آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 3 فروردین ماه 1394 = 23-03 2015

مجادلۀ روحانی و رهبر بر سر "ملت"

رادیو فرانسه: روحانی، در نامه ای مراتب تشکر خود را به رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه ای، تسلیم کرد که سال جدید را سال "همدلی و همزبانی دولت و ملت" نامگذاری کرده است. با این حال، در این نامه "تشکرآمیز" رییس جمهوری ایران مفهوم "ملت" و جناح های سیاسی درون قدرت را از یکدیگر تفکیک کرده تا از این رهگذر پاسخی تلویحی به سخنان نوروزی رهبر جمهوری اسلامی به ویژه در مورد مذاکرات جاری اتمی ایران با آمریکا ارایه کند.

در نامه اش، حسن روحانی از همان آغاز تأکید کرده که منظور او از "ملت" کسانی هستند که در ۲۴ خرداد ۹۲ با "رایی معنادار" و "برای بیان خواست خویش" وی را به عنوان رییس جمهوری ایران برگزیدند. حسن روحانی در ادامه افزوده است که مردم با انتخاب او در واقع "گفتمان اعتدال را برگزیدند" و به همین دلیل "موفقیت دولت را در همۀ زمینه ها و صحنه ها تضمین خواهند کرد."

حسن روحانی در این نامۀ "تشکرآمیز" خطاب به رهبر جمهوری اسلامی تأکید کرده که دولت او وظیفۀ خود را "پیروی از خواست مردم و حراست از حقوق مردم بر اساس قانون اساسی"، آنهم "فارغ از ملاک های سیاسی و جناحی" می داند و در "ادارۀ کشور نیز خود را نیازمند اندیشه و تدبیر همه صاحب نظران" احساس می کند.

در ادامۀ این سخن، رییس جمهوری ایران "هماهنگی همۀ نهادهای مسئول" خارج از دولت و "هدایت جریان های سیاسی کشور" را برای تحقق "انسجام ملی" یا "همدلی و همزبانی دولت و ملت" ضروری دانسته است.

در این نامه و در واکنش به نظر رهبر جمهوری اسلامی که تلویحاً سیاست دولت حسن روحانی را در تعامل با غرب به ویژه با آمریکا برای رفع مشکلات اقتصادی کشور، "غلط" توصیف کرده، رییس جمهوری گفته است : "نگاه دولت در جهت گیری اقتصاد درون زا و برون نگر و مبتنی بر سیاست های ابلاغی است تا "از طریق تعامل سازنده با جهان، از بازارهای جهانی برای تقویت تولید ملی" بهره جوید و "رشد دانش و فن آوری ملی را در صحنۀ رقابت جهانی تضمین" کند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی نوروزی اش در مشهد گفته بود : هر چند او در سال "همدلی و همزبانی دولت و ملت" از دولت روحانی به ویژه در پرتو مذاکرات جاری برای حل بحران اتمی ایران پشتیبانی می کند، اما، "چک سفید امضا هم به دولت" نمی دهد. او صریحاً گفت که در صورت عدم لغو تحریم های بین المللی علیه ایران، این کشور هیچ توافقنامه ای را بر سر برنامۀ اتمی اش نخواهد پذیرفت و خارج از این چارچوب نیز "هیچ مذاکره و گفتگویی را با آمریکا بر سر هیچ موضوع داخلی، منطقه ای و تسلیحاتی" برنمی تابد.

رهبر جمهوری اسلامی سپس با اشاره به "دو دیدگاه" در درون جمهوری اسلامی برای رفع مهمترین چالش کشور، یعنی چالش مشکلات معیشتی و اقتصادی، دولت روحانی را تلویحاً مروج گفتار "غلط و غیرمفیدی" توصیف کرد، زیرا حل مشکلات اقتصادی ایران را مشروط به سازش با قدرت های غربی به ویژه آمریکا و "تسلیم در برابر زورگویی های" آنان می داند. رهبر جمهوری اسلامی سپس صریحاً گفت که او با این نظر مخالف است و راه حل مشکلات اقتصادی ایران را آنچه وی "اقتصاد مقاومتی" نامیده، می داند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: