آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 5 اسفند ماه 1393 = 24-02 2015

وزیر نیرو: سال آینده تامین آب و برق سخت است

وزیر نیرو گفت: با توجه به شرایط خشکسالی ها، سال آینده وضعیت سختی در تامین آب شرب شهرها و کشاورزی خواهیم داشت و فشار مضاعفی نیز بر صنعت برق وارد خواهد شد.

به گزارش ایرنا، حمید چیت چیان روز سه شنبه در اولین همایش مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در صنعت آب و برق در پژوهشگاه نیرو، افزود: بیش از 55 درصد آب مورد نیاز بخش کشاورزی از چاه ها تامین می شود که بخش عمده چاه ها نیازمند برق هستند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه از نظر اقلیمی در شرایط مکانی و زمانی نامناسبی قرار داریم، اظهار داشت: طی هفت سال گذشته و شرایط خشکسالی ها متوسط بارندگی از 250 میلیمتر به 203 میلیمتر کاهش یافته است.

چیت چیان، گفت: در سال جاری حدود 18 درصد نسبت به متوسط سال های گذشته کاهش بارندگی داشتیم و میزان رواناب ها 50 درصد و پوشش برفی 40 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی هم فشار زیادی بر صنعت آب و برق تحمیل کرده است، گفت: در حال حاضر تنها 35 درصد از میزان هزینه کرد تولید آب شرب از مشترکین شهرها دریافت می شود که این میزان برای مشترکین روستایی 12 درصد و برای آب کشاورزی 17 درصد است که فاصله قابل توجهی با هزینه تولید دارد.

وزیر نیرو با اشاره به بدهی انباشته شده این وزارتخانه به شرکت ها در بخش برق کشور، گفت: در بخش برق بدون احتساب هزینه سوخت 80 تومان برای هر کیلووات ساعت برق هزینه می شود، اما در مقابل 49 تومان دریافت می کنیم و این فاصله بین هزینه ها و درآمدها فشار مضاعفی را بر صنعت برق کشور وارد می کند.

چیت چیان از تشکیل کمیته مدیریت بحران آب در تمام استان های کشور خبر داد و افزود: کشور ما همواره در معرض حوادث طبیعی قرار دارد، سال گذشته بارش ناگهانی برف بحران ایجاد کرد و امسال در اثر خشکسالی با چالش روبه رو هستیم، بنابراین در شورای عالی آب مقرر شد در تمام استان های کشور برای مقابله با خشکسالی ها دفاتر مدیریت بحران آب ایجاد شود تا در ارایه خدمات دچار مشکل نشویم.

او افزود: وظیفه مدیر هر شرکت این است که بداند در حوزه کار خود با چه مخاطراتی مواجه است، اگر قابل پیش بینی است باید نسبت به رفع آن اقدام کند، اما اگر چنین تهدیدی در مجموعه دانش سازمان وجود نداشته باشد باید مطالعه لازم برای پیشگیری و ارائه راهکار مقابله با مشکل صورت گیرد.

وی ادامه داد: برای نمونه بتازگی استان ایلام از دره شهر تا آبدانان براثر فرونشست ریزگردها روی مقره ها و وجود رطوبت دکل های برق براثر پدیده اتصال کوتاه دچار آتش سوزی شد که پدیده بسیار نادری است، در این حادثه حدود 100 کیلومتر از تمام مقره های دکل ها تعویض شد تا مشکل برطرف شود.



فریبرز February 24, 2015 07:39 PM

آبشان را تأمین کنید از فرط تعجّب برق ازشان می پرد!

گزارش یا اعتراض به این نظر


babak February 25, 2015 07:12 AM

جناب وزیر مطمئن نیستم که حتا شما که وزیر کشور هستید از ذخیره آب کشورتان به درستی آگاهید همانقدر به شما بگویم که در طول ده تا دوازده سال سفره های آبهای زیر زمینی در سراسر ایران که از میلیونها سال ذخیره شده بود مصرف شد شما هر کاری که کنید بیفایده است و یک سونامی بی ابی در انتظار شماست برادر من در مملکتی که تحصیل مال خر است اگر چنین نبود میبایست شک کرد ملت ما باید برای یک بطری آب سه برابر قیمت نفت هموزن بپردازد این اگر یک فاجعه نیست پس چیست؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: