آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 13 فروردین ماه 1394 = 02-04 2015

گزارشی در باره مانع اصلی توافق در مذاکرات لوزان

جدالي قديمي در شوراي امنيت، به مانعي در مذاکرات با رژیم ايران تبديل شده است

خبرگزاری رویترز در گزارشی از لوزان نوشت: ساز و کار موسوم به «ماشه خودکار» که به موجب آن شورای امنیت مجبور به انجام دادن اقدامی می شود، یکی از مسائلی است که روسیه از آن نفرت دارد. اختلاف بر سر این مسئله هم اکنون مذاکرات طولانی با هدف دستیابی به چارچوب توافق سیاسی اولیه با رژیم ایران را تهدید می کند.

شبکه الجزیره نیز در همین رابطه گفت: اختلاف موجود در پنج بعلاوه یک به علت مخالفت روسیه با خودکار بودن بازگشت تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل علیه رژیم ایران است.

خبرنگار این شبکه در لوزان سوئیس گفت : در حال حاضر لوران فابیوس نیز به لوزان بازگشته است اما این مذاکرات درحال حاضر به نظر می رسد به طرف احتمالات سختتری از عدم توافق پیش می رود.

مسئله دیگری که باید به آن تاکید کنم این است که به نظر می رسد اختلاف شامگاه امروز در خصوص مسئله ای است که رژیم ایران مطرح کرده و آن اصرار بر حق خود در ادامه گسترش هسته ای و مسائل هسته ای مربوط به سانتریفیوژها مرتبط است.

این پافشاری رژیم ایران موجب شده است اروپاییها تا این لحظه سه بار نشست برگزار کنند و به دنبال راه حلی برای مجبور کردن تهران به منظور موافقت با اصل خودکار بودن اعمال تحریمهای سازمان ملل باشند.

اروپاییها می توانند با کاهش تحریمها در چارچوب قطعنامه های سازمان ملل موافقت کنند اما آنها می گویند باید اصل جدیدی به این توافق اضافه شود که آن اصل بازگشت خودکار تحریمها بدون مراجعه به شورای امنیت است که این چیزی است که روسیه آن را رد می کند چرا که با وجود این اصل ، روسیه نخواهد توانست این قطعنامه را با حق وتو رد کند و رژیم ایران بار دیگر تحت قطعنامه های تحریم قرار می گیرد.

همچنین باید اشاره کنم مذاکرات بسیار پیچیده شده است و هنوز دستیابی به چارچوب توافق یا بیانیه مشترک بسیار سخت شده است.

وی افزود : آنگونه که محمد جواد ظریف گفته است درحال حاضر مشکل در اراده سیاسی طرف مقابل و نبود توافق در گروه پنج بعلاوه یک در خصوص چگونگی فشار بر طرف دیگر است چرا که روسیه نمی خواهد حق وتو بازگشت تحریمها علیه رژیم ایران را از دست بدهد.

اختلاف موجود درحال حاضر دیگر به مسائل جزئی مربوط نمی شود چرا که همه طرفها آن را پشت سر گذاشته اند بلکه مسئله ، تلاش برای به دست آوردن امتیاز در لحظات آخر است و اینکه چه کسی می تواند این امتیاز را کسب کند چرا که این امتیاز در توافق جامع که سه ماه دیگر به دست خواهد آمد منعکس خواهد شد.



روسیه پفیوس April 2, 2015 01:16 PM

روسیه خر کیه خود ش سرتاسر مشکل ساز و در تحریم بدتر از ایران داره می لوله

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: