آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 4 فروردین ماه 1394 = 24-03 2015

حمله دلواپسان به تنها آقازاده دولت روحانی

حمله دلواپسان به تنها آقازاده دولت /علی جنتی در سراشیبی استیضاح یا استعفا؟

مخالفان وزیر ارشاد در سال 93 سخت به دنبال این بودند که راه را برای استیضاح پسر آیت الله جنتی فراهم کنند.

نزدیک به هاشمی رفسنجانی است، در دولت اصلاحات سفیر بوده، معاون سیاسی پورمحمدی در وزارت کشور بوده، وزیر ارشاد دولت روحانی است، می‌گوید فیس بوک باید رفع فیلتر شود، از ممیزی‌های سال‌های ‌گذشته گلایه مند است، می‌خواهد نویسندگان صریح القلم باشند، دوست دارد هیچ روزنامه‌ای توقیف نشود و این آخری‌ها شمشیر خود را برای منقدان از رو بسته است و چه بهانه‌ای بهتر از این سوابق برای حمله دلواپسان به پسر آیت‌الله جنتی!

دلواپسان فرهنگی دولت روحانی در سال 93، نوک پیکان انتقادات خود را به سمت وزیری گرفته بودند که تنها آقازاده دولت روحانی است. علی جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالی که گذشت سیبل منتقدان فرهنگی روحانی بود و به هر بهانه از برگزاری کنسرت، تا انتشار یک کتاب مورد حمله مخالفان شیوه مدیریتش در وزارت فرهنگ قرار گرفت.

نمایندگان مجلس نهم به صورت رسمی شمشیر مخالفت خود با علی جنتی را از رو بستند و به هر بهانه‌ای به دنبال استیضاح این فرزند دبیر شورای نگهبان بوده و هستند. پارلمان نشین‌ها در اولین روز کاری خود و بعد از پایان تعطیلات نوروز سا 93 به سراغ علی جنتی رفتند و از او بابت دیدار با خاتمی سوال کردند.

نصرا... پژمان فر، عضو کمیسیون فرهنگی در خصوص این سوال گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌جلسه‌ای را با آقای خاتمی‌رئیس جمهور پیشین داشته که این جلسه مورد انتقاد اعضای کمیسیون فرهنگی قرار گرفته است. آقای جنتی مقام رسمی‌کشور هستند و حق ندارند با عوامل فتنه جلسه داشته باشند.

مخالفان جنتی که سخت به دنبال زمین زدن وزیر ارشاد دولت روحانی هستند از هر شیوه ای بهره جستند و جریحه دار کردن احساسات قشر مذهبی ایران از جمله این حربه ها بود تا با این کار این طبقه اجتماعی را نسبت به دولت روحانی بدبین کنند و به واسطه این بدبینی راه را برای تحت فشار قرار دادن دولت و یا استیضاح جنتی باز کنند. علی جنتی همچون محمد جواد ظریف سیبل اصلی منتقدان دولت تدبیر و امید برای زدن روحانی است.

امری که شاید بتوان آن را مسبوق به سابقه نیز دانست، چه آنکه وزرای ارشاد به جز وزرای دولت احمدی نژاد، همواره زیر شدید ترین فشارهای سیاسی و غیر سیاسی بوده‌اند. جنس فشارها به جنتی درست مانند همان برخوردهایی است که با وزرای ارشاد دولت هاشمی رفسنجانی و دولت اصلاحات صورت می‌گرفته است. حساس شدن قشر مذهبی ایران باعث می‌شود که تمام حواس دولت متوجه شفاف سازی در مورد ابهامات بوجود آمده شود و همین مسئله باعث می‌شود که دولت از بسیاری از مسئولیت‌های اصلی خود بازبماند. جنتی وزیر ارشاد دولت یازدهم نیز به همین علت سخت در تلاش است تا فضای مسموم بوجود آمده میان دولت و قشر مذهبی جامعه را بدون ایجاد تنش از بین ببرد و نظر مثبت آنها را جلب کند.

پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل دولت تدبیر و امید، کارشناسان مسائل سیاسی اعتقاد داشتند که دولت روحانی ادامه دهنده دولت‌های سازندگی و اصلاحات است. نزدیکی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی با حسن روحانی خود بیانگر همین معنا بود و حال نحوه برخورد مجلس با وزیر ارشاد دولت روحانی، و تداعی برخورد مجلس‌های چهارم و پنجم با سید محمد خاتمی و عطاالله مهاجرانی، این شباهت را در اذهان تداعی می‌کند.

فشار مجلس به دو وزیر ارشاد، دولت‌های خاتمی و هاشمی منجر به برکناری از طریق استیضاح نشد و آنها مجبور به استعفا شدند. باید دید که آیا علی جنتی در سال 94، هم به سرنوشت این دو وزیر سابق دچار خواهد شد یا اینبار وزیر ارشاد طعم استیضاح و برکناری با حکم مجلس را خواهد چشید یا...؟



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: