آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 10 اسفند ماه 1393 = 01-03 2015

مذاکرات اتمی؛ واکنش پاسداران به طرح دولت اوباما

آمريكا بازی برد-برد نمی‌خواهد

جوان آنلاین (سپاه پاسداران): از شواهد امر چنين برمي‌آيد كه ماراتن مذاكرات هسته‌اي به لحظات نفس‌گير خود نزديك شده و هيئت‌هاي مذاكره كننده بعد از چهار روز مذاكره در هفته پيش، قرار گذاشتند كه اين هفته باز به ميز مذاكره برگردند. با آنکه تا پايان ضرب‌الاجل اين مرحله از توافق تا پايان ماه مارس مهلت و فرصت زيادي باقي نمانده است، اما چيزي كه در اين لحظات حرف اول را در رسانه‌ها مي‌زند حول و حوش رسيدن به توافق و چگونگي اين توافق است.

خبرگزاري فرانسه روز جمعه گذشته به نقل از يك مقام ارشد آمريكايي نكات اصلي مورد نظر واشنگتن براي يك توافق خوب از نظر كاخ سفيد را مطرح كرد كه ديدگاه مستندتري نسبت به نقطه‌نظرات كاخ سفيد در يك توافق نهايي را بيان مي‌كند.

نكته كليدي اين گزارش در محدوديت‌هايي است كه آمريكا مي‌خواهد بر دامنه غني‌سازي در ايران ايجاد كند، اول غني‌سازي محدود و تنها در سايت نطنز و بدون فعاليتي در سايت فردو و دوم عدم توليد پلوتونيوم در اراک است. اين محدوديت‌ها علاوه بر درخواست آمريكا براي بازرسي‌هاي گسترده از تاسيسات هسته‌اي و توليدي و معادن ايران و همچنين سايت‌هاي مشكوک است كه خبرگزاري فرانسه به نقل از اين مقام ذكر كرده است.

جداي از تعارض غيرقابل انكار اين هدف آمريكا با هدف و منفعت جمهوری اسلامی در فعاليت هسته‌اي، تكليف لغو تحريم‌ها از سوي آمريكا همچنان نامشخص است، چنانكه آن گزارش‌ تنها به فرامين اجرايي از سوي رئيس‌جمهور امريكا اشاره دارد و لغو تحريم‌هاي مصوب كنگره همچنان در ابهام مانده كه اتفاقا اصل و مهم‌ترين بخش از تحريم‌هاي يك‌جانبه آمريكا مربوط به اين دست تحريم‌ها مي‌شود.

در اين صورت، آمريكا حتي در اين لحظات حساس از مذاكرات همچنان سياست اصلي خود را در مورد كنترل فعاليت هسته‌اي جمهوری اسلامی دنبال مي‌كند كه حداكثر هدف واشنگتن از توافق جامع است اما در مقابل، تنها لغو فرامين اجرايي را وعده مي‌دهد و البته اين حداقل امتيازي است كه حاضر است به ما بدهد.

اگر روال به اين صورت باشد، نتيجه‌اي كه به دست مي‌آيد يك نتيجه برد- برد نيست و فقط مي‌توان گفت نتيجه حداكثري براي آمريكا و حداقلي براي جمهوری اسلامی است.



babak March 1, 2015 04:23 AM

بگذارید خیلی راحت وساده بگویم هم یک من پیاز و خوردید هم یک من سیرو قورت دادید و هم شلاقها را معلوم شد غیرت هم بی غیرت ولی هنوز معلوم نشد حق مسلم ما هست یا نیست

گزارش یا اعتراض به این نظر


homa March 1, 2015 02:39 PM

اتحادیه اروپا درنشست اخری در ژنو تحریم ها برداشته نخواهد شد تف سربالا برای حکومت اخوندیسم

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: