آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 7 اسفند ماه 1393 = 26-02 2015

پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی تشکیل می‌شود

فرمانده نیروی انتظامی از تشکیل پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: یک سوم پرونده‌های ورودی به کلانتری‌ها منجر به صلح و سازش می‌شود.

به گزارش ایسنا، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم صبح امروز در همایش پیشگیری انتظامی از وقوع جرم که در محل سالن غدیر علوم اجتماعی برگزار شد، با تاکید بر اینکه پلیس نباید در حوزه دانش واردکننده باشد، اظهار کرد: در دوران پیش از انقلاب مستشاران خارجی منتقل کننده علوم و فنون و تجهیزات بودند اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به رهبری حضرت امام (ره) موفق شدیم در حوزه پلیسی، انتظامی و دفاعی به استقلال برسیم.

وی دانش را جوهره اصلی قدرت‌ها و توانایی‌ها توصیف کرد و با تاکید بر اینکه استقلال واقعی جز با تولید دانش و اتکای به آن محقق نخواهد شد، اظهار کرد: نمونه‌های مشابه زیادی در پلیس کشورهای خارجی وجود دارد که ظاهرشان پیشرفته است اما درون‌زا نبوده و تماما متکی به خارج‌اند به طوری که اگر ارتباط‌شان با بیرون قطع کنند، دیگر چیزی از خود نخواهند داشت.

رییس پلیس کشور با اشاره به فرمایشات رهبری و توصیه معظم‌له درخصوص مقدم بودن پیشگیری در درمان اظهار کرد: ما نیز در نیروی انتظامی و دستگاه قضایی همین شعار به عنوان شعار محوری انتخاب کرده و معتقدیم پیشگیری مقدم بر برخورد و مقابله است. در همین راستا از حدود 15 سال قبل تلاش‌مان را بر این موضوع قرار دادیم تا فرآیند عملیات‌های انتظامی در مسیر برقراری نظم به درستی طی شود.

پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی تاسیس می‌شود

احمدی‌مقدم در ادامه از تاسیس پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: ما در حوزه پیشگیری پلیس پیشگیری را تاسیس کردیم و پلیس‌های تخصصی دیگر مانند فتا و پلیس مبارزه با موادمخدر را نیز داریم.

وی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم، از همان تاسیس نیروی انتظامی یکی از وظایف اصلی این نیرو بود، اضافه کرد: در قانون اساسی پیشگیری از جرم وظیفه‌ای است که برعهده دستگاه قضا گذاشته شده است اما با توجه به اینکه نیروی انتظامی یک دستگاه میان‌بخشی است، می‌توان گفت این وظیفه پلیس منافاتی با قانون ندارد. به علاوه اینکه هدف از پیشگیری ارتقای امنیت شهروندان است و ما باید فضایی را ایجاد کنیم تا زمینه‌های وقوع جرم از بین رفته و جرمی نیز اتفاق نیفتد.

50 درصد کشفیات ناجا در کلانتری‌ها

رییس پلیس کشور با اشاره به اقدامات انجام شده در کلانتری‌ها که زیرمجموعه‌ای از پلیس پیشگیری محسوب می‌شوند، اظهار کرد: بخش مهمی از کشفیات ناجا برعهده کلانتری‌هاست. به طوری که می‌توان گفت 50 درصد از کشفیات در نیروی انتظامی توسط کلانتری‌ها صورت گرفته است.

احمدی‌مقدم افزود: به علاوه بخش مهمی از اطلاعات نیروی انتظامی نیز از طریق کلانتری‌ها تامین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه امروزه سهم بزرگی از پیشگیری، پیشگیری‌های انتظامی، برعهده دارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در گذشته از طریق افزایش گشت‌ها، پیشگیری انجام می‌شد اما امروزه سطح آگاهی‌های مردم افزایش پیدا کرده و خانواده‌ها با آموزش به فرزندانشان از آنان مراقبت می‌کنند.

رییس پلیس کشور با اشاره به رویکرد جامعه‌محوری که در پلیس اتخاذ شده، گفت: البته این رویکرد به این معنا نیست که در صورت بروز اتفاقی با آن برخورد نکنیم و یا اطلاع‌محوری را با این مفهوم که امنیت و رضایت مردم اولویت دارد، قبول نداریم. از نظر ما باید اشراف اطلاعاتی به حدی باشد که به واسطه آن تهدید را از جامعه دور کنیم.

به گفته احمدی‌مقدم، سیاست اتخاذ شده در مجموعه ناجا در حوزه پیشگیری، زحمت در مقابل مردم و اقتدار در برابر متجاوزان است. البته باید توجه داشت که پیشگیری امری فراقوه‌ایست و در این خصوص نیازمند عزم عمومی و همکاری بین گروه‌ها هستیم. در حقیقت می‌توان گفت که پیشگیری امری فراحاکمیتی است.

وی در ادامه به ضرورت مشارکت‌پذیری شهروندان در بحث پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: باید مردم در فرآیندهای مربوط به پیشگیری دخالت داشته باشند ما بر این باوریم که اساسا بدون مشارکت مردم پیشگیری از وقوع جرم بی‌معنا خواهد بود.

رییس پلیس کشور با اشاره به استفاده پلیس از پتانسیل نهفته در مشارکت‌های مردمی اظهار کرد: در نیروی انتظامی با استفاده از همین پتانسیل موفق شدیم که یک سوم پرونده‌های ارجاعی به کلانتری‌ها به صلح و سازش منتهی شود و همین اقدام نیز باعث شده که یک سوم پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی کاهش یابد.

وی شهروندمحوری یکی دیگر از نکات پیشگیری از وقوع جرم دانست و گفت: باید فعالیت‌های ما نسبت به مخاطبان و نیازهای آنان تخصصی و حرفه‌ای کنیم.

رییس پلیس کشور تاکید کرد: امروزه امکان ندارد پلیس بتواند بدون اتکا و دانش امنیت اجتماعی را ایجاد کند.

احمدی‌مقدم همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حوادث تروریستی 11 سپتامبر اظهار کرد: بعد از این حادثه تغییر مهمی در رویکرد پلیس کشورهای غربی ایجاد شد که براساس آن پلیس با رویکرد اطلاعات محور پایه‌ریزی شد و آنان با این توجیه که امنیت مردم مهم‌تر از رضایت مردم است، به خود اجازه دادند که اقداماتی نظیر شنود مکالمات و ... را انجام دهند در حالی که ما در نیروی انتظامی چنین توجیهی را قبول نداریم.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: