آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 7 اسفند ماه 1393 = 26-02 2015

رژه نيروهای ناتو در 300 متری مرز روسيه

به رغم اظهارات وزير امور خارجه امريكا كه وعده داد واشنگتن هر كاري كه لازم باشد براي حفظ تماميت ارضي و ‏يكپارچگي اوكراين انجام مي‌دهد، يك هنگ زرهي امريكايي در شهري در نزديكي مرز روسيه در كشور ليتواني در مراسم ‏رژه روز استقلال اين كشور شركت كرد تا مشخص شود كه واشنگتن در خود اوكراين به عنوان محل اصلي مناقشه روسي غربي ‏توانايي ورود نظامي دارد و مجبور است حضور نظامي خود را به حضور نظامي در برخي كشورهاي شرقي روسيه محدود سازد.

هنگ دوم سواره نظام ارتش امريكا به همراه 100سرباز انگليسي، هلندي، ليتوانيايي و لتونيايي به مناسبت روز استقلال ليتواني ‏در شهر ناروا در 300 متري مرز روسيه به رژه پرداختند؛ ‏شهري كه تنها با يك رود از روسيه جدا مي‌شود و به عنوان هدف احتمالي كرملين در صورت تمايل مقامات روسي به گسترش ‏تنش‌ها و درگيري‌ها ارزيابي مي‏شود. ‏ در چنين شرايطي «جان‌كري»، وزير امور خارجه امريكا در جلسه استماع سنا در پاسخ به اين سؤال كه آيا مسكو درباره رد ‏حضور سربازان يا تسليحات روسي در خاك اوكراين دروغ گفته اظهار داشت: بله، روس‌ها دروغ مي‌گويند.

روسيه به اقدامي ‏تهاجمي و خصمانه عليه دولت‌ها دست مي‌زند و به صورت بنيادين به نوعي به دنبال آغاز يك «بده بستان جديد ميان شرق و ‏غرب‌» است كه به عقيده ما خطرناك و غيرضروري است. ‏ وي افزود: مادامي كه دولت واشنگتن تصميم خود را براي ارسال تسليحات كشنده به كي‌يف بگيرد، من به صورت خصوصي با ‏اوباما به رايزني مي‌پردازم.

من به كنگره امريكا و جهان تأكيد مي‌كنم كه حمايت‌هاي اقتصادي‌شان از دولت اوكراين را بيشتر ‏كنند چراكه اين روند به دولت اوكراين كمك مي‌كند تا به آرزوهايش دست يابد. ‏ از سوي ديگر همزمان با بروز مشكلاتي در اجراي آتش بس اوكراين و جدايي‏طلبان، نخست وزير اين كشور اعلام كرد كه ‏روسيه تسليحات ‏سنگين خود را از شرق اوكراين خارج نكرده و بايد به اين «‌تجاوز غيرقانوني‌» خاتمه دهد. ‏

آرسني ياتسنيوك، نخست وزيراوكراين در مصاحبه‌اي با شبكه خبري سي ان بي‌‏سي در اين باره گفت: من هدف و پيامي دارم كه ‏هدف و خواست تمام ملت اوكراين است: روس‌ها از كشور ما خارج شويد! اما ‏آنها هنوز دراوكراين هستند؛ ارتش روسيه و ‏نيروهاي آنها هنوز در خاك اوكراين هستند. ‏ كمتر از دو هفته پيش روسيه و اوكراين يك توافق صلح را با وساطت فرانسه و آلمان به امضا رساندند، توافقي كه به موجب آن ‏‏هر دو طرف بايد سلاح‌هاي سنگين خود را مناطق شرقي اوكراين خارج كنند.

‏ ياتسنيوك درباره اين توافق ادعا كرد، ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه تقلب كرده و قصد دارد تا به كساني ‏كه در اين ‏گفت‌وگوهاي صلح نقش داشتند از جمله رئيس‌جمهور اوكراين، فرانسه، آلمان و سراسر اتحاديه اروپا رو دست بزند.» وي در ادامه اظهاراتش با نام بردن از پوتين ادامه داد: با وجود اينكه مي‌گويد از تلاش‌هاي پترو پوروشنكو، رئيس‌جمهوري ‏‏اوكراين براي يافتن راه‌حل حمايت مي‌كند و استقرار صلح را در اوكراين و براي «‌جهان آزاد‌» ضروري مي‌داند اما «‌تهديدي براي ‏‏تمدن غرب‌» به شمار مي‌رود. ‏

مستشاران انگليسي در اوكراين
در حالي كه كشورهاي غربي مدام روسيه را متهم به كمك به جدايي طلبان روسگراي شرق اوكراين ميكنند، نخست‌وزير انگليس اعلام كرد كه كشورش در يك ماه آينده براي كمك به نيروهاي اوكرايني، 75 نيروي نظامي به اين كشور ‏اعزام مي‌كند.

‏ ديويد كامرون، نخست‌وزير انگليس اعلام كرد: در يك ماه آينده ما نيروهاي نظامي خود را با هدف ارائه كمك‌هايي از جمله ‏مشاوره و آموزش نظامي به اوكراين اعزام خواهيم كرد و اين مسئله چيزي است كه به درخواست كي‌يف انجام مي‌شود. ‏ وي خاطرنشان كرد: ما همچنين به دنبال اجراي برنامه آموزش نظامي در اوكراين هستيم تا توانايي‌هاي نيروهاي اين كشور ‏افزايش يابد. ‏ نخست وزير انگليس اعلام كرد كه نيروهاي اعزامي اين كشور وارد مناطق درگيري نخواهند شد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: