آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 13 اسفند ماه 1393 = 04-03 2015

مذاکرات؛ سخنان مهم کری و هشدار مقام اطلاعاتی

جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا، در پایان سه روز مذاکرات هسته ای در سوئیس گفت: هرگونه توافق با رژیم ایران باید به گونه‌ای باشد که مورد تأیید جامعه بین‌المللی قرار گیرد.

به گزارش رادیو فرانسه، کری تأکید کرد که هدف مذاکره با رژیم ایران، به دست آوردن هرگونه توافق نیست، بلکه رسیدن به توافق خوب است، توافقی که قادر به سنجش از سوی جامعه بین‌المللی باشد.

وزیر خارجه آمریکا درباره توافق با رژیم ایران اضافه کرد که این توافق باید از سوی کارشناسان در سراسر جهان، دولت‌های دیگر، کنگره آمریکا، و کشورهای منطقه که مربوط به این پرونده هستند، مورد سنجش قرار گیرد.


اختلافات اساسی باقی هستند

وزیر خارجه آمریکا امروز در پایان ۳ روز مذاکرات با جواد ظریف در مونترو سویس گفت: در مذاکرات هسته ای با رژیم ایران هنوز اختلافات اساسی و شکاف های مهمی باقی هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش تر یک مقام آمریکایی که مذاکرات هسته ای در سوئیس را دنبال می کند، با بیان اینکه هنوز مسائل سختی برای دستیابی به توافق وجود دارد، گفته بود: جان کری روز شنبه در پاریس با وزیران خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان در مورد تحولات پرونده هسته‌ای رژیم ایران گفتگو می‌کند.

این مقام آمریکایی گفته جان کری، وزیر خارجه این کشور مذاکرات مونترو در سوئیس را ترک کرده و عازم ریاض خواهد شد.

وی افزود: دور بعدی مذاکرات هسته‌ای از 15 تا 20 مارس (24 تا 29 اسفند) احتمالا در ژنو برگزار می شود.

در همین حال یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا گفته: رژیم ایران توانایی فنی ساخت سلاح اتمی را دارد و تصمیم در این باره به عهده خامنه ‌ای است.

جیمز کلاپر مدیر مرکز اطلاعات ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.بی.‌اس گفت: رژیم ایران از تمام ظرفیتهای خود در تمامی حوزه‌ها برای تولید سلاح اتمی استفاده می‌کند.

از سوی دیگر سناتور دموکرات رابرت منندز عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در سخنرانی خود در صحن مجلس در مورد لایحه نظارت کنگره بر هر توافقنامه اتمی با رژیم ایران گفت: یک لایحه فراحزبی برای نظارت قانونی است تا اطمینان حاصل کنیم پیش از آن‌که هر توافقی با رژیم ایران عملی شود، کنگره آن را بازنگری و بررسی کند. همچنین کنگره این فرصت را خواهد داشت که بعد از عملی شدن توافقنامه بر تبعیت رژیم ایران از آن نظارت نماید.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: