آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 9 اسفند ماه 1393 = 28-02 2015

نفس کوير به شماره افتاد؛ جنگلهای کرمان تشنه‌اند

استان کرمان هر چند استاني بياباني خوانده مي‌شود اما 11 درصد جنگل‌هاي کشور را در خود جاي داده و خشکسالي و کمبود شديد آب ادامه حيات 700 هزار هکتار از اين جنگل‌ها را تهديد مي‌کند.

به گزارش مهر، استان کرمان 11 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده و گسترده ترين پهنه عرصه‌هاي طبيعي در کشور نيز به استان کرمان تعلق دارد که طبيعتي چهار فصل را در خود جاي داده است از بيابان گرفته تا کوهستان‌هاي گسترده و مراتع سرسبز و گلزارهاي متعدد و جنگل‌هاي ميوه وحشي در بافت و رابر تا بيابان‌هاي بي آب و علف شمال استان کرمان. در اين ميان کرمان 11 درصد جنگل‌هاي کشور را نيز در خود دارد که برخي از گونه‌هاي جنگلي کرمان بکر و منحصر به فرد هستند که ميتوان به وجود بزرگترين ذخيره گاه پوشش عماني در شرق و جنگلهاي انار شيطان در جنوب کرمان را نام برد. جنگل‌هاي گرمسيري استان کرمان شامل درختان گز، تاق، قيچ ، کُنار، کُهور، بادام کوهي و اکاليپتوس است که به طور طبيعي در اين مناطق مي‌رويند و جنوب و شرق کرمان را در برگرفته‌اند جنگل‌هاي سردسيري نيز عبارتاز درخت بِنه، اَلُوک،گَوَن هستند در اين ميان گونه‌هاي بي‌نظير و منحصر به فردي نيز در کرمان وجود دارد.

اما آنچه که هم اکنون در کرمان روي مي‌دهد تاسف بار است حيات اين جنگل‌ها در استاني که يک درخت هم داراي ارزش بالايي برخوردار است به خطر افتاده و مهمترين دليل اين معضل نيز خشکسالي است و به طبع خشکسالي آفات نيز در استان کرمان رو به گسترش است. در حاليکه اين روزها مسوولان کرماني براي تهيه آب شرب مردم نيز دغدغه جدي دارند طبيعتا کمتر به حفاظت از اين جنگلها توجه مي‌شود.

افزايش تعارضات بين انسان و طبيعت نيز موجب شده است هر چه بيشتر شاهد حضور مردم به خصوص روستاييان و گردشگران در اين مناطق باشيم و دسته اول جنگل‌ها را براي تداوم زندگي بومي به خطر مي‌اندازند و دسته دوم طي سال جاري بارها و بارها موجب بروز مشکلاتي از جمله آتش‌سوزي‌هاي گسترده در مناطق بکر جنگلي کرمان شده‌اند. با اين وجود دشمن نخست جنگل در استان کرمان خشکسالي است و طبق آخرين آمار 700 هزار هکتار از پهنه جنگلي کرمان در معرض خطر جدي قرار دارد.

جنگلهاي کرمان بايد حراست شوند

استاندار کرمان در اين خصوص با تاکيد بر اهميت اختصاص اعتبار لازم براي حفاظت از منابع طبيعي، گفت: 700 هزار هکتار از جنگل‌هاي کرمان در معرض نابودي است.

عليرضا رزم‌حسيني هفته گذشته در مراسم امضاي تفاهم‌نامه همکاري استانداري‌هاي مناطق رويشي ايران، توراني و خليج فارس و عماني با سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخيزداري کشور، اظهار کرد: استان کرمان تقريبا 11 درصد جنگل‌ها و 10 درصد مراتع کشور را دارد. وي افزود: در اين استان از سال 90 تا امسال نزديک به 72 ميليارد تومان به حساب خزانه درآمد واريز کرديم ولي سهمي که به استان وارد شده کم بوده است. عرصه حفاظت از منابع طبيعي نيازمند اعتبار مناسب است، اگر همان سهمي که استان کرمان به خزانه داده را به استان بدهند، ما حفظ منابع طبيعي را بهتر و بيشتر مي‌توانيم انجام ‌دهيم.

استاندار کرمان با اشاره به اينکه بدون وجود اعتبار لازم در زمينه حفاظت از منابع طبيعي شاهد نابودي اين عرصه هستيم، گفت: 700 هزار هکتار از جنگل‌هاي ما در معرض نابودي است. رزم‌حسيني با تاکيد بر اهميت توجه به رفع مشکلاتي که منجر به نابودي و ايجاد خطر براي منابع طبيعي مي‌شود، گفت: از 11 بحران جهاني، اولين بحران آب است که از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. وي با اشاره به اينکه الان بين وزارت جهاد کشاورزي و وزارت نيرو هماهنگي در اين زمينه وجود ندارد، بر لزوم همکاري و ارتباط ادارات و ارگان در زمينه رفع اين بحران تاکيد کرد. استاندار کرمان گفت: عرصه حفاظت از منابع طبيعي نيازمند اعتبار مناسب است، اگر همان سهمي که استان کرمان به خزانه داده را به استان بدهند، ما حفظ منابع طبيعي را بهتر و بيشتر مي‌توانيم انجام ‌دهيم. رزم‌حسيني با بيان اين مطلب که الان تشکل‌ها محيط زيست بسيار فعال‌تر و بهتر از تشکل‌هاي منابع طبيعي هستند، ادامه داد: ما به عنوان نمايندگان دولت همه همکاري لازم را انجام مي‌دهيم چرا که مردم از ما انتظار دارند و ما را بازخواست مي‌کنند.

وي شعار و برنامه‌هاي شعاري را در زمينه رفع مشکل مردم بي‌اثر دانست و گفت: دولت بايد کارنامه عملياتي و واقعي به مردم نشان دهد و شعارهاي تبليغاتي را رها کند.

استاندار کرمان تصريح کرد: وقتي ما نتوانيم هيچ کار کاربردي انجام دهيم، خروجي مناسبي هم نمي‌توانيم داشته باشيم، دوران همايش‌ها و نمايش‌ها را بايد رها کنيم و به کارهاي عملي و مناسب بپردازيم.

افزايش روند تخريب جنگ‌ها به دليل خشکسالي و دخالت‌هاي انساني

عليرضا سمندري کارشناس منابع طبيعي و فعال طبيعت‌گردي در گفت‌وگو با مهر اظهارداشت: استان کرمان داراي منابع جنگلي و مراتع گسترده اي است اما به نسبت 11 درصد سرزميني که از وسعت کشور در اين استان قرار دارد 11 درصد جنگل قابل توجه نيست همچنين ساير مناطق باقيمانده به جز مناطق کوهستاني و مراتع موجود بقيه داراي شرايط سخت بياباني است. وي تصريح کرد: طي سالهاي اخير در استان کرمان شاهد کاهش شديد بارندگي هستيم و مهمترين عامل حيات جنگلها در استان بارندگي است اين مسئله به خصوص در جنگل‌هاي کوهستاني قابل توجه است اما در مناطقي مانند جنگلهاي کهور در شهرستان ريگان و فهرج جنگل‌ها بيشتر از منابع آب زير زميني بهره مي‌برند زيرا اين جنگل‌ها در کم عمق‌ترين منطقه کويري قرار دارد و بيشترين سطح آبهاي زير زميني در زير همين جنگل‌ها هستند.

در کيلومترها وسعت اطراف رودخانه هليلي رود و جازموريان صدها هکتار عرصه مرتعي و جنگلي خشک شده که اين مورد دخالت مستقيم انسان در طبيعت را نشان مي‌دهد. سمندري ادامه داد: نکته قابل توجه اينکه طي سال‌هاي اخير سطح اين آبها کاهش يافته و شاهد خشک شدن درختان هستيم اما در جنوب کرمان خشکسالي موجب توسعه آفت و جانوران تهديد آور براي درختان شده که شامل آفات و جانوراني مانند تشي است که درختان بسياري را به سمت نابودي سوق داده است. وي به کاهش شديد بارندگي در مناطق جنگلي کرمان اشاره کرد و افزود: شهرستان‌هاي بافت و رابر پر باران ترين شهرستانهاي استان کرمان هستند اما در سال جاري بارندگي در اين مناطق نيز 50 تا 60 درصد کاهش يافته است. وي افزود: از سوي ديگر تنها در کيلومترها وسعت اطراف رودخانه هليلي رود و جازموريان صدها هکتار عرصه مرتعي و جنگلي خشک شده که اين مورد دخالت مستقيم انسان در طبيعت را نشان مي‌دهد.

سمندي افزود: ما در برخي مکانها از جمله بحر آسمان که منبع اصلي آب در جنوب کرمان است شاهد فعاليت‌هاي معدني هستيم اين موارد براي طبيعت خطرآفرين است و بايد در خصوص جلوگيري از چنين مشکلاتي تلاش کرد به طور مثال آلودگي کارخانه ذوب مس در دشت خاتون آباد شهربابک آنچنان زياد بوده است که بسياري از درختان و مراتع خشکيده و يا آلوده شده‌اند و تا 10 سال ديگر نيز امکان رشد و نمو در اين منطقه وجود ندارد. مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان کرمان نيز در گفت‌وگو با مهر اظهارداشت: استان کرمان داراي تنوع بي‌نظيري از نظر اقليم است و بخش قابل توجهي از وسعت استان را جنگلها در برگرفته‌اند.

مهدي‌رجبي‌زاده، يکي از مشکلات موجود در استان را چالش‌هاي ناشي از کم آبي دانست و افزود: بايد با برنامه ريزي در راستاي حفظ منابع طبيعي استان حرکت کنيم. وي آگاه‌سازي جوامع بومي و اجراي صحيح اولويت‌بندي‌هاي موجود را از مهمترين عوامل حفظ پوشش‌هاي جنگلي دانست و افزود: برداشت‌هاي بي‌رويه از منابع آب زير زميني و کاهش بارندگي از جمله مهمترين مشکلات موجود است. وي ادامه داد: بايد حساسيت‌هاي لازم را در بين مردم به وجود آوريم و با يک مديريت هوشمندانه و کاملا همگام در راستاي حراست از منابع طبيعي اقدام کرد. وي گفت: منابع طبيعي ثروتي است که بايد آن را حفظ و به آيندگان منتقل کنيم اما در کنار تمام عوامل انساني که به جنگلها خسارت مي‌زنند خشکسالي بيشترين ضربه را به جنگل‌ها مي‌زند.

رجب‌زاده ادامه داد: در حال حاضر 5.8 درصد وسعت استان را مرتع و 11 درصد را جنگل تشکيل مي‌دهد و بايد براي حفاظت از اين عرصه‌ها و جلوگيري از بيابانزايي تلاش کنيم.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: