آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 9 بهمن ماه 1393 = 29-01 2015

یک چهارم بازار ايران در تصاحب مافیای چين

نكته حايز اهميت اين بود كه در تمام اين مورد چيني ها در مقابل دلارهاي نفتي به ايران كالا مي دادند. امري كه موجب پر شدن بازار ايران از كالاهاي چيني شد.

روزنامه اعتماد: طي سال هاي گذشته و با افزايش تحريم هاي غربي عليه كشورمان آمارهاي وارداتي اعلامي از سوي گمرك به خوبي نشان مي داد كه چين به بزرگ ترين و شايد تنها كشور داراي مراوده با ايران تبديل شده بود. چين كه بزرگ ترين صادر كننده كالابه ايران در اين زمان شناخته مي شد در مقابل از ايران نفت مي خريد و به تنها خريدار نفتي از ايران مبدل شده بود كه سهم قابل توجهي در تبادل واردات و صادرات ايران بازي مي كرد.

البته نكته حايز اهميت اين بود كه در تمام اين مورد چيني ها در مقابل دلارهاي نفتي به ايران كالامي دادند: امري كه موجب پر شدن بازار ايران از كالاهاي چيني شد. البته هند نيز در اين ميان سهم قابل توجهي در صادرات كالابه ايران بازي كرد و در مقابل دلارهاي نفتي ايران را با صادرات برنج و چاي جبران كرد.

اين روال در شرايطي بود كه هيچگاه سهامداران صادراتي به ايران سخني از سهم شان در بازار كالاهاي وارداتي به ايران نمي گفتند كه البته اين امر دو سويه بود و مقامات ايراني نيز صحبتي از ميزان سهم هند و چين از بازار ايران اعلام نكرده بودند. اما گويا تغيير رويه هاي وارداتي و البته توجه بيشتر به كيفيت موجب شده است تا مقامات دولتي راحت تر در مورد سهم گيري اين كشورهاي آسيايي در بازار ايران صحبت كنند.

به گونه اي كه مجتبي موسويان، مديركل دفتر بازرگاني آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت روز گذشته در همايش تجارت ايران و چين، چين را بزرگ ترين شريك تجاري ايران خواند و گفت: «٢٩ درصد از كل صادرات ايران به چين صورت مي گيرد و از سوي ديگر يك چهارم نيازهاي كشورمان را چيني ها تامين مي كنند. براساس آمار ١٠ ماهه امسال، هشت ميليارد و ١١٠ ميليون دلار كالاي غير نفتي به چين صادر شده كه اين رقم ٢٩ درصد از ميزان صادرات ايران به كشورهاي ديگر را تشكيل مي دهد.»وي با بيان اينكه يك سوم مقصد كالاي صادراتي ايران را چين به خود اختصاص داده است، اظهار كرد: «مي توان گفت كه حدود يك چهارم نيازهاي كشورمان را شركت هاي چيني تامين مي كنند كه معادل ٢٤ درصد است و چين بزرگ ترين شريك تجاري ايران محسوب مي شود. مسوولان چيني قصد دارند در سال ٢٠٢٠ بيشترين ميزان درآمدهاي توريستي حاصل از گردشگري را در دنيا جذب كنند و از طريق برند و توسعه فناوري ها ثروت به دست آورند. در نظر داريم با كشورهايي مثل چين مراودات خود را گسترش دهيم، فرهنگ غني كشور چين و اصلاحاتي كه آنها انجام داده اند رمز موفقيت شان بوده است.»

ايران هشتمين اولويت سرمايه گذاري چيني ها

وي با بيان اينكه چين با جذب ١٢٠ ميليارد دلار سرمايه گذاري در دنيا، مقام اول را به خود اختصاص داده است، افزود: «اين كشور توانسته ٨٠ ميليارد دلار در خارج از كشورش سرمايه گذاري كند و ايران به عنوان هشتمين كشوري است كه چين در آنجا سرمايه گذاري كرده است. بايد فعاليت هايي كه سازمان توسعه تجارت در جهت توسعه روابط با چين انجام داده مطرح و ارايه شود.»

همچنين در اين همايش عباس خالقي تبار، مدير مركز آموزش بازرگاني موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني اظهار كرد: «به دنبال پيدا كردن راهكارها و پيشنهاداتي در رابطه با توسعه فعاليت ها با چين هستيم كه در اين زمينه بخش خصوصي به اطلاعاتي نياز دارد تا بتواند حداقل با رويكردي ميان مدت اقدام به سرمايه گذاري كند. قصد داريم مدل هاي سرمايه گذاري مشترك و بحث تبادل پولي بين اين دو كشور را در اين همايش مطرح كنيم و با نگاه به برخي آمارها به اين نتيجه مي رسيم كه ٨٠ درصد شركت هاي معتبر و بزرگ چيني تمايل به سرمايه گذاري در خارج از كشور خودشان را دارند.»

وي با بيان اينكه كشور چين به عنوان موتور محركه توليد است، با طرح اين پرسش كه معجزه اقتصادي شدن چين چگونه انجام شده و رمز موفقيت اين كشور در مهندسي معكوس چيست؟ افزود: «دغدغه تجار ايراني اعتبارسنجي و صحه سنجي تجار چيني است. اگر فضاي مفاهمه سياسي و اقتصادي با چين كه به خوبي آغاز شده ادامه يابد، مي توانيم به نتايج بسيار خوبي برسيم. بايد به نقش مشترك اتاق هاي بازرگاني و تاثيرات آنها در اين زمينه توجه كنيم، نخستين و مهم ترين بحث اين است كه بدانيم نيازهاي اساسي بازار ٣/١ ميلياردي مصرف در چين چيست و به خوبي آن را بشناسيم.»

وي با تاكيد بر اينكه بايد استانداردهاي كالايي چين را به خوبي بشناسيم، افزود: «براي همكاري مشترك با اين كشور بايد استاندارد كالاهايي كه قرار است صادر شود را به خوبي شناسايي كنيم، چراكه كيفيت زندگي در اين كشور با گذشته ها فرق كرده و بايد كالاهايي كه به آنجا صادر مي شود كيفي باشد. اگر بخواهيم مديريت هوشمندانه اي در حوزه كيفي سازي كالاها از چين داشته باشيم بايد از مدل هاي مشخصي پيروي كنيم، بايد بهترين و سريع ترين مسيرهاي حمل و نقلي به چين شناسايي شود و بحث تبادلات پولي و راهكارهايي براي برون رفت از تحريم بانكي نيز درنظر گرفته شود.»



پیشگو January 29, 2015 08:59 PM

اجناس چینی از لنت ترمز تا لاستیک تنها ابزار آدم کشی است که بیصدا برای اسلام قتل عا م میکند علی رهبر این هم بگذار تو کوله پشتیت لحظه تحویل تو به دادار هستی رو سیاهی بیش نیستی ،جهان شاد و تو پریشان میشوی

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: