آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 7 فروردین ماه 1394 = 27-03 2015

یمن؛ پیامدهای ماجراجویی رژیم ولایت فقیه

مُداخله گری آقای خامنه ای و همدستانش در یمن همچنین با تشدید دُشمنی ها در منطقه و به آشوب کشاندن قلمرو زیست مُشترک ملل آن، مردُم ایران را آماج تهدیدها و خطرهای پیش بینی پذیر و نیز غیرقابل پیش بینی قرار می دهد.
***


منصور امان

جنگ نمایندگی در یمن در حال تبدیل به رویارویی بی واسطه با عربستان

پس از ماه ها جنگ نمایندگی جمهوری اسلامی علیه عربستان سعودی در یمن به طور پنهان، اکنون با حمله نظامی این کشور و مُتحدان منطقه ای آن به صنعا، این درگیری به گونه رسمی و سرگُشاده شُعله ور گردیده و در آستانه تبدیل به یک رویارویی مُستقیم قرار گرفته است.

عربستان سعودی در واکُنش به پیشروی شبه نظامیان حوثی و نیروهای نظامی وفادار به علی عبدالله صالح، رییس جمهور سرنگون شده یمن، به مُداخله نظامی در این کشور روی آورده است. ریاض توانسته است برای برداشتن این گام، ائتلافی از کشورهای عربی خلیج فارس (به جُز عُمان) و نیز مصر، اُردُن و پاکستان تشکیل دهد و پُشتیبانی ایالات مُتحده را نیز به دست آورد.

از هنگام آغاز بُحران سیاسی در یمن که بیش از همه در رقابت قبایل این کشور در کسب نُفود سیاسی و اقتصادی بیشتر و همچنین دسیسه چینی اجزای بوروکراسی آن علیه یکدیگر ریشه دارد، جمهوری اسلامی به گونه فعال به جانبداری از قبیله شیعه حوثی در برابر رُقبای سُنی آن پرداخته است. حُجت الاسلام علی شیرازی، یک نماینده آقای خامنه ای در واحد تروریستی قُدس، در باره این رویکرد توضیح داده است: "انصار الله یمن، نُسخه مُشابه حزب الله لُبنان است."

به این ترتیب رژیم ولایت فقیه همچون نمونه های عراق و سوریه، یک بار دیگر با سمت و سوی فرقه ای دادن به بُحران داخلی موجود، به موج سواری روی آثار و پیامدهای خونین و فاجعه بار آن پرداخته تا به رویای جُنون آمیز خویش، تبدیل به "قُدرت منطقه ای"، پر و بال بیشتری بدهد.

رژیم مُلاها به عُنوان تنها پُشتیبان حوثیها، گام به گام شروع و تشدید جنگ داخلی در یمن را تشویق کرده و به جلو رانده است. حاکمان ایران و از جُمله آنها، آقای جعفری، سرکرده سپاه پاسداران، با ابراز شادمانی از تحولات ویرانگر یمن بشارت می دادند که "در یمن انقلابی بُزُرگ شبیه انقلاب ایران" رُخ داده و آقای حُسین شریعتمداری، جریده نویس اندرونی آقای خامنه ای، تحریک می کرد: "انقلاب اسلامی در حال وقوع یمن گام مهار نشدنی و بُلندی است که فروپاشی حُکومت آل سعود را به دُنبال خواهد داشت."

تازه ترین رویدادها پیرامون یمن و مُداخله نظامی ائتلاف منطقه ای و فرا منطقه ای، بر این بستر به حرکت درآمده است؛ آتشی که رژیم ولایت فقیه به گونه پیوسته بر آن بنزین ریخته و اینک می رود تا ابعاد خطرناک تر و مهارناپذیری بیابد.

پیامدهای ماجراجویی رژیم ولایت فقیه اما فقط دامان مردُمان یمن را در شکل تبدیل میهن شان به باتلاق دولت شکست خورده و به بازیچه بدل شدن حاکمیت ملی آنها در دست قُدرتهای خارجی نمی گیرد. مُداخله گری آقای خامنه ای و همدستانش در یمن همچنین با تشدید دُشمنی ها در منطقه و به آشوب کشاندن قلمرو زیست مُشترک ملل آن، مردُم ایران را آماج تهدیدها و خطرهای پیش بینی پذیر و نیز غیرقابل پیش بینی قرار می دهد.

مردُم ایران تا همینجا هزینه نابخردی و سبُکسری اتُمی رژیم ولایت فقیه را بیش از تاب و توان خویش پرداخته اند، آنها نیاز ندارند با ماجراجویی خارجی – فرقه ای مُلاها به کام یک بُحران فلاکت بار تازه فرو روند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: