آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 3 آذر ماه 1393 = 24-11 2014

کره جنوبی امروز تکنولوژی صادر می کند و ایران...

امروز کره جنوبی تکنولوژی صادر و ایران کالا وارد می کند

منتقدان توسعه، مسئولان کره جنوبی را در سال 1950 به عنوان دست پرورده و عروسک آمریکا تعبیر می‌کردند و سرمایه صنعتی نیز که آنجا شکل گرفته بود را هم به عنوان صنایع وابسته می‌خواندند اما‌‌ همان طور که می دانید امروز کمتر کسی است که یک چنین تعبیری در مورد کره جنوبی داشته باشد.

دکتر علی دینی ترکمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص انتقادی که برخی آقایان در ابتدای انقلاب به صنعت و توسعه تولید داشتند، گفت: باید بگویم که‌‌ همان نقدی که به صنایع مونتاژ و سرمایه گذاری وابسته در آن مقطع زمانی وجود داشت، در کره جنوبی هم بود و حتی می‌توان گفت که بسیار رادیکال‌تر از ایران بود به طوری که به لحاظ سیاسی ژنرال‌های نظامی که در کره جنوبی فرایند توسعه را از ۱۹۵۰ به بعد پیش می‌بردند از آنان به عنوان دست پرورده و عروسک آمریکا تعبیر می‌کردند و سرمایه صنعتی نیز که آنجا شکل گرفته بود را هم به عنوان صنایع وابسته می‌خواندند اما‌‌ همان طور که اشاره شد امروز کمتر کسی است که یک چنین تعبیری در مورد کره جنوبی داشته باشد.

این کار‌شناس اقتصادی تصریح کرد: بنابراین می‌خواهم نتیجه بگیرم که درست است که پایه‌های صنعتی شدن در یک کشور توسعه نیافته‌ای مانند ایران و کره جنوبی با مونتاژ کاری شروع شد اما اگر مسیر درست ادامه پیدا می‌کرد می‌توانست در ‌‌نهایت سر از ابداعات فناورانه دربیاورد و به مرحله‌ای برسد که تکنولوژی منتقل شده را جذب و نهادینه کند.

وی ادامه داد: با این همه امروز کشور کره جنوبی توانسته است به صادر کننده علم و دانش فنی یا تکنولوژی تبدیل شود و ایران به یک واردکننده کالا.

دینی بیان داشت: لذا می‌خواهم بگویم شاید آن تعبیری که وجود داشت تحت عنوان صنایع وابسته، تعبیر‌هایی بسیار تند بود چراکه برای صنعتی شدن راهی غیر از این وجود نداشت.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: