آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 7 آذر ماه 1393 = 28-11 2014

منبع حکومتی: سناریوپردازی دوباره آژانس اتمی

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که هنوز نمی‌توان اطمینان داد که فعالیتهای هسته‌ای در ایران جنبه صلح‌آمیز دارد.

خبرگزاری تسنیم: یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و نقش این سازمان شرکت کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر گام بعدی آژانس پس از تعلیق برخی تحریم‌های غرب علیه ایران گفت: ما امیدوار بودیم که رژیم ایرن و 1+5 به توافق دست یابند. بیش از 10 سال است که برنامه هسته‌ای رژیم ایران مورد توجه ما قرار دارد اما هنوز نیز نمی‌توان اطمینان داد این برنامه صلح‌آمیز است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: ما دو مشکل داریم: اول اینکه رژیم ایران برای مشخص کردن اطلاعاتی که ممکن است جنبه نظامی داشته با آژانس همکاری نمی‌کند. مشکل بعدی این است که رژیم ایران به ما اجازه استفاده از وسایل قویتر راستی‌آزمایی با نام پروتکل الحاقی (بازرسی های سرزده) را نمی‌دهد.

آمانو در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا مدرکی مبنی بر تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای رژیم ایران وجود دارد یا خیر گفت: وظیفه آژانس راستی‌آزمایی حقایق است. به همین دلیل است که خواستار همکاری کامل تهران برای بررسی اطلاعات هستیم.

مدیر کل آژانس در پایان اعلام کرد مشکل این است که نمی‌توانیم اطمینان دهیم فعالیتهای هسته‌ای در ایران با مقاصد صلح‌آمیز صورت می‌گیرد. به همین دلیل دستیابی به سایتها، افراد و اسناد از اهمیت زیادی برخوردار است و این موارد میتوانند درک بهتری از موضوع را در اختیار آژانس قرار دهند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: