آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 21 فروردین ماه 1394 = 10-04 2015

صدور حکم اعدام برای سه فعال سیاسی کُرد

شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد با دستیاری پرس تی وی، سه شهروند کرد را به اعدام محکوم کرد!

فعالان در تبعید: شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی «احمد جوادی کیا»، با صدور حکمی صابر شیخ عبدالله، دانشجوی ترم آخر کار‌شناسی ارشد رشته بیمه دانشگاه علامه طباطبایی تهران، حسین عثمانی و دیاکو رسول زاده، سه شهروند کرد اهل مهاباد را به اعدام محکوم کرد.

بنا بر اطلاع «کمپین صلح فعالان در تبعید»، روز سه شنبه ۱۸ فروردین شعبه اجرای احکام زندان مرکزی ارومیه با احضار «صابر شیخ عبدالله (دانشجوی ترم آخر کار‌شناسی ارشد رشته بیمه دانشگاه علامه طباطبایی تهران)، حسین عثمانی و دیاکو رسول زاده» صدور حکم اعدام این سه شهروند را، به آنها ابلاغ کرد.

شبکه حقوق بشر کُردستان، در با انتشار این گزارش نوشت که دادگاه انقلاب مهاباد این سه فعال سیاسی را به اتهام «محاربه از طریق بمب گذاری و عضویت در حزب کومله» به اعدام محکوم کرده است.

گفته می شود که حسین عثمانی حاضر به امضای ابلاغیه دادگاه نشده است.

منبعی مطلع در خصوص بازداشت این سه زندانی سیاسی کُرد به شبکه مدافعان حقوق بشر کُردستان گفته است که روز ۱۲ اسفندماه سال ۹۲ حسین عثمانی به همراه دیاکو رسول‌زاده در منازل خویش و صابر شیخ عبدالله نیز در روز ۲۴ اسفندماه در شهر مهاباد بازداشت و هر سه نفر به بازداشتگاه امنیتی وزارت اطلاعات در شهر ارومیه منتقل شده بودند.

این سه فعال سیاسی در سه ماه اول بازداشت به صورت شدید تحت شکنجه‌ شدید فیریکی و روحی قرار گرفته و مجبور به انجام اعترافات تلویزیونی شده بودند.

این منبع مطلع که از نزدیک در جریان پرونده آنها بوده، توضیح داد: «هر سه زندانی نزدیک به یک سال در بازداشتگاه امنیتی شهر ارومیه، تحت فشار و شکنجه‌ نگهداری می شدند و سپس در اواسط اسفندماه سال گذشته به دادگاه انقلاب شهر مهاباد منتقل شده و بعد از صدور کیفرخواست به اتهام شرکت در بمبگ ذاری و عضویت در حزب کومله به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند. هر سه نفر اجازه داشتن وکیل تعیینی را نداشته و در جلسه‌ی دادگاه نیز حسین عثمانی ضمن رد اعترافات درج شده در پرونده رسما به قاضی جوادکیا اعلام کرده که تحت شکنجه‌ شدید قرار گرفته و آثار به جای مانده از شکنجه‌ را به قاضی نشان داده است اما قاضی نسبت به این دفاعیات بی‌توجه بوده است».

پیشتر و ماه ها قبل از صدور حکم دادگاه و حتی شش ماه قبل از تشکیل جلسه دادگاه این سه متهم، شبکه‌ی برون مرزی جمهوری اسلامی ایران (پرس تی وی) در شهریورماه سال ۹۳ بخش هایی از اعترافات گرفته شده از این زندانیان را منتشر کرد.

پخش این اعترافات و اطلاعیه وزارت اطلاعات در روز ۲۸ اردیبشت ماه سال ۹۳، مبنی بر بازداشت این سه تن به عنوان عاملان «بمب گذاری مهاباد»، در حالی بود که پیشتر و در ۴ مهرماه سال ۸۹، «عبدالرسول محمودآبادی» فرمانده قرارگاه حمزه، گفته بود که: «بررسی‌ها نشان می‌دهد برنامه‌ریز اصلی اقدام تروریستی مهاباد سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی (موساد) و آمریكا (سیا) بوده است.»

گفتنی است به دستور دفتر ویژه‌ اداره اطلاعات در زندان مرکزی ارومیه، حسین عثمانی به بند ۱۰ بند مواد مخدر، صابر شیخ‌ عبدالله به بند ۲ و دیاکو رسول‌زاده به بند جوانان این زندان منتقل شده و هر سه تن نسبت به ارتباط با رسانه‌ها تحت فشار و تهدید قرار گرفته‌‌اند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: