آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 26 آذر ماه 1393 = 17-12 2014

چرخش تاریخی در روابط میان آمریکا و کوبا

رادیو فرانسه: روسای جمهوری آمریکا و کوبا، باراک اوباما و رائول کا سترو، امروز آغاز روند عادی سازی روابط دیپلماتیک میان دو کشور را اعلام داشتند. سخنان روسای جمهوری آمریکا و کوبا همزمان از شبکه های تلویزیونی هر یک از دو کشورپخش شد.

باراک اوباما در سخنان خود این تصمیم را کنار گذاشتن " نگرشی گذشته گرا" به سیاست توصیف کرد. رائول کا سترو نیز در سخنان خود گفت که دو کشور باید بتوانند " تفاوتهای یکدیکر را با رفتاری متمدنانه" بپذیرند.

باراک اوباما و رائول کا سترو بعد از ظهر روز گذشته سه شنبه 16 دسامبر/ 25 آذر در یک گفتگوی تلفنی با یکدیگر که 45 دقیقه بطول انجامید در باره آغاز روند مذاکرات برای عادی سازی روابط میان دو کشور به توافق رسیده بودند.

بر اساس این توافق واشنگتن پس از 53 سال قطع رابطه، مناسبات دیپلماتیک خود را با هاوانا از سر خواهد گرفت و از مجازات های اقتصادی بر قرار شده علیه کوبا خواهد کاست. در همین حال، بگفته یک مقام آمریکائی، دولت کوبا پذیرفته است که 53 تن از شهروندان این کشور را که از نظر واشنگتن زندانی سیاسی تلقی می شوند آزاد کند.

کوبا امروز یک شهروند 65 ساله آمریکائی، الن گروس، را که از 5 سال پیش در کوبا زندانی بود آزاد کرد. الن گروس کارمند پیشین آژانس آمریکائی توسعه بین المللی است که از جانب هاوانا به جاسوسی متهم شده بود. واشنگتن نیز در مقابل سه شهروند کوبائی را که به اتهام جاسوسی در آمریکا در زندان بسر می بردند آزاد ساخت. پاپ فرانسوا، رهبر کاتولیکهای جهان، بگفته مقامات آمریکائی نقش ارزنده ای در نزدیک کردن مواضع واشنگتن و هاوانا ایفا کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: