آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 26 فروردین ماه 1394 = 15-04 2015

ایران: گاوداری در مجاورت مرکز گردشگری

ایسنا: حدود 700 متریِ کاروانسرای تاریخی «پا سنگان»، مجوز راه‌اندازی یک گاوداری جدید را داده‌اند، کمی دورتر از سه مرغداری و در چند قدمی مرکز پذیرایی و گردشگری «پاسنگان» در استان قم!

«پا سنگان» یکی از ارزشمندترین کاروانسراهای استان قم است که در کنار دو آب‌انبار بجا مانده از دوران صفویه و قاجاریه قرار دارد. این دو آب انبار مورد استفاده بازرگانان و مسافرانی قرار می‌گرفت که از قم به سمت کاشان و ری حرکت می‌کردند.

این مجموعه در منطقه‌ی جنت‌آباد در جنوب قم در فاصله 25 کیلومتری قرار دارد. «پا سنگان» به دلیل وجود پی‌های سنگی به این نام شناخته می‌شود و کاروانسرای آن با 400 سال قدمت، یادگاری از جاده ابریشم است، براساس گفته‌ها 999 کاروانسرای شاه عباسی در مسیر جاده ابریشم بنا شد که یکی از این کاروانسراها، «پا سنگان» است.

این بنای تاریخی دارای 2500 مترمربع مساحت به ابعاد 50 در 50 به شکل مربع و چهار ایوانی بنا شده که در چهار گوشه آن چهار برج نیم دایره با نمای تزئینی به چشم می‌خورد.

یکی از قابلیت‌های جالب این کاروانسرا امکان رصد ستارگان با توجه به قرار گرفتن کاروانسرا در مسیر کویر است که در سال‌های اخیر این مجموعه به تلسکوپ و سایر تجهیزات در علم نجوم مجهز شده است.

می‌گویند مولر، یکی از جهانگردان مشهور اتریش که در سفرهای خود به اقصی نقاط جهان از کاروانسرای پاسنگان نیز نام برده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: