آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 3 فروردین ماه 1394 = 23-03 2015

اختلاف آمریکا و فرانسه بر سر تحریم‌ رژیم ایران

درصورت لغو تحريم های سازمان ملل امکان وضع مجدد تحريم ها دشوارخواهد بود

به گزارش فارس به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین، دیپلمات‌ها می‌گویند که اختلاف شدیدی میان آمریکا و فرانسه بر سر نحوه لغو تحریم‌های رژیم ایران وجود دارد.

بر اساس این گزارش، آمریکایی‌ها برداشته شدن تحریم‌ها بر اساس یک برنامه مرحله به مرحله را خواستاراند در حالی که فرانسوی‌ها می‌خواهند «کم شدن سمبلیک» شدت اقدامات تنبیهی را به رژیم تهران پیشنهاد دهند.

بر اساس گفته دیپلمات‌ها، «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه در خلال مذاکرات اخیر در لوزان سوئیس، با هیئت فرانسوی تماس تلفنی برقرار کرده و اطمینان حاصل کرده که فرانسوی‌ها بیش از حد به رژیم ایران امتیاز ندهند.

فابیوس به نمایندگان خود در لوزان تأکید کرده که اکثریت تحریم‌های سازمان ملل باید تنها در صورت ارائه توضیحات کامل از سوی رژیم ایران برداشته شود؛ توضیحی در خصوص واقعیت پشت شواهدی که نشان می‌داده رژیم ایران در گذشته، بر روی طراحی کلاهک هسته‌ای کار کرده است.


اختلاف اصلی اکنون بر سر تحریم های سازمان ملل است

العربیه گفت اگر پس از لغو تحریم های سازمان ملل علیه رژیم ایران، این کشور بخشی از توافق های صورت گرفته را نقض کند امکان وضع مجدد تحریم ها علیه با توجه به تغییراتی که در عرصه سیاست بین المللی روی داده است کار دشواری خواهد بود.

به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، طرف های ایرانی و آمریکایی چهارشنبه آینده در آخرین دور از مذاکرات پیش از پایان مهلت تعیین شده پایان ماه مارس جاری پای میز مذاکره باز خواهند گشت. هنوز موانع اساسی در مسیر دستیابی به توافق در این مذاکرات وجود دارد. مهمترین موانع موجود در این مذاکرات جدول زمانی لغو تحریم های ایران است. اختلاف اصلی اکنون بر سر تحریم های سازمان ملل است.

گزارشگر این شبکه در گزارشی گفت: در مذاکرات هسته ای ایران وقت اندکی باقی مانده است و در مسیر دستیابی به توافق ایران و غرب موانع مهمی در افق دیده می شود. یک هفته پس از مذاکره وزرای امور خارجه آمریکا و ایران و کارشناسان دو کشور و پیش از دور دیگری از مذاکرات که چند روز دیگر برگزار خواهد شد بزرگترین مانع ، مربوط به تحریم های سازمان ملل است.

مذاکره کنندگان ایرانی می گویند (آیت الله) خامنه ای رهبر معظم ایران از روز نخست مذاکرات، خواستار لغو این تحریم ها بوده است. شاید این درخواست برای دستیابی به پیروزی معنوی برای ایران است و این درحالیست که شاید فشار تحریم های سازمان ملل به اندازه فشار تحریم های اروپا و آمریکا نباشد.

محور تحریم های سازمان ملل علیه ایران بر عدم دسترسی ایران به مواد و فن آوری های اساسی قابل استفاده در برنامه هسته ای و سیستم های موشکی و منع واردات سلاح و محدودیت وام های اعطایی به ایران و منع تعامل با بانک دولتی ایران است. این درحالیست که تحریم های یکجانبه اروپا و آمریکا به موضوع صادرات گاز ایران و انزوای بانکهای ایرانی در سیستم بانکی جهان مربوط می شود.

کارشناسان می گویند لغو تحریم های سازمان ملل دشوار به نظر می رسد زیرا به گزارش های کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مربوط می شود که درباره صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران تردید دارند. اگر تحریمهای سازمان ملل علیه ایران لغو شود و پس از آن ایران بخشی از توافقنامه را نقض کند وضع تحریم مجدد علیه ایران با کسب رأی همه اعضای شورای امنیت با توجه به تغییراتی که در عرصه سیاست بین الملل بوجود آمده است کار دشواری خواهد بود.





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: