آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 9 بهمن ماه 1393 = 29-01 2015

کره‌شمالی برای مذاکره پول می‌خواست

رئیس جمهور سابق کره جنوبی گفت کره شمالی سال 2009 به عنوان پیش شرطی برای برگزاری نشست در سطح سران با کره جنوبی، 10 میلیارد دلار پول نقد و نیم میلیون تن مواد غذایی درخواست کرده بود اما وی از پرداخت هر چیزی برای مذاکرات خودداری کرد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، کیم دائه سونگ، رئیس جمهور پیشین کره جنوبی نخستین نشست در سطح سران را با کیم جونگ ایل، رهبر پیشین کره شمالی در سال 2000 برگزار کرد و زمینه را برای یک دوره روابط گرم بین دو کره فراهم کرد اما پس از آن فاش شد کیم دائه سونگ 500 میلیون دلار کمک در اختیار کره شمالی قرار داده بود و این افشاگری دستاوردی را که حاصل شده بود از بین برد.

دو کره همچنان به لحاظ فنی در حال جنگ با یکدیگر هستند زیرا جنگ سال 1950 تا 1953 کره شمالی و کره جنوبی با یک آتش بس پایان یافت و پیمان صلحی میان دو کشور برقرار نشد.

لی میونگ باک که از سال 2008 تا 2013 رئیس جمهور کره جنوبی بود در کتاب خاطرات خود که هفته آینده منتشر خواهد شد نوشته است: من شروط کره شمالی را برای برگزاری نشست در سطح سران دو کره رد کردم.

وی در کتاب خود نوشته است: کره شمالی فهرستی از درخواست‌ها را فرستاده و اعلام کرده بود برای برگزاری نشست سران دو کره این درخواست‌ها باید انجام شود. این فهرست شامل 400 هزار تن برنج ، 100 هزار تن ذرت ، 300 هزار تن کود و 10 میلیارد دلار پول نقد برای کره شمالی بود.

رو مو هیون، رئیس جمهور کره جنوبی پس از کیم دائه جونگ دومین نشست در سطح سران دو کره را در سال 2007 برگزار کرد.

رئیس‌جمهور سابق کره جنوبی در کتاب خاطرات خود نوشته است: کیم جونگ ایل به تلاش برای برگزاری یک نشست در سطح سران دیگر با کره جنوبی پیش از مرگ خود در سال 2011 تلاش کرد اما این تلاش‌ها نتیجه‌ای نداد زیرا وی از اعتراف به حمله سال 2010 به کشتی نیروی دریایی کره جنوبی با استفاده از موشک خودداری کرد.

لی میونگ باک که یک محافظه کار بود و پیونگ یانگ را متقاعد کرد برنامه تسلیحات هسته ای خود را کنار بگذارد بدون نشست با رهبر کره شمالی از سمت ریاست جمهوری کره جنوبی کنار رفت.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: