آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 12 بهمن ماه 1393 = 01-02 2015

آیا ارتش آمریکا درصدد بازگشت به عراق است؟

اظهارات مقامات آمریکایی نشان می دهد که این کشور در تلاش برای بازگرداندن نیروهای نظامی خود به عراق است.

شبکه عربی "المیادین" (نزدیک به رژیم ایران) در گزارشی اعلام کرد: تحولات میدانی در عراق، آمریکا را مجبور کرده تا در مورد استراتژی خود تجدید نظر کند. چاک هیگل وزیر دفاع مستعفی آمریکا تاکید کرد برای مبارزه با داعش باید همه گزینه ها را از جمله اعزام نیروهای پیاده برای امور غیر جنگی مانند جمع آوری اطلاعات مورد بررسی قرار داد.

پیش از هیگل، ژنرال دمپسی فرمانده ستاد ارتش آمریکا در پاییز گذشته اعلام کرد نیروهای ارتش آمریکا چاره ای جز نقش آفرینی بیشتر در عراق ندارند.

اظهارت ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو هم در همین چارچوب بود. وی نیز گفته است در کنار حملات هوایی باید ارتش عراق را در دیگر زمینه ها هم کمک کرد و ناتو در این مورد با دولت عراق وارد گفتگو شده است.

هرچند ماههاست آموزش نیروهای عراقی آغاز شده اما میزان آن بسیار کم بوده است. نجروان بارزانی نخست وزیر دولت کردستان عراق هم گفت حملات هوایی به تنهایی نمی تواند داعش را از بین ببرد و نابود کردن این گروه نیازمند نیروهای ویژه است.

این اظهارات، مواضع دولتهای منطقه و دولت عراق را در مورد تردید در میزان کارایی حملات هوایی ائتلاف بین المللی ضد داعش تایید می کند. آنچه در این میان جالب توجه است جغرافیای حملات هوایی آمریکاست که دارای پیامهای میدانی و سیاسی است.

در سال 2003 آمریکا به عراق حمله کرد و در سال 2011 نیروهای خود را خارج کرد اما طی این مدت به تعهدات خود در مورد تجهیز ارتش عراق عمل نکرد تا اینکه در ماه ژوئن سال گذشته عملیات داعش در عراق با حمله به موصل آغاز شد و آمریکا ائتلاف ضد داعش را به راه انداخت.

اکنون سوال این است که آیا آمریکا در صدد بازگشت به عراق است؟




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: