آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 27 آذر ماه 1393 = 18-12 2014

مصرف خودسرانه متادون و افزايش مرگ معتادها

يک پژوهشگر اعتياد مي‌گويد: مصرف خودسرانه متادون باعث افزايش مرگ معتادها شده است

متادون داروي اصلي ترک اعتياد در ايران است. اين دارو ابتدا به صورت قرص و در سال هاي اخير به صورت شربت، از طريق مراکز ترک اعتياد و زير نظر پزشک در اختيار معتادان قرار مي‌گيرد. اما مراکز و کمپ ها تنها جايي نيستند که اين دارو فروخته مي‌شود. پزشکان مي‌گويند مصرف خودسرانه اين داروي ترک اعتياد و تبديل آن به جايگزين مواد مخدر تبعات مرگ باري مي‌تواند داشته باشد و احتمال آن مي‌رود افزايش مرگ و مير معتادها به خاطر اين دارو اتفاق افتاده باشد.گزارش هاي پزشکي قانوني نشان مي‌دهد در بدن تعداد زيادي از اجساد متعلق به افراد معتاد، علائم مصرف متادون و همچنين قرص هاي معرف به قرص گياهي ترک اعتياد مشاهده شده است.

به گفته يک متخصص ترک اعتياد،اين دارو تنها در مراکز ترک اعتياد و کمپ ها در اختيار معتادان قرار نمي‌گيرد، فروش متادون در برخي عطاري ها و همچنين داروفروش هاي خيابان هم صورت مي‌گيرد و اين داروي ترک اعتياد خود به يک ماده مخدر پرمصرف تبديل شده است و ما هزارن معتاد به متادون داريم. دکتر قره داغي پزشک يک کلنيک ترک اعتياد در تهران، درباره وضعيت مصرف متادون مي‌گويد: « اين دارو اگر زير نظر پزشک مصرف شود روند ترک اعتياد فرد را تسهيل مي‌کند. مصرف ان در دوره اي محدود و مشخص با دوز بندي زير نظر متخصص تاثير خود را در درمان افراد مبتلا به اعتياد نشان داده است. اما استفاده نادرست باعث بروز عوارض خطرناکي خواهد شد. سيستم گوارشي، کبد و کليه ها در برابر اين دارو بسيار آسيب پذير هستند و روند مصرف نبايد طولاني شود. متاسفانه بسياري از معتادان در مرحله ترک قرار مي‌گيرند به دليل سهل انگاري يا بي مسئولتي خود يا پزشکشان، به متادن اعتياد پيدا مي‌کنند. اين دارو در داروخانه فروخته نمي‌شود اما بيرون به راحتي پيدا مي‌شود. مصرف اين قرص به حدي بالا است که قرص هاي 40 ميلي گرم آن در حال حاضر استفاده مي‌شود. درحالي که قرص اصلي 5 ميلي گرم است. اتفاق بسيار بدي افتاده است و دسته بسيار بزرگي متادون را به ماده مخدر مصرفي روزانه خود تبديل کرده اند. شربت متادون دارويي با عوارض جانبي خطرناک است. متاسفانه خط توليدي اين دارو در کشور به راه افتاده و هر روز هزارن شيشه از اين داروي مهلک روانه بازار مي‌شود. و درصد بالايي از آن به عنوان ماده مخدر استفاده مي‌شود، نه داروي ترک اعتياد. من براي کسي شربت توصيه تجويز نمي‌کنم و اگر بين بيماران من کسي باشد که از شربت متادون استفاده کرده باشد از او مي‌خواهم هر چه سريعتر آزامايش کبد بدهد. عوارض شربت از قرص هاي موجود در بازار شديد تر است و کساني که از اين دارو استفاده مي‌کنند بايد هر چند يک وقت يکبار بايد آزمايش شوند.»
يکي از پژوهشگران اعتياد اعتقاد دارد اين دارو در افزايش مرگ معتادان سهم داشته است.هومان نارنجي‌، در گفت‌وگو با ايلنا درباره علل افزايش مرگ و مير ناشي از مصرف مواد مخدرگفت: در گذشته الگوي مصرف در کشور ترياک بود و به همين دليل مرگ و مير در بين معتادان زياد نبود اما با گذشت زمان و ورود مواد جديد مانند هروئين، ‌شيشه و ساير موادي که به تازگي وارد بازار شده‌اند، اين آمار افزايش يافته است.افزايش خوددرماني با متادون از ديگر عواملي است که مي‌تواند در افزايش آمار مربوط به مرگ در اثر مصرف مواد مخدر تاثيرگذار باشد.وي با بيان اينکه متادون شمشير دولبه است، افزود: اين دارو که امروزه در بازار به وفور يافت مي‌‍شود، در دست درمانگر آثار درماني دارد و در دست فرد معتاد يک عامل مرگ است.
اين استاد دانشگاه با اشاره به خطر خود درماني با متادون ادامه داد: گاهي فرد معتاد به اميد ترک اعتياد و مصرف کمتر مواد مخدر، متادون و مواد مخدر را در کنار يکديگر استفاده مي‌کند که اين اقدام مي‌تواند باعث مرگ وي شود.نارنجي با بيان اينکه وابستگي به متادون درماني از چالش‌هاي بزرگ اقدامات درماني در کشور است، اضافه کرد: کلينيک‌هاي ترک اعتياد نبايد تنها به متادون درماني بپردازند، بلکه در اين کلينيک‌ها بايد به مسائلي همچون روان‌ درماني، ارائه مشاوره‌هاي فردي و خانوادگي نيز پرداخته شود که متاسفانه در حال حاضر به اين امور کمتر توجه مي‌شود.وي نظارت بر ورود متادون به بازار آزاد، بررسي پرونده افراد فوت شده در اثر مواد مخدر و مصاحبه با خانواده اين افراد دررابطه با خصوصيات آنان و نيز نوع مواد مصرفي شان، را از جمله اقداماتي دانست که مي‌تواند به بهبود شرايط موجود منجر شود.





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: