آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 27 اسفند ماه 1393 = 18-03 2015

خودسوزی؛ مسئول مستقیم سرنوشت دردناک یونس ها!

از آنجا که نظام ولایت مطلقه فقیه حکومتی یک نفره با اختیاراتی فراتر از اختیارات خدای متعال است – وهمه مهره های دیگر مانند رییس جمهوری، مجلس، قوه قضاییه و... چیزی جز چیدمان های آرایشی و تزئینی یا دست بالا کارپردازی نیستند – بنابراین، براساس اصل تناسب اختیار و مسئولیت، شخص ولی مطلقه فقیه مسئول مستقیم سرنوشت دردناک امثال یونس ها است!
*****


شهباز نخعی

مسئول مستقیم سرنوشت دردناک یونس ها!

بنابراین داشتم که نوشتار این هفته راصرف شادباش گویی به هم میهنان برای فرارسیدن بهار و نوروز باستانی کنم و از زنده یاد فریدون مشیری و سروده ماندگارش «نرم نرمک می رسد از ره بهار» یاد نمایم. دریغا که در آخرین روزها خبری دردناک چنان غرق ماتم و اندوهم کرد که دیگر جایی برای این ابراز شادمانی مختصر هم باقی نگذاشت.

در 17 دسامبر سال 2010 میلادی، محمد بوعزیزی، جوان دستفروش تونسی در اعتراض به توقیف کالاهایش توسط یک مأمور شهرداری، خود را دربرابر ساختمان شهرداری به آتش کشید و 18 روز بعد، در 4 ژانویه 2011 درگذشت. خودسوزی و مرگ بوعزیزی آغازگر انقلابی در تونس شد که 338 کشته و بیش از 2000 مجروح به جا گذاشت و به رغم سرکوب وحشیانه رژیم استبدادی حاکم، سرانجام به فرار زین العابدین بن علی دیکتاتور تونس منجرشد و به 23 سال حکومت استبدادی او پایان داد.

پیامد انقلاب تونس، یک رشته قیام های مردمی موسوم به «بهار عرب» درکشورهای مصر، لیبی، موریتانی، مراکش و سوریه شد که در برخی ازاین کشورها منجر به برکناری و سقوط دیکتاتورها گردید، در برخی دیگر به انجام اصلاحات در ساختار سیاسی – اجتماعی انجامید و شوربختانه در سوریه با همدستی جنایتکارانه و بدخواهانه نظام ولایت مطلقه فقیه و اهمال و تعلل باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا، به جنگ داخلی خونینی مبدل شد که سازمان ملل متحد آن را «جنایت علیه بشریت» نامیده و تاکنون بیش از 200 هزار کشته و میلیون ها تن آواره و بی خانمان به جا گذاشته و روز یکشنبه گذشته، 15 مارس، وارد پنجمین سال خود شد.

روز شنبه گذشته تاریخ تکرار شد: به گزارش خبرگزاری فعالان حقوق بشر در ایران "هرانا": «یک شهروند 34 ساله خرمشهری به نام یونس عساکره، در اعتراض به جمع کردن دکه میوه فروشی و وضعیت معیشتی اش، مقابل شهرداری خرمشهر خود را آتش زد. به گفته منابع محلی این شهروند خرمشهری که با استفاده از یک گالن بنزین دست به خودکشی زد، به بیمارستانی در اهواز منتقل شده و گفته می شود با بیش از 70 درصد سوختگی، حال وی بسیار نامناسب است».

"هرانا" در گزارش خود می افزاید: «رفتار مأمورین شهرداری بخصوص واحد مقابله با سدمعبر درشهرهای مختلف کشور تاکنون حوادث متعددی به جا گذاشته است. درمورد این شهروند خرمشهری نیز گزارش شده که درخواست مجوز نامبرده از مدتها پیش به شهرداری ارایه شده و بدون پاسخ مانده بود».

به گزارش تارنمای خبری "ایران پرس نیوز": «روز سه شنبه 26 اسفند، بیش از یکصد تن از مردم خرمشهر درمقابل شهرداری این شهر، در واکنش به خودسوزی "یونس عساکره" تجمع کردند که این امر به دخالت نیروی انتظامی و تهدید اقوام این کارگر توسط اداره اطلاعات این شهر منجر شد... استقرار حدود 500 نظامی در نقاط حساس شهر، ازجمله ساختمان شهرداری و فرمانداری گزارش می شود».

در ادامه گزارش بالا آمده است: «یک روز پس از تجمع اعتراضی، عبدالرضا عساکره، برادر یونس عساکره ضمن شرح وضعیت وخیم برادرش، تأکید کرد که با گذشت دو روز از حادثه، هیچ مسئولی از شهرداری پیگیر وضعیت برادرش نشده و اضافه کرد: شدت سوختگی برادرش به حدود 90 درصد رسیده است و خونریزی داخلی قلب و ریه ها مشاهده شده اما به دلیل سوختن رگ ها و حتی عصب های یونس، امکان خون گرفتن برای آزمایش نیست».

روز سه شنبه 26 اسفند، شهرداری خرمشهر بیانیه ای منتشر کرد که نشان دهنده میزان سبک مغزی کارگزاران حکومت آخوندی است. دراین بیانیه، شهرداری خرمشهر ضمن ابراز همدردی با شهروندان و خانواده عساکره، خواستار ارایه شکایت به مقامات مافوق شهرداری برای پیگیری شد!

فعالان مدنی و شهروندان خرمشهر به بیانیه شهرداری پاسخی خشمگینانه دادند: «تحجر و افراط و تندروی برای ما مردم مظلوم خرمشهر، و وقاحت هرچه تمام تر برای شما غاصبین حق مردم که اکنون به جای استعفا و کناره گیری خود، با وقاحت هرچه تمام تربیانیه صادر می کنید و نمک بر زخم مردم خرمشهر می پاشید! از کدام مقام مافوق صحبت می کنید؟! نکند همان مقام مافوق را می گویید که راس مشکلات در شهر است و شخص شهردار می باشد؟!».

پاسخ تند فعالان مدنی خرمشهر با این عبارات پایان می یابد: «پیام نهایی شهروندان خرمشهری به شما افراد ابن الوقت این است که هرچه سریع تر جایگاه هایی که برای خدمت به مردم در شهرداری اشغال کرده اید را تخلیه کنید و خشم وعصبانیت این مردم را بیش از این نکنید».

به نقل از دانشنامه "ویکی پدیا": «یوسف قرضاوی، یکی از فقهای مصر، در همدردی با محمد بوعزیزی و افراد دیگری که به تأسی از او دست به خودسوزی زده اند را قربانی تبعیضات اجتماعی خواند و مسئولیت مرگ آنها را برعهده حاکمان کشور دانست». این ابراز نظر شجاعانه و آگاهانه در زمانی بود که جامع الازهر، مهم ترین مرجع صدور فتوا در جهان اسلام، با محافظه کاری هرچه بیشتر به این بسنده کرده بود که اعلام کند خودکشی در اسلام حرام است!

این نظر درست فقیه مصری را درمورد حکومت غاصب حاکم بر کشورمان می توان چنین تعمیم داد که از آنجا که نظام ولایت مطلقه فقیه حکومتی یک نفره با اختیاراتی فراتر از اختیارات خدای متعال است – وهمه مهره های دیگر مانند رییس جمهوری، مجلس، قوه قضاییه و... چیزی جز چیدمان های آرایشی و تزئینی یا دست بالا کارپردازی نیستند – بنابراین، براساس اصل تناسب اختیار و مسئولیت، شخص ولی مطلقه فقیه مسئول مستقیم سرنوشت دردناک امثال یونس ها است!



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: