آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 9 اسفند ماه 1393 = 28-02 2015

صبر بیماران سرطانی لبریز شده است

این روزها اخبار مرگ و میر تعداد زیادی از افراد به علت ابتلا به سرطان در کشور، همچنین افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری به گوش می‌خورد.

به گزارش ایسنا، منطقه خراسان شمالی، تعداد زیادی از این بیماران مربوط به این استان هستند که به انواع بیماری‌های سرطان همچون گوارش، سینه و تومورهای مغزی مبتلا شده‌اند، اما مورد قابل تامل در این خصوص هزینه‌های بالای درمان، درآمد خیلی پایین بیماران و عدم وجود تجهیزات درمان در استان است.

به عنوان مثال دستگاه شتاب دهنده خطی یکی از موارد لازم برای امر پرتو درمانی است که سال‌ها برای نصب آن در خراسان‌شمالی پیگیری می‌شود، اما هنوز این امر محقق نشده است و بیماران بی بضاعت استان مجبور هستند تا هزینه‌های فراوانی را متقبل شوند و برای ادامه درمان به سایر استان‌ها سفر کنند که این امر موجب انصراف آن‌ها برای ادامه درمان می‌شود.

رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان‌شمالی(عطوفت)، در گفت و گو با ایسنا، منطقه خراسان‌شمالی، با اشاره به اینکه 770بیمار در حال حاضر در این انجمن دارای پرونده هستند، گفت: از این تعداد 262نفر مبتلا به سرطان گوارش و 161نفر به سرطان سینه هستند.

سید حمید حریری افزود: از این تعداد 50 نفر آن‌ها زیر 17 سال هستند.

وی با بیان اینکه علاوه بر شیمی درمانی، پرتو درمانی یکی از درمان‌های ضروری برای بیماران سرطانی است و 70درصد از بیماران این استان نیازمند پرتودرمانی هستند، ادامه داد: این در حالیست که دستگاه شتاب دهنده خطی برای امر پرتو درمانی با توجه به حجم زیاد این بیماران در استان وجود ندارد و بیماران سرطانی این استان به خصوص سرطان سینه قربانی نبود این دستگاه می‌شوند.

حریری اظهار کرد: سرطان سینه یکی از بیماری‌هایی است که بعد از برداشتن سینه نیاز مبرم به پرتو درمانی دارند، اما نبود این دستگاه و هزینه‌های بالای پرتو درمانی در شهرهایی همچون مشهد موجب شده تا تعداد زیادی از بیماران از ادامه درمان صرف نظر کنند.

وی با ذکر اینکه 70درصد از بیماران مبتلا به سرطان در این استان از قشر ضعیف هستند، توضیح داد: پزشکان این استان، بیماران نیازمند به پرتو درمانی را به بیمارستان امام رضا(ع) که دارای هتلینگ است، ارجاع می‌دهند، اما به دلیل اینکه این بیمارستان خصوصی بوده و هر دوره پرتودرمانی نیز حدود 30 جلسه است، بیماران نمی‌توانند به این مرکز مراجعه کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای یک دوره پرتو درمانی در این مرکز حدود 30میلیون ریال، وجه از آن‌ها گرفته می‌شود.

وی گفت: به همین دلیل بیماران، به بیمارستان دولتی ارجاع داده می‌شود، اما آن‌ها توانایی پرداخت هزینه اقامت و ایاب و ذهاب و اقامت در شهر دیگر را ندارند.

به گفته رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان‌شمالی، حدود 15درصد از بیماران به علت عدم وجود این دستگاه درمان را رها می‌کنند.

وی با بیان اینکه بهترین پزشکان در این استان وجود دارد، اما نیازمند نصب دستگاه شتاب دهنده خطی به روز، مرکز مجهز دولتی برای درمان هستیم، تاکید کرد: در صورتی که درمان‌های ضروری در ابتدا انجام گیرد، میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری به نصف کاهش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی اظهار کرد: 30 میلیارد ریال از اعتبارات سفر مقام معظم رهبری برای ساخت مرکز تشخیص و درمان سرطان در استان جذب شده است.

علی حق بین ادامه داد: با جذب این اعتبار، ساخت مرکز تشخیص و درمان سرطان دربیمارستان امام علی(ع) بجنورد از دی ماه امسال آغاز شده و هم اکنون درمرحله خاکبرداری قراردارد.

وی بیان کرد: این مرکز به عنوان تنها مرکز تخصصی خدمات درمانی استان برای بیماران سرطانی به منظور کاهش هزینه‌های درمانی این بیماران ساخته خواهد شد.

وی افزود: ارایه خدمات درمانی به بیماران با تعرفه دولتی و عدم مراجعه بیماران به مراکز درمانی در مشهد و سایر استان‌ها از مزایای این مرکز است.

حق بین یاد آورشد: برای تجهیز مرکز تشخیص و درمان سرطان، بیش از 30 میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است که برای تامین این اعتبار علاوه بربودجه دانشگاه به کمک‌های خیرین سلامت هم نیاز است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی نیز با اشاره به اینکه دستگاه شتاب دهنده خطی نیز خریداری و وارد استان شده است، گفت: برای نصب آن نیازمند ساخت بونکر هستیم که اکنون عملیات ساخت آن در حال اجراست.

ابراهیم گلمکانی افزود: عملیات ساخت بونکر طی سال آینده به اتمام خواهد رسید که بعد از آن دستگاه شتاب دهنده خطی نیز نصب خواهد شد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: