگر عوامل اين افزايش دانسته‌اند.

يک کارشناس ارشد روانشناسي در خصوص گرايش بانوان به اعتياد به مهر گفت: پايين بودن اعتماد به نفس، اعتياد همسر، مشکلات روحي و رواني، ارتباطات و مهماني‌هاي زنان خارج از چارچوب ارزش‌هاي خانوادگي، عدم داشتن مهارت‌هاي لازم براي زندگي و باورهاي غلط در خصوص مواد به ويژه در مورد تناسب اندام از عوامل روي آوردن به مواد مخدر در زنان است.

معصومه فرامرزي اظهار کرد: کم ترين عارضه اعتياد در زنان متلاشي شدن کانون گرم خانواده است و متاسفانه طبق آمار جهاني و تجارب ارائه شده در کار درماني با معتادين، اعتياد در زنان عوارض جدي تري نسبت به مردان دارد.

وي فحشا و خودفروشي را از عوارض اعتياد در زنان عنوان کرده و افزود: خودفروشي به منظور تامين هزينه‌هاي اعتياد باعث فروپاشي خانواده مي‌شود.

اين روانشناس تاکيد کرد: ناديده گرفتن بحث اعتياد در زنان عواقب ناگواري براي جامعه به جاي مي‌گذارد که بايد براي جلوگيري از آن اقدامات اساسي انجام گيرد.

وي ابراز کرد: خطر ابتلاي فرزندان مادران معتاد به اعتياد بيشتر از پدران معتاد است، درست است که اعتياد کانون خانواده را متلاشي مي‌کند ولي زماني که مادر معتاد شود شيرازه زندگي از هم مي‌پاشد.

فرامرزي با بيان اينکه اعتياد در زنان بيماري محسوب نمي‌شود بلکه يک مشکل غيراخلاقي در نظر گرفته مي‌شود، ادامه داد: براي حل آن نياز به کاري اساسي وجود دارد و آموزش اعتماد به نفس در دختران، پاسخگويي صحيح به نياز‌هاي جوانان و خودباوري مي‌تواند در درمان ريشه اي اعتياد در زنان موثر باشد. جانشين دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوي هم در خصوص افزايش آمار بانوان معتاد در اين استان به خبرنگار مهر گفت: آمار اعتياد در مردان در دو سه سال گذشته در استان کاهش ولي در ميان بانوان به سه برابر افزايش يافته است. سرهنگ ماشا الله صادقي افزود: در حال حاضر حدود 140 هزار معتاد در خراسان رضوي وجود دارد که بر اساس آخرين برآوردها 10 درصد اين آمار را بانوان تشکيل مي‌دهند.

آمار 10 درصدي زنان معتاد در خراسان رضوي

صادقي ابراز کرد: متاسفانه آمار 10 درصدي اعتياد در ميان بانوان از آمار 90 درصدي معتادان مرد در استان خطر ناک تر است چرا که مستقيما اساس و پايه خانواده را تهديد مي‌کند.

وي با بيان اينکه اعتياد مادر خانواده ساير اعضاي خانواده را از اين بلا مصون نمي‌گذارد، عنوان کرد: زنان به علت خجالت و پنهان کاري کمتر براي ترک اقدام و به مراکز مراجعه مي‌کنند که اين امر مشکل را دو چندان مي‌کند. صادقي بيان کرد: جنس زن به علت لطافت با کوچکترين آلودگي در مواد و وسائل مصرفي اعتياد به سرعت در معرض بيماري قرار مي‌گيرد و همين امر موجب شده که اغلب زنان معتاد ناقل بيماري‌هاي مختلف باشند.

وي مهمترين عامل گرايش و ابتلاي زنان به اعتياد را تبليغات ماهواره اي داروهاي لاغري و توزيع از طريق آرايشگاه‌هاي زنانه ذکر کرده و گفت: متاسفانه اين داروها حاوي آمفوتامين و مواد مخدر صنعتي هستند و به سرعت فرد مصرف کننده را معتاد مي‌کنند. معاون مرکز تحقيقات اعتياد خراسان رضوي و پزشک داراي مدرک NTH کنترل اعتياد هم در اين رابطه به مهر گفت: بر اساس آخرين آمار اعلام شده از سوي ستاد مبارزه با مواد مخدر استان آمار زنان معتاد طي دو سال اخير رشد فزاينده اي داشته و به 9.7 درصد رسيده است.

گرايش طبيعي زنان به زيبايي و سوء استفاده سود جويان

عباس زوار عنوان کرد: گرايش طبيعي زنان به زيبايي و تناسب اندام و سو استفاده سود جويان با تبليغ و توزيع قرص‌هاي لاغري که داراي مواد مخدر صنعتي و مقادير بالايي آمفوتامين هستند از طريق آرايشگاه‌ها و باشگاه‌هاي ورزشي زنانه طي دو سه سال اخير باعث افزايش اين آمار شده است.

زوار تاکيد کرد: افزايش اعتيد از ميان زنان افزايش آمار طلاق و فروپاشي بنيان خانواده را هم در پي دارد. مدير دپارتمان تخصصي کنترل اعتياد موسسه طب پيشگيري سيب ادامه داد: بيشترين ضعف در ميان مبتلايان به اعتياد که مهمترين عامل ابتلاي آنها نيز محسوب مي‌شود، ضعف مهارت‌هاي زندگي است که باعث افزايش آمار اعتياد نيز مي‌شود.

وي با بيان اينکه توجه به امر پيشگيري از اعتياد پايين است، اظهار کرد: وقتي فرد به اعتياد مبتلا مي‌شود به دنبال راه حل مي‌گرديم در حالي که بايد از قبل با ارائه آموزش‌هاي لازم به زنان و دختران آنها را براي پيشگيري آماده کنيم. زوار عنوان کرد: اگر بانوان در مهارت‌هاي زندگي، خودآگاهي و کنترل خشم از طريق دريافت آموزش‌هاي لازم توانمند شوند کمتر به سمت اعتياد گرايش مي‌يابند.

باور‌هاي غلط مبني بر عدم اعتياد آوري قرص‌هاي لاغري

داديار پيشگيري از وقوع جرم دادسراي عمومي انقلاب نيز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: برخي باور‌هاي غلط مبني بر اينکه مواد محرک و روان گردان باعث اعتياد نشده و لاغري، فرم دهنده و شفاف سازي پوست را به دنبال دارد باعث گرايش شديد بانوان به استفاده از آنها شده است.

محمد بخشي محبي عنوان کرد: اين مواد روانگردان توسط قاچاقچيان و سوداگران مواد مخدر از طريق آرايشگاه‌هاي زنانه رواج پيدا کرده که صدمات جسمي و روحي و حتي ذهني بسياري را براي مصرف کننده در پي دارند.

وي با بيان اينکه اعتياد در ميان بانوان آمار برخي از جرائم را بالا برده است، افزود: فروپاشي زندگي، قتل، خودکشي، طلاق، کودک و همسر آزاري از جمله اين موارد است.

اين مقام مسئول به اقدامات انجام شده در راستاي کاهش ابتلا به اعتياد و قرباني شدن افراد ناآگاه در دام سودجويان اشاره کرده و گفت: با برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي در مهدهاي کودک، مدارس و دانشگاه‌ها در بالا بردن مهارت‌هاي زندگي در ميان افراد به ويژه قشر بانوان و دختران تلاش مي‌کنيم.

افزايش نظارت بر آرايشگاه‌ها
و باشگاه‌هاي ورزشي

وي افزود: از دستگاه‌هاي ناظر مانند اتحاديه‌ها، پليس اماکن و همچنين اداره ورزش و جوانان استان خواستار نظارت بيشتري بر آرايشگاه‌ها و باشگاه‌هاي ورزشي به جهت جلوگيري از توزيع روان گردان‌ها شده ايم چرا که برخي از اين اماکن زير زميني و بدون مجوز فعاليت مي‌کنند.

داديار پيشگيري از وقوع جرم دادسراي عمومي انقلاب ابراز کرد: افزايش مراکز کاهش آسيب و سر پناه‌هاي شبانه ويژه بانوان معتاد از ديگر اقدامات انجام شده در زمينه کنترل و جلوگيري از عواقب اعتياد بوده است. وي همچنين به ارائه کلاس‌هاي آموزشي در صنف آرايشگران زنانه اشاره کرده و ابراز کرد: با ارائه آموزش‌هاي لازم از توزيع و تبليغ مواد روان گردان در آرايشگاه‌ها جلوگيري مي‌کنيم.

اين مقام مسئول همچنين به استفاده و همکاري رسانه ملي در آگاهي بخشي به خانواده و خصوصا بانوان اشاره کرده و تصريح کرد: استمرار در پخش پيام‌ها و هشدار‌هاي آموزشي از ابتلا و گرايش بانوان به اعتياد مي‌کاهد چرا که بانوان وقت بيشتري براي تماشاي تلويزيون دارند. اعتياد در ميان بانوان به شکل تاسف بر انگيزي در حال افزايش است و به نظر مي‌رسد اقداماتي که تاکنون در زمينه جلوگيري و درمان اين معضل بزرگ در جامعه انجام گرفته کافي نبوده و نياز است همه ارگان‌ها و سازمان‌هاي مربوطه با کاري سازمان يافته دست در دست يکديگر در راه حل و ريشه کني اين غده سرطاني از دامان جامعه بيش از پيش تلاش کنند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: