آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 5 اسفند ماه 1393 = 24-02 2015

فاضلاب نفس شيلاتی‌ترين رودخانه را تنگ کرد

رودخانه بزرگ «هراز» با مشکلات عديده زيست محيطي دست و پنجه نرم مي‌کند و به محل دور ريز پسابهاي انساني و مجراي روباز فضولات رستورانهاي حاشيه تبديل شده است.

به گزارش مهر، هراز که يکي از مهمترين و کليدي‌ترين رودخانه‌هاي شمال کشور محسوب مي‌شود هم اکنون با عوامل متعدد زيست محيطي دست و پنجه نرم مي‌کند که نياز به مساعدت، حمايت و توجه مسئولان استاني و شهرستاني دارد.

مردم کشورمان و همچنين همه مردم دنيا به جهت نعمت آفريني و برکت زايي رودخانه‌ها، بر آب و رودخانه‌ها حرمت نهاده و حساسيت جدي نسبت به آلوده شدن آن نشان مي‌دهند. تا چندي قبل نهاد‌هاي مردمي در احداث، پالايش و سالم نگهداشتن قنات و آب بندان و انواع آبگيرهاي طبيعي فعال بوده و بر حسب باورهايشان که ريشه در واقعيت زندگي آنها دارد آلوده کردن آب و رودخانه‌ها را گناهي نابخشودني مي‌دانستند. رودخانه‌ها در مسير خود مزارع و باغ‌ها را آبياري کرده و مرکز پرورش و تامين انواع ماهي هستند با توجه به اينکه در استان مازندران عرصه وسيعي از شاليزارها را بارور مي‌سازنند. متاسفانه قنات‌هايي که با کار طاقت فرسا احداث شده و مزارع مناطق خشک مرکزي ايران را بارور مي‌کردند هم‌اکنون تخريب و غير قابل استفاده شده و آب رودخانه‌ها نيز به جهت سوء مديريت ارگان‌هاي دولتي دچار چالش‌هاي عديده زيست محيطي شده و چنانچه تدبيري جدي در رفع آنها اعمال نشود، رودخانه‌ها به سرنوشت قنات‌هاي خشک مرکزي گرفتار مي‌شوند. آلودگي رودخانه هراز در حدي است که چنانچه از تخريب آن‌ها از همين امروز جلوگيري نشود، به مجراهاي روباز فاضلاب تبديل خواهند شد که نه تنها آب آن قابل بهره برداري صنعتي، کشاورزي و قابل شرب نبوده بلکه عوامل آلاينده سبب ترويج انواع بيماري‌ها بين مردم مي‌شوند.

فاضلاب رستورانها به هراز سرازير مي‌شود

مديرعامل انجمن دوستداران دماوند کوه و يکي از فعالان عرصه زيست محيطي مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر به تشريح چندي از مشکلات بزرگ زيست محيطي رودخانه هراز اشاره و اذعان کرد: فاضلاب سرويس‌هاي بهداشتي و ظرفشويي رستوران‌هاي بين راهي به ويژه در مسير جاده هراز بدون واسطه وارد رودخانه شده و در پايين دست، ماهيان سرد آبي استخرها با اين آب‌ها پرورش يافته که به انواع ميکروب آلوده مي‌شوند.

عليرضا طاهري وجود معادن شن و ماسه در بستر و حاشيه رودخانه هراز را يکي از تهديدات جدي عنوان کرد و افزود: ماشين آلات اين کارگاه‌ها با شستن شن و ماسه، خاک آنها را وارد آب زلال رودخانه کرده و سبب آلودگي آن مي‌شوند که متاسفانه طي دو سال گذشته تعداد اين معادن در بستر رودخانه هراز افزايش چمشگيري داشته و به اعتراف مسئولان محيط زيست مازندران تعداد زيادي از آنها فاقد مجوز بهره‌برداري هستند.

وي گفت:ميليون‌ها مسافر در حين عبور از جاده هراز از گرد و غبار ايجاده شده توسط معدن کاوان بي‌نصيب نمي‌مانند و اين مهم يکي ديگر از مشکلات معدن‌هاي فاقد پروانه است.

طاهري با اشاره بر اينکه طي 10 سال گذشته در مسير رودخانه هراز تعداد قابل توجهي استخر پرورش ماهي تاسيس و هرساله به تعداد آنها افزوده مي‌شود، اظهار داشت: برخي از پرورش دهندگان ماهي از غذاهاي دستي براي خوراک ماهي استفاده مي‌کنند که به علت سنگيني روي آب قرار نمي‌گيرند، درنتيجه بخشي از غذا توسط ماهي خورده نمي‌شود و درانتها وارد آب رودخانه و سبب آلودگي آن مي‌شود و از طرفي نيز استفاده از سم‌هاي ضد قارچ هم آب‌ها را آلوده مي‌سازند و همچنين مدفوع ايجاده شده توسط ماهي باعث افزايش آمونياک در آب مي‌شود. اين فعال زيست محيطي بيان کرد: رستوران‌هاي بين راهي بايد موظف شوند براي فاضلاب‌هايشان چاهک‌هاي غير قابل نفوذ (سپتينگ) ايجاده کرده يا در صورت امکان فاضلاب‌ها را به شيوه صنعتي تصفيه کنند وچنانچه امکان تصفيه وجود نداشته باشد، محل‌هايي معين شود که مخصوص تخليه و دور ريز محتويات اين چاهک‌ها بوده و بر اين امر نظارت شود. وي خاطرنشان کرد: محيط زيست با همکاري اداره صنعت و معدن ضمن بازبيني پروانه بهره برداري معادن شن و ماسه، دستگاه‌هاي شست و شو را از بستر و حاشيه رودخانه هراز بايد دور کرده ونيز انتهاي اين دستگاه گودال‌هايي حفر شود که آب پس از شست و شو در آن جمع شده که پس از ته نشين شدن خاک و ماسه، آب زلال و صاف از آن سر ريز و وارد رودخانه شود و يابا نصب دستگاه تصفيه مانع از آن شوند که رودخانه زلالي خود را از دست دهد. رئيس اداره محيط زيست آمل بيان داشت:بر اساس مصوبه 16/6 شوراي حفظ حقوق بيت المال و تاکيدات رئيس کل دادگستري استان مازنaدران در بحث ساخت و ساز غير مجاز در حريم رودخانه هراز ورود کرديم و اخيرا اخطارهايي را به واحد‌هاي غير مجاز مبني بر پلمب و تعطيلي داده ايم و نيز دادخواست‌هايي را بر اساس مصوبه شوراي حفظ حقوق بيت المال تنظيم و به دادسراي شهرستان تسليم خواهيم کرد.

کارت زرد به رستورانهاي حاشيه هراز

بهمن صادق نژاد با اشاره به اينکه طبق تکاليف قانوني و مصوبه شوراي سلامت شهرستان مبني بر آلودگي واحد‌هاي پذيرايي در اين امر مهم به جد ورود پيدا کرديم، اظهار کرد:تاکنون به رستوران‌هايي که بايد بر اساس قانون به سيستم سپتيک يا تصفيه فاضلاب مجهز باشند اخطار داده ايم و براي اينکه بار آلودگي رودخانه هراز کاهش يابد در بحث ايجاد آلودگي رستوران‌ها در محور هراز ورود پيدا کرديم و تا به امروز با چندين واحد پذيرايي برخورد‌هاي قانوني صورت گرفته که از اين پس نيز تمامي واحد‌هاي پذيرايي که داراي سيستم نباشد براي پلمب آنها سريعا اقدام خواهد شد تا رودخانه از باب آلودگي واحدهاي پذيرايي پاک شود.

اين مسئول با بيان اينکه بسياري از معادن محور هراز نظم مکاني و مطابقت استقرار با قانون را ندارند، فعاليت برخي از معادن را در بستر رودخانه عنوان کرد و اعلام داشت: برخي از صاحبان معادن براي حفظ موجوديت خودشان تعقيير مسير رودخانه را ايجاد کردند يعني با ريختن سنگ، ماسه بر روي رودخانه به طوري صحنه سازي کردند و آب را از مسير اصلي خارج کردند که نشان دهند معدن در حريم رودخانه فعاليت نمي‌کند.

صادق نژاد افزود:در حال حاضر سه معدن در بستر رودخانه فعاليت مي‌کنند که دستگاههايشان بايد به طور کامل جمع آوري شود و اين امر نيز به زودي محقق خواهد شد.

وي با اعلام اينکه در مناطق آزاد بايد سازمان صنعت، معدن و تجارت از محيط زيست استعلام کند، عنوان کرد: نميتوان گفت در مناطق آزاد محيط زيستي وجود ندارد و براي حفظ محيط زيست بايستي در مناطق آزاد هم براي صدور مجوز معادن از محيط زيست استعلام شود که اين امر نيز به تازگي از سوي سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت مي‌گيرد.

صادق نژاد با بيان اينکه سازمان امور آب در برخي از معادن مجوز نصب دستگاه را از نظر خودش بلامانع اعلام مي‌کند، افزود:در صورتي که همين معادن از لحاظ محيط زيستي دچار مشکل هستند و بايد 150 متر از حريم رودخانه فاصله داشته باشند تا دستگاه فراوري شن و ماسه حوزچه‌هاي ترسيدش به درستي رسوب گذاري را انجام بدهند .

وي ادامه داد:دستگاه معادن بايد در محيطي استقرار پيدا کنند که زمين به اندازه کافي در اختيار داشته باشند و بايد در حوضچه‌ها لايروبي صورت گيرد. رئيس محيط زيست آمل با اشاره به گلالودي رودخانه هراز، اظهار کرد: گل آلودي رودخانه از اين است که دستگا‌هاي دانه‌بندي شن و ماسه معادن در حريم رودخانه‌ها نصب شده‌اند و حوضچه‌هايشان کارايي مطلوب را ندارد و متاسفانه معدن داران اقدام به لايروبي حوضچه‌هاي خودشان نمي‌کنند مگر اينکه با فشار قانون اين عمل مهم صورت گيرد و اين بزرگترين دليل گل آلودي رودخانه هراز است.

صادق نژاد تصريح کرد:هرچه آلودگي رودخانه‌هاي مازندران بالاتر برود به همان درجه آلودگي دريا نيز شديدتر خواهد شد.

فرماندار ويژه شهرستان آمل بيان داشت:ماشين‌هايي که پساب انساني را در رودخانه خارج مي‌کنند طبق قانون متخلف محسوب مي‌شوند و قطعا با آنها برخورد قاطع خواهد شد.

اجراي طرح جمع آوري زباله در جاده آمل

شفيع زاده افزود:آينده نزديک در کيلومتر 20 جاده آمل طرحي در قالب جمع آوري زباله و تفکيک اجرايي خواهد شد.

وي با اشاره به تصرف حريم رودخانه هراز، اظهار کرد:شوراي حفظ حقوق بيت المال به جد در اين امر مهم ورود پيدا کرده است و دادسراي آمل نيز به خوبي با عواملي که به حريم رودخانه تجاوز مي‌کنند برخود خواهد کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: