آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 7 آذر ماه 1393 = 28-11 2014

عمده زیرساخت‌های آبی کشور فرسوده است

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: عدم وجود زیرساخت‌های مناسب موجب هدر رفت بی رویه و نیز بحران آب می شود.

حسین امیری خامکانی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه تاکنون سرمایه گذاری‌های هنگفتی در صنعت آب اتفاق افتاده است افزود: متاسفانه با وجود همه اقدامات، خشکسالی و کمبود آب، ما را به نقطه اول آورده بگونه ای که سال به سال اوضاع وخیم تر می شود، بنابراین تنها راه مقابله با این بحران مدیریت مصرف آب و نیز مدیریت منابع آبی است.

وی با بیان اینکه مجموعه تصمیمات و مدیریت مسوولان، موجب برون رفت کشور از بحران کم آبی می شود ادامه داد: باید مصرف در بخش هایی همچون کشاورزی و شرب مدیریت و کنترل گردد؛ همچنین استفاده از ظرفیت هزاران کیلومتر آبهای ساحلی همجوار با کشور ایران و انتقال آنها به مناطق و استان های بحرانی از دیگر راهکار های مقابله با این معضل می‌باشد.

امیری با تاکید بر اینکه عمده زیرساخت های آبی کشور فرسوده شده‌اند اضافه کرد: دولت باید نسبت به بهسازی شبکه های آبی مراکز جمعیتی، صنعتی و نیز تجاری اقدام کرده تا طرح های اجرایی بهینه تر، با کیفیت تر و نیز با عمر طولانی تر قابل پیاده سازی و بهره برداری باشند تا بدین ترتیت بتوان با بحران های آبی پیش ِرو مقابله کرد.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به طرحی که از سوی کمیسیون انرژی در صحن علنی مجلس ارائه شده و به تصویب رسیده است توضیح داد: بر طبق این طرح آب‌های مرزی و ساحلی ایران طی فرآیندی شیرین سازی شده و به مناطق مرکزی کشور که عمدتا دچار کم آبی نیز هستند منتقل می گردند، همچنین در ادامه این طرح، به تولید همزمان آب و برق اشاره شده است که در صورت اجرای آن ضمن آنکه بازدهی افزایش می یابد، هزینه های کلی تولید به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد.

نماینده زرند و کوهبنان همچنین از تصویب طرحی که بر اساس آن یک درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی و میعانات گازی به مدیریت عرضه و تقاضای آب کشور اختصاص می یابد خبر داد و تصریح کرد: این اقدام موجب کاهش مشکلات آبی در کشور و نیز هدفمند شدن مصرف درآمد حاصل از فروش نفت می شود؛ در واقع بدین وسیله بودجه کشور از عواید نفتی خودکفا شده و می توان از آن برای تامین و بهبود زیرساخت ها و شبکه های خدمت سان استفاده نمود.

وی با تاکید بر اینکه تمامی این اقدامات در راستای مدیریت منابع آبی و نیز مقابله صحیح با بحران کم آبی است اضافه کرد: پیشنهاد می کنیم دولت به تفکیک آبهای قابل شرب از آبهای غیر قابل شرب بیاندیشد بگونه ای که منابع آبی کیفی و مناسبی که در اختیار است صرف بخش شرب شده و برای سایر امور همچون کشاورزی و نیز مصارف بهداشتی از سایر آبها استفاده گردد.

امیری در پایان با قدردانی از طرح ها و اقدامات صورت گرفته توسط استاندار کرمان در خصوص بحران کم آبی در استان افزود: طرح هایی که در مجلس ارائه می شود نیز مکمل طرح های استانی بوده؛ بنابراین با مجموع اقدامات و تمهیدات مسوولین، امید آن داریم مشکلات آبی کرمان، به عنوان استانی که در محدوده بحرانی از لحاظ وضعیت کم آبی قرار دارد هر چه سریع تر مرتفع شود.



amir ershadi November 29, 2014 02:29 AM

رهبر معظم لطفا چشم امید ما امت به شما میاشد امید مان شما هستید چه کنیم با این همه فرسودگی در ام ا لقرا کشور اسلام شما از دست وبیضه وعقل فر سوده ابهای زیر زمین فر سوده اخوند ها و امامهای جمعه فرسوده اسلام ناف محمدی هم که از ۱۴۰۰ سال پیش فرسوده علی معلم که فرسوده تنها خواهر الهام چرخنده در ام القرا می چرخد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: