آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 8 فروردین ماه 1394 = 28-03 2015

قابیوس: دلیل سخت گیری فرانسه در مذاکرات هسته ای

وزیر امور خارجه فرانسه: ما توافقنامه ای با رژیم ایران می خواهیم که بهانه به دست دیگر کشورهای خاورمیانه برای ساخت بمب اتمی ندهد

شبکه خبری فرانس 24 در گفتگویی اختصاصی با رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه به موضوع مذاکرات هسته ای با رژیم ایران و موضع پاریس در این گفتگوها پرداخت و نظر وی را در این باره جویا شد.

لوران فابیوس گفت: موضع ما از همان نخست مشخص بوده است. با این قرار که رژیم ایران حق ندارد برای ساخت بمب اتمی تلاش کند. اکنون مذاکرات درباره همین مسئله است که رژیم ایران تضمین لازم را بدهد که به دنبال بمب اتمی نیست. البته آنها اعلام کرده اند تعهدات لازم را در این خصوص خواهند داد اما باید ثابت کنند این تعهدات پایدار و معتبر است و درآینده آن را دور نخواهند زد.

لوران فابیوس گفت: پیشرفت هایی در مذاکرات بدست آمده است اما ما بر این باوریم تنها هنگامی امکان دستیابی به توافقنامه میسر خواهد شد که این توافقنامه محکم و قوی باشد. در نتیجه مشکلات هنوز وجود دارد و ما تا آخر مسیر را طی نکرده ایم . امیدواریم چنین توافقنامه ای سرانجام به دست آید اما تاکید می کنم تنها زمانی این توافقنامه به دست خواهد بود که محکم و قوی باشد.

وی افزود: علت اینکه می گوییم محکم و قوی باید باشد نخست، به این دلیل است که هر زمان بخواهیم تعهدات رژیم ایران را راستی آزمایی کنیم. دوم برای آنکه بهانه به دست دیگر کشورهای منطقه ندهیم تا برنامه هسته ای رژیم ایران را بهانه کنند و بگویند چرا آنها باید در آینده سلاح هسته ای داشته باشند اما ما نداشته باشیم.

وزیر امور خارجه فرانسه گفت: اگر چنین شرایطی در منطقه خاورمیانه به وجود آید با توجه به آنکه این منطقه در همین حالت عادی نیز مستعد انفجار است، پر از قدرت های هسته ای خواهد شد که مجهز به بمب اتمی هستند. این چیزی است که ما تلاش می کنیم از آن برای منطقه دوری کنیم.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: