آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 9 بهمن ماه 1393 = 29-01 2015

برای تعيين خط فقر چند روز مثل کارگران زندگی کنید

518 هزار تومان هزينه شش قلم مواد غذايی

روزنامه اعتماد: متوسط هزينه‌اي كه يك خانوار چهار نفره در كشور براي چند قلم كالاي اساسي يعني گوشت قرمز و مرغ، برنج، چاي و روغن و ميوه مصرف مي‌كند آن هم براي يك ماه 518 هزار و 820 تومان برآورد مي‌شود. اين اعداد از متوسط مصرف سرانه و متوسط قيمت خرده‌فروشي‌هاي اعلام شده از سوي بانك مركزي برآورد شده است. به اين ترتيب عيدي در نظر گرفته شده براي كارمندان با فرض اينكه تنها يك نفر شاغل در خانوار چهار نفره حضور داشته باشد؛ مي‌تواند، صرف تهيه اقلام اساسي شود.

تعيين خط فقر

مركز آمار متوسط هزينه يك خانواده شهري را يك ميليون و ۸۲۲ هزار تومان اعلام كرد. اما در مقابل مركز آمار، گروهي از كارشناسان خط فقر را براساس آخرين محاسبات و با درنظر گرفتن نرخ تورم براي يك خانواده پنج ‌نفره در شهر تهران حدود 2 ميليون ‌و ۳۰۰ هزار تومان اعلام كرده‌اند.

حتی اگر خط فقر را براي يك خانواده چهار نفره يك ميليون تومان در نظر داشته باشيم و بپذيريم كه اين خانواده مستأجر نيست و نه وامي دارد و نه بدهكاري ديگري، هر فرد به ازاي هر روزش 8هزار و 300 تومان پول در جيب دارد كه بايد با آن امرار معاش كند؛ رقمي كه بسياري از شهروندان كارگر و كارمند بيش از نيمي از آن را هم اكنون فقط براي رفت و آمدشان به محل كار هزينه مي‌كنند.

حتماً مبلغ يك ميليون تومان براي يك خانواده چهار‌نفره كه هرگز در طول سال مريض نشوند و عطاي تفريحات و مسافرت و نيازهاي جانبي فرزندان را نيز به لقايش بخشيده باشند هم يك شوخي بزرگ و غم‌انگيز است. براي تعيين خط فقر نياز نيست آمار و ارقام زيادي را بالا و پايين كرد، بلكه كافي است چند روزي مثل اقشار طبقه متوسط جامعه زندگي كرد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: