آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 29 آذر ماه 1393 = 20-12 2014

گرانی سرسام آور؛ انار شب یلدا دانه‌ای ١٠٠٠ تومان!

فردا شب بلندترین شب‌ سال است، اما به نظر می رسد بازار خرید شب یلدا خلوت است. یکی از غرفه‌داران درخصوص خلوتی بازار به «شهروند» می‌گوید: گرانی قابل توجه میوه در‌ سال‌جاری باعث شده است مردم قید تشریفات را بزنند. اصولا در این ایام و عید نوروز مردم تهران مسافرت را به میهمانی دادن و متحمل هزینه شدن ترجیح می‌دهند!

او که خود را رضایی معرفی می‌کند به «شهروند» می‌گوید: اگر خانواده‌ای بخواهد مراسم یلدا را در کنار افراد فامیل خود برگزار کند حداقل باید ١٠٠‌هزار تومان میوه بخرد هزینه آجیل، خشکبار، تنقلات و شام را هم به این مبلغ اضافه کنید تا متوجه شوید یک شب‌نشینی چه کسری از درآمد ماهانه یک خانواده را می‌بلعد. همین موضوع باعث شده است برگزاری مراسمی مانند شب یلدا برای خیلی از خانواده‌ها ولخرجی به نظر برسد!

انار شب یلدا دانه‌ای ١٠٠٠ تومان!

برخی خریداران هم به زوایای دیگر این خلوتی اشاره می‌کنند. مهدی رحمانی یکی از خریداران است که درباره قیمت بالای اقلام خوراکی‌ها انتقاد دارد و معتقد است این موضوع هم بر دوش مردم فشار وارد کرده و دورهمی‌های خانوادگی را کمتر از گذشته کرده است.

او که مرد میانسالی است و در غرفه انتهایی میدان، مشغول ریختن انار در کیسه پلاستیکی است به «شهروند» می‌گوید: هر کیلوگرم انار حدود ٤‌هزار تومان قیمت دارد و با این انارها که بیشتر وزنش مربوط به پوست ضخیم آن است یک کیلو انار تنها شامل ٤ عدد از این میوه می‌شود با این حساب می‌شود گفت قیمت هر انار حدود ١٠٠٠ تومان است. با این قیمت‌ها اگر بخواهید یک شب‌نشینی برگزار کنید باید میوه را شمرده و به میهمان تحویل بدهید!

این خریدار ادامه می‌دهد: سایر اقلام جشن‌های ایرانی مانند آجیل و خشکبار نیز که چند ‌سال است قیمت‌های بالایی را تجربه می‌کند و از سبد خرید عید نوروز و شب یلدای بسیاری از خانواده‌ها حذف شده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: