آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 6 فروردین ماه 1394 = 26-03 2015

نوروز گمشده ایرانی در میان برندهای خارجی

شهرکرد-ایرنا- نوروز برای ایرانیان یک جشن باستانی است که این جشن را به پاس نو شدن زمین ،نیکو می دارند.

همه تا پیش از نوروز به دنبال نو شدن هستند با تلاشی بی درنگ که این نو شدن، انگار به یک باور عمومی و جمعی در زمان حاضر بدل شده است که قابل چشم پوشی نیست.

عده ای هم که در نوروز به دنبال نو شدن نیستند،چاره ای جز دست به جیب شدن ندارند چرا که کودکان و فرزندان برای خرید لباس نو ، هیچ بهانه ای را از والدین خود نمی پذیرند.

نوروز که بر می آید با خودش لباس نو و کفش نو می آورد و این روزها حتی نوروز ، روز نو شدن مبلمان خانه ها نیز شده است.

اما نوروز با همه قدمت تاریخی خود، این روزها میان این همه برند و مارک های خارجی گم شده و انگار نوروز نیز ' نوروز لباس ها 'شده است.

در نوروز این سالها، به جای این که مردم دلشان مثل دانه های انار پیدا باشد،بیشتر نو شدن لباس هایش پیداست.

دستفروش های کف خیابان هم با داد و فریاد خود،به جریان نو شدن لباس های نوروزی، آن هم لباس خارجی پیوسته اند و حتی جوراب های بساط کرده خود را محصول خارج می دانند تا با این ترفند مشتری بیشتری جذب کنند.

شلوار، دامن ، کت ،کیف و کفش با آرم های مختلف و نشانه های تصویری درهم و ورهم ویترین نوروز شده است،تا نوروز را به تسخیر خویش درآورد.

مردهای کت و شلوار پوش هم که به عید دیدنی می آیند،روی آستین چپ آرم و برند تولید کننده خارجی آن مشخص است و پسران و کودکان نیز برند خارجی شلوارشان در قسمت بالای جیب سمت راست قابل مشاهده است.

در این بازار نوروزی،همه جور شلوارهای لی و کتانی ترکی و کفش و جوراب چینی و حتی روسری های تایوانی و ژاپنی نیز به قمیت مناسب ،البته به زعم فروشنده ها ،موجود است.

کیف های چرم انگلیسی،عطرهای فرانسوی، تک پوش ها و تی شرت های ترک،تک کت های اسپورت چینی ،لوازم خانگی ژاپنی ، عینک های آفتابی ایتالیایی و این آخری ها پودر قهوه برزیلی نیز به جمع نو شدن های نوروزی اضافه شده است.

تنها در این میان، قلیان ها و زغال های داخلی برای عده ای مرغوبیت دارد،با تاکید بر این که تنباکو و مهعسل قلیانشان عربی است.

وقتی از یکی از این بچه های پرسیده می شود چرا نوروز ایرانی را با لباس های خارجی سپری می کند، با حاضر جوابی تمام به نفی کالای ایرانی می پردازند و آن را در شان خود نمی داند.

جالب این که تعدادی از جوانان، حاضرند کالای تقلبی خارجی مانند عینک های آفتابی را با کمترین قیمت بخرند،اما حاضر نیستند که مارک و برند ایرانی داشته باشد.

اما همین دیروز در میدان امام اصفهان،گردشگران خارجی با چه اشتیاقی، آثار دست سازهای هنرمندان ایرانی را می خریدند و حتی تعدادی از زنان توریسم نیز در این بازار، به شدت از صنایع دستی پوشیدنی ایران از جمله لباس های ترمه دورزی استقبال

می کردند.

یک دانش آموخته ارشد جامعه شناسی می گوید:عده ای تصور می کنند نو شدن، تنها در تغییر لباس است به همین دلیل

ابتدایی ترین خرید نوروزیشان لباس است که لباس خارجی برای این عده در اولویت است.

اعظم حسین زاده در گفت وگو با ایرنا افزود:این نوع خریدها به دلیل فراوانی محصول است،اما برای خرید محصول ایرانی در نوروز باید فرهنگ سازی کرد.

وی گفت:باید به گونه ای رسانه ها فرهنگ سازی کنند که مردم در نوروز ،یک هفته یا حداقل دو هفته لباس های سنتی قوم و سرزمین و منطقه خود مانند گیوه و جامه های سنتی را بر تن کنند و بعد از نوروز لباس های روزانه و اداری خود را بپوشند.

به گفته وی،لباس های سنتی کم کم دارد به یک کالای لوکس و تزیینی بدل می شود و این به نفع هنرمندان و مردم نیست.

وی افزود:در برخی از کشورهای حوزه نوروز هنوز مردم در آغاز سال نو ،لباس های بومی می پوشند و در نوروز کسی به دنبال خرید و پوشیدن لباس های خارجی نمی رود و پوشیدن آن را در سال نو ،عیب می دانند.

یک هنرمند تولید کننده لباس های محلی می گوید:لباس های که با مارکهای چینی ،ترکی ،تایوانی و دیگر برندها وارد باز می شود در کشور مبدا با هزینه پایین تولید می شود،اما در نهایت به دلیل این که چند دست می گردد تا به دست مصرف کننده برسد، قیمت بالایی خواهد داشت.

مسعود سیفی اللهی در گفت وگو با ایرنا افزود:قیمت لباس های سنتی ایرانی به همان اندازه ای است که لباس خارجی در نهایت در یک مغازه به دست مشتری می رسد،اما عده ای انتظار دارند این لباس به ارزانترین قیمت فروخته شود.

یک کارشناس اقتصاد بازار نیز می گوید:فروشندگان براساس ذائقه مشتریان اقدام به تهیه پوشاک شب عید می کنند ،اما با فرهنگ سازی می توان ذائقه نوروزی مردم را به سمت لباسهای سنتی تغییر داد.

امیر عباس معصومی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: لباس های خارجی به دلیل ارزانتر بودن نسبت به صنایع دستی، تنوع رنگی بیشتر و مشتری پسند بودن ،برای فروشنده زودتر به پول تبدیل می شود ،به همین دلیل مغازه داران سعی می کنند انبار خود را برای نوروز،از کالاهای خارجی پر کنند تا کاسبی بهتری داشته باشند.

به گفته وی،با ترویج فرهنگ مصرف داخلی می توان یک جریان برای حمایت مصرف تولیدات داخلی در نوروز برای سالهای آینده راه اندازی کرد اما این فرهنگ نیازمند یک کار 10 تا 20 ساله است.

به گزارش ایرنا،گردش مالی در نوروز به دلیل پرداخت عیدی به قشرهای مختلف بالا می رود به همین دلیل خرید کالا به ویژه لباس در صدر خریدها قرار می گیرد.

بررسی ها نشان می دهد هم اکنون سه هزار و 51 واحد فعال دارای مجوز تولید پوشاک از وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشتغال زایی 58 هزار و 847 نفر فعال است.

فعالیت 20 هزار واحد تولیدی و فروشگاه پوشاک بیانگر این است که ظرفیت تولید این حوزه حدود 18میلیارد دلار است که با استقبال مردم از اجناس و لباس های داخلی و ایرانی می توان به اشتغال و توسعه نساجی ایران کمک فراوانی کرد.

میزان مصرف بازار داخلی پوشاک و نساجی ایران سالانه 6.5 میلیارد دلار است،که برخی کارشناسان معتقدند تا 70درصد این میزان به واردات پوشاک اختصاص دارد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: