آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 8 اسفند ماه 1393 = 27-02 2015

جنایت فرهنگی داعش؛ واکنش های بین المللی

یونسکو امروز اقدام داعش در تخریب آثار تاریخی در شهر موصل عراق را جنایت جنگی توصیف کرد.

داعش یک ویدئوی چند دقیقه ای منتشر کرده که در آن عوامل این گروه وحشی اسلامگرا در حال تخریب مجسمه های موزه موصل در عراق هستند. قدمت برخی از این مجسمه ها به قرن هفتم قبل از میلاد مسیح باز می گردد. داعش این مجسمه ها را نماد بت پرستی می داند.

در تصاویر ویدئویی منتشر شده اعضای داعش مجسمه های موزه موصل را با ضربات پتک تخریب می کنند. داعشی ها همچنین درحال خراب کردن چهره یک مجسمه گاو بالدار دوران آشوری در یکی از محوطه های باستانی موصل نشان داده شدند.


واکنش های بین المللی

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه روز جمعه تخریب آثار قبل از اسلام در موصل در شمال عراق را اقدامی وحشیانه خواند و آن را محکوم کرد.

رئیس جمهور فرانسه که در فیلیپین بسر می برد، در جمع خبرنگاران گفت: تروریست ها می خواهند هر آنچه را که به بشریت مربوط می شود نابود کنند. این وحشی گری، تاریخ و فرهنگ را هم شامل می شود آنها می خواهند هر آنچه را که پیام فرهنگی دارد، نابود کنند.

موسسه جهان عرب نیز که در پاریس مستقر است، در بیانیه ای اعلام کرد: ما از این اقدام هولناک و به شدت تاسف آور داعش در تخریب آثار فرهنگی و مذهبی در موصل مطلع شدیم. این اقدامات متعصبانه از نوع رفتارهای هیلتری است. شیوه آنها فاشیسم هیلتری است که برای سوزاندن کتاب ها و دیگر آثار به کار برده می شد .

همزمان سازمان آموزشی، علمی فرهنگی ملل متحد (یونسکو) از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست درباره موضوع حمله گروه داعش به موزه موصل و تخریب آثار باستانی آن نشست بحران تشکیل دهد.

مدیرکل یونسکو با انتشار بیانیه ای، تخریب نظاممند میراث غنی و متنوع عراق در ماه های اخیر را غیر قابل تحمل خوانده و توقف فوری چنین اقداماتی را خواستار شد.

در این بیانیه از جمله آمده است: این اقدامات نه تنها یک فاجعه فرهنگی است بلکه آن را می توان یک موضوع امنیتی نگران کننده قلمداد کرد زیرا بر آتش فرقه گرایی، افراط گرایی خشونت آمیز و درگیری ها در عراق دامن می زند.

مدیرکل یونسکو امروز در یک کنفرانس خبری در پاریس، اقدام داعش در تخریب آثار تاریخی شهر موصل را جنایت جنگی توصیف کرد و خواستار مداخله جامعه جهانی شد.

شماری از باستان شناسان نیز روز جمعه اعلام کردند نگران آن هستند که داعش مراکز تاریخی دیگری را در عراق تخریب کند.

به گفته آنان، شهرهای الحضر که در میراژ جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و نمرود، ‌هردو در جنوب موصل در شمال عراق در خطر جدی قرار دارند.

یک باستان شناس عراقی دانشگاه استونی بروک نیویورک در این باره گفت: خطر پایان نیافته است و جامعه بین المللی باید مداخله کند




www.youtube.com/watch?v=AJ9wvHq3eQ8

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



Faramarz February 26, 2015 09:08 PM

این‌‌ کار رو خلخالی با تخت جمشید میخواست بکنه البته یک مشت چپی هم باهاش راه افتاده بودن میگفتن آثار شاهنشاهی باید پاک بشه توشون باسواد خیلی بود مرحوم بازرگان جولشون رو گرفت بعد که زورشون نرسید رفتن آرامگاه داریوش کثافتکاری کردن که ما رفتیم تمیز کردیم خدا شاهده میگفتن اینجا باید خراب بشه آثار شاهنشاهی ننگه ما باید روش مدرسه بسازیم در مورد این فیلم هم اکثر این مجسمه ها کپی از گچ است اگر دقت کنید درونش میله آرماتور کار گذاشتن اصل اینها در اروپاست که در قرن ۱۸ از عراق برده شدن

گزارش یا اعتراض به این نظر


homa February 26, 2015 10:50 PM

همین کار را هم داعشی ها جمهوری اسلامی میکنند بجاش امامزاده میسازند و مداح گویان رایج تر میشد

گزارش یا اعتراض به این نظر


مرگ بر استبداد، ننگ بر مستبد February 27, 2015 02:50 AM

مگر نه اینکه میلیونها مردم همین کشورها این اشیاء تاریخی را صدها و هزارها سال حفظ کردند و نگاه داشتند؟ چقدر باید جاهل و کوته بین باشی که فکر کنی پدران تو این آثار را با خون دل در طول قرنها از گزند همه حوادث حفظ کرده اند که حالا تو بروی و خراب شان کنی۰ قطعا لعن و نفرین پدرانت را هم برای خود خریده ای۰
آنکس که نداند و نداند که نداند (یا بهتر: نخواهد که بداند) / در جهل مرکب ابدالدهر بماند

گزارش یا اعتراض به این نظر


مهمانکی در کنارگفته دوستان February 27, 2015 03:38 AM

وقتتان بشادی
بله این مذهب و ملاها برای تخریب این جهان زنده اند ۱۴۰۰سال پیش چه تخریبی از تخت جمشید کردن باقی مانده طلاجات بعد حمله/ اسکندرمقدونی را دوزدیدن به اسم محمد که اصلا فرزندی ازخودش نداشت به زنان تجاوز وبه گردن محمد انداختن و سیدی را ساختن/درصورتی که ان همه زن گرفت از دختر ۱۲ساله عاعشه تا وووداشتن تنها یک فرزند نشان ناتوانیش طبق اسناد تاریخی/اگر تمام موجودات زمین هم تن به سازش با این مذهب دستساز را بدهند انوقت نوبت مریخی های کفار یا شاید خود خدا برای پاره شدن است خلاصه ملا و اخوند مفتخور بیکارجز این کاری ندارد از مسئولین سایتIPN  خواستارم دست نظر دهندها درگفتن همه مسایل را باز گذارند حتی حرفهای رکیک به اینان چون در مقابل غارت وتجاوزی که به مردم ایران میکنند واقعا هیچ فقط نشادهنده مقابله اخلاقی با اینان است عزیز ما ایران

گزارش یا اعتراض به این نظر


سام February 27, 2015 03:52 AM

خميني هم دستور داد روي مجسمه ها و مينياتور هاي عالي قاپو رنگً بپاشند تعداد زيادي مجسمه هم در تهران و شهرهاي ديگر دزديده شدند و احتمالا از بين رفته اند عوامل خميني همين هفته پيش مجسمه فردوسي را در سلماس پاءين كشيدند چه چيز جديدي اتفاق افتاده اين عقب افتاده گان همه مثل همديگرند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Babak February 27, 2015 12:51 PM

Dariush February 27, 2015 01:43 PM

این فاجعه وجدان هر انسانی را به درد می‌آ‌ورد و امیدوارم انتقام جامعه جهانی‌ از هر دو داعش شیعه و سّنی بسیار کوبنده باشد؛ یک لحظه تصور کنید کابوسی را که اینها به سلاح کشتار جمعی هم دسترسی داشته باشند! اجازه دهید کلاه سر خود نگذاریم، این همان اسلام واقعی است که از ۱۴۰۰ سال پیش مروّج تنفر بوده است و در واقع یک دین ورشکسته است

گزارش یا اعتراض به این نظر


homa February 27, 2015 04:49 PM

با تماشای ویدیو اشکم درامد مرده شور خودتون را ببرند با گفتار عربی ناب محمدی تان وان اهنگ عربی لعنت برشماها که جز مغز خر توکلتون هیچی نیست

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: