آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 14 اسفند ماه 1393 = 05-03 2015

درختان شمشاد گیلان رو به انقراض است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان به شیوع بیماری در درختان شمشاد جنگل‌های استان اشاره کرد و گفت: درختان شمشاد گیلان رو به انقراض است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، داود زارع عصر امروز در جلسه منابع ‌طبیعی گیلان با اشاره به وجود بیماری در درختان شمشاد جنگل‌های گیلان اظهار کرد: ایجاد رویشگاه راش برای احیای درختان رو به انقراض ضروری و حیاتی است.

وی درختان شمشاد در گیلان را رو به انقراض عنوان کرد و افزود: نابودی درختان شمشاد موجب وارد شدن خسارت بسیاری به جنگل‌های استان می‌شود.

زارع با بیان اینکه بیماری درختان شمشاد از سال 89 وارد گیلان شده است، تصریح کرد: مهار بیماری مذکور نیازمند اختصاص اعتبارات مناسب است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان امحای بیماری درختان شمشاد را بسیار سخت خواند و بیان کرد: حفظ درختان شمشاد نیاز به قرنطینه دارد.

وی بر استفاده از همیاران طبیعت به نحو شایسته به منظور حفظ جنگل‌های گیلان تاکید کرد و گفت: نیروهای در حال بازنشسته شدن منابع طبیعی و آبخیزداری استان بیش از استخدامی‌ها است و برای جبران کمبود نیرو از همیاران طبیعت استفاده می‌کنیم.

زارع در ادامه با اشاره به آغاز هفته منابع طبیعی از 14 اسفند ماه جاری، خاطرنشان کرد: مراسم جشن درختکاری همراه با اجرای برنامه غنی‌سازی فرهنگی در مدرسه مهدیه پستک رشت از برنامه‌های نخستین روز از هفته منابع طبیعی با عنوان «جشن درختکاری» در گیلان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نام‌گذاری جمعه را «روز درختکاری، آموزه‌های دینی و سازمان‌های مردم‌نهاد» عنوان کرد و یادآور شد: اجرای مراسم نهال‌کاری در بقعه متبرکه آقامیر قریش پیرکلاچای همزمان با دومین روز از هفته منابع طبیعی در گیلان انجام می‌شود.

وی از توزیع نهال رایگان بین مردم در محل برگزاری نماز جمعه در رشت خبر داد و اظهار کرد: نهال‌کاری در محوطه مسکن مهر رشت هم‍زمان با سومین روز از هفته منابع طبیعی با عنوان «منابع طبیعی، فرهنگ و رسانه» انجام می‌شود.

زارع با بیان اینکه نهال‌کاری در محوطه کارخانه سیمان دیلمان در چهارمین روز از هفته منابع طبیعی با عنوان «منابع طبیعی و مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز» انجام می‌شود، تصریح کرد: پنجمین روز از هفته مذکور «منابع طبیعی، بسیج سازندگی و همیاران طبیعت» نام‌گذاری شده و اجرای برنامه نهال‌کاری با حضور بسیج سازندگی در این روز انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از کاشت نهال در تمام مدارس استان خبر داد و گفت: ورزشگاه سردار جنگل هم‌زمان با روز «منابع ‌طبیعی، مشارکت مردمی، کنترل بیابان‌زایی و ریزگردها» انجام می‌شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: