آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 13 اسفند ماه 1393 = 04-03 2015

بی‌آبی کشاورزان را وسوسه می‌کند

قاچاق سوخت به سمت مرزهاي شرقي کرمان داستاني تکراري است که به رغم تمام اقدامات پيشگيرانه همچنان ادامه دارد و در آخرين مورد 11 هزار ليتر سوخت قاچاق از چهار وانت حمل سوخت در جنوب کرمان کشف شد.

به گزارش مهر، قاچاق سوخت به سمت مرزهاي شرقي داستاني تکراري است که علي‌رغم تمام اقدامات پيشگيرانه همچنان ادامه دارد و هر از چندگاه خبرهاي ناگواري در خصوص تصادف خودروهاي حمل سوخت قاچاق با خودروهاي شخصي گزارش مي‌شود که چندين مرتبه موجب آتش سوزي و تلفات انساني قابل توجه شده است.

در اين ميان قاچاقچيان براي انتقال و تامين سوخت مورد نياز به روش‌هاي گوناگون دست مي‌زنند که شامل جعل سند، انتقال سوخت در قالب ساير مايعات خوراکي از جمله شير و...، ايجاد باک‌هاي اضافه سوخت در اتوبوس و کاميونها، ايجاد مراکز دپوي بزرگ سوخت در زير زمين با استفاده از منابع بزرگ پلاستيکي، ايجاد مشک سوخت در خودروهاي سواري اتاق دار و ترغيب کشاورزان براي فروش سوخت موتورپمپ‌ها به قاچاقچيان است. در شرق و جنوب کشور استانهاي هرمزگان، کرمان و سيستان و بلوچستان با اين مشکل دست و پنجه نرم مي‌کنند و علي‌رغم تمام اقدامات پيشگيرانه اما قاچاق سوخت همچنان ادامه دارد.

با اجراي قانون سهميه بندي سوخت و افزايش نسبي قيمت بنزين قاچاق اين نوع سوخت به شدت کاهش يافته است اما مهمترين سوختي که هم اکنون قاچاق مي‌شود گازوئيل است نکته قابل توجه اينکه اين سوخت‌ها تنها در استان کرمان تامين نمي‌شوند بلکه در مواردي قاچاقچان با استفاده از روش‌هاي عجيب و غريب از استانهاي مختلف سوخت‌ها را بارگيري و به سمت مرزهاي شرقي منتقل مي‌کنند اما در کنار اختلاف قيمت سوخت عوامل ديگري نيز در بروز اين نوع قاچاق دخالت دارند که مي‌توان به خشکسالي و بيکار شدن کشاورزان در جنوب کرمان نيز اشاره کرد.

در اين ميان برخي نيز عادت کرده‌اند به جاي اينکه سهميه سوخت خود را استفاده کنند سوخت را به قاچاقچيان با قيمت بالاتر مي‌فروشند در اين زمينه مي‌توان به رانندگان برخي از خودروها و برخي از کشاورزان اشاره کرد.

محمد اسلامي اقتصاد دان مسائل استان کرمان در گفت‌وگو با مهر اظهارداشت: قاچاق سوخت اصولا منحصر به استان کرمان نيست بلکه اکثر استان‌هاي مرزي يا نزديک به مرز با اين مساله دست به گريبان هستند چون راه‌هاي استان کرمان به دو استان جنوبي و شرقي منتهي مي‌شود اين استان نيز دست خوش اثرات ناشي از قاچاق سوخت شده است.

سالهاست روند قاچاق سوخت ادامه دارد و با وجود تلاشهاي شبانه‌روزي براي مقابله با اين پديده مخرب اما سود ناشي از اين نوع قاچاق آنقدر زياد است که قاچاقچيان دست بردار نيستند.

وي افزود: روند قاچاق سوخت مربوط به روزهاي اخير نيست سالها قاچاق سوخت ادامه دارد و با وجود تلاش‌هاي شبانه‌روزي اما سود ناشي از اين نوع قاچاق آنقدر زياد است که قاچاقچيان دست‌بردار نيستند. اسلامي ادامه داد: دليل اصلي قاچاق نيز اختلاف قيمت موجود بين سوخت داخل ايران و سوخت کشورهاي همسايه است راهکار اين امر نيز کنترل شديد راه‌هاي منتهي به مرزها و نظارت جدي بر موتور پمپ‌هاي کشاورزي و خودروهايي است که سهميه سوخت دارند اما از آن استفاده نمي‌کنند همچنين قيمت سوخت در شهرهاي مرزي نيز بايد شناور شود تا امکان هر گونه سوء استفاده از بين رود. وي تصريح کرد: دليل گرايش مردم نيز به اين امر خشکسالي در جنوب و شرق استان کرمان و بيکاري مردم است به همين دليل کشاورزان و افرادي که زمينه شغلي ندارند ترجيح مي‌دهند به اين سمت بروند و سودي جزئي را عايد خود کنند اما نبايد اين امر را از نظر دور کرد که سود اصلي قاچاق سوخت مربوط به مهره‌هاي اصلي قاچاق سوخت است که از مردم و به خصوص راننده‌هاي وانتها سوء استفاده مي‌کنند و در ازاي مبلغي کم به اين کار اقدام مي‌کنند و سود اصلي به جيب قاچاقچيان عمده مي‌رود. در آخرين مورد از کشف قاچاق سوخت در استان کرمان يک محموله 11 هزار و 500 ليتري سوخت قاچاق در شهرستان عنبرآباد کشف شد.

فرمانده نيروي انتظامي عنبرآباد در اين خصوص به خبرنگار مهر گفت: يکي از اقدامات اصلي نيروي انتظامي مبارزه با هر گونه قاچاق در استان است که يکي از مظاهر قاچاق در استان قاچاق سوخت است. سرهنگ محمد بيدمشکي افزود: در اواخر هفته گذشته ماموران نيروي انتظامي با مشکوک شدن به چهار دستگاه خودروي وانت بار که حامل سوخت بودند مدارک آنها را بررسي و متوجه شدند عده اي سودجو قصد انتقال اين مقدار سوخت را به مناطق مرزي دارند. وي تصريح کرد: اين تعداد خودرو و سوخت ضبط و رانندگان خودروها نير دستگير و تحويل مقامات قضايي شدند.

سرهنگ بيد مشکي تاکيد کرد: با هر گونه قاچاق سوخت در استان کرمان برخورد مي‌شود و نظارت جدي بر روي اين نوع قاچاق وجود دارد.

رئيس پليس استان کرمان نيز در گفت‌وگو با مهر اظهارداشت: باتوجه به اينکه حراست از ثروت کشور و جلوگيري از سوء استفاده افراد مخل امنيت اقتصادي يکي از وظايف نيروي انتظامي است مبارزه با قاچاق سوخت با جديدت در دستور کار نيروي انتظامي قرار گرفته است. سردار حسين چناريان افزود: از ابتداي سال جاري چندين محموله قاچاق سوخت در استان کرمان کشف و ضبط شده است و نکته قابل توجه افزايش موارد کشف قاچاق سوخت در استان کرمان است که اکثر اين محموله‌هاي سوخت نيز از خارج از استان وارد کرمان مي‌شود و قاچاقچيان قصد انتقال آن را به سمت مرزها دارند.

وي گفت: اکثر افرادي که دستگير مي‌شوند خرده قاچاقچيان و يا افرادي هستند که در حمل و نقل سوخت دست دارند.

وي تصريح کرد: ما مطابق با وظيفه قانوني با هر گونه انتقال غير مجاز سوخت با جديدت برخورد مي‌کنيم و اجازه نمي‌دهيم اين افراد به اهداف خود برسند. وي از کشف حداقل دو ميليون و 500 هزار ليتر سوخت قاچاق تنها در سال جاري اشاره کرد و افزود: بايد همه دستگاه‌هاي مرتبط در اين خصوص همکاري و نظارت جدي داشته باشند و با هوشياري اجازه قاچاق مواد سوختي را به قاچاقچيان ندهيم.

همکاري بين دستگاهي مي‌توان حجم قابل توجهي از تخلفات در اين زمينه را بگيرد همچنين با توجه به اينکه بخشي قابل ملاحظه‌اي از سوخت قاچاق از ديگر استان‌ها وارد کرمان مي‌شود به نظر مي‌رسد همه استان‌ها بايد در اين خصوص حساس باشند. سردار چناريان افزود: همکاري بين دستگاهي مي‌توان حجم قابل توجهي از تخلفات در اين زمينه را بگيرد همچنين با توجه به اينکه بخشي قابل ملاحظه‌اي از سوخت قاچاق از ديگر استان‌ها وارد کرمان مي‌شود به نظر مي‌رسد همه استان‌ها بايد در اين خصوص حساس باشند.

وي افزود: قاچاقچيان براي انتقال سوخت قاچاق از سه مسير عمده شهرستان بم، سيرجان و کهنوج براي انتقال سوخت قاچاق به سيستان و بلوچستان و هرمزگان و در نهايت انتقال سوخت به کشورهاي همسايه استفاده مي‌کنند که با برنامه‌ريزي صورت گرفته قرارگاه‌هاي ويژه در اين خصوص در اين شهرستانها راه‌اندازي شده است.

وي همچنين از دپوي سوخت در برخي از اين شهرستان‌ها اشاره کرد و اضافه کرد: در طرحي که در حال حاضر در جريان است اين مراکز شناسايي و با اين افراد برخورد مي‌شود.

وي ادامه داد: در کنار وانت‌هاي حمل سوخت قاچاق برخي از خودروهاي سنگين نيز با نصب باک سوخت اضافه اقدام به قاچاق سوخت به مناطق مرزي مي‌کنند که بايد با اين موارد نيز برخورد لازم صورت گيرد. مديرکل تعزيرات حکومتي استان کرمان نيز در گفت‌وگو با مهر در خصوص قاچاق سوخت اظهارداشت: يکي از موارد قابل توجه پرونده‌هاي تشکيل شده در استان در زمينه قاچاق سوخت است که بايد مورد توجه جدي مسوولان و دستگاه‌هاي مرتبط قرار گيرد. ارسلان ميري افزود: موارد پرونده‌هاي قاچاق سوخت روندي افزايشي دارد و مسوولان مربوطه بايد براي رفع زمينه‌هاي اين مورد قاچاق فکري انجام دهند. وي به متخلفان هشدار داد که نظارت جدي و لازم از سوي دستگاههاي نظارتي با جديت انجام مي‌شود و اجازه هيچ گونه سوء استفاده به اين افراد را نمي‌دهيم.

با وجود تمام تلاشهاي صورت گرفته در ايام اخير اما روند قاچاق سوخت به سوي مرزها ادامه دارد که مهمترين عامل در اين زمينه اختلاف قيمت و همچنين عدم وجود زمينه‌هاي اشتغال در مناطق محروم و دور افتاده و همچنين خشکسالي و خشک شدن باغها و مزارع کشاورزي است




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: