آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 28 فروردین ماه 1394 = 17-04 2015

آمار تامل برانگیز وقوع زلزله در هفته های اخیر

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از وقوع ۳۰ زلزله بالای چهار ریشتر در کشور طی ۶۵ روز خبر داد.

محمد شکرچی‌زاده بعد از ظهر امروز در دومین کنفرانس بین‌المللی زلزله که در سالن اجتماعات شهدای گمنام دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در ۶۵ روز اخیر از بیست و هشتم ژانویه تا پنجم ماه آوریل ۳۰ زلزله با بزرگی بیش از چهار ریشتر در کشور به وقوع پیوسته است.

به گزارش فارس، شکرچی‌زاده گفت: نقشه پهنه‌بندی خطر زلزله نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از کشور ما در منطقه با خطر زیاد یا خیلی زیاد قرار دارد و گسل‌ها در جای جای کشور موجود است.

وی افزود: به دنبال زلزله‌های مهیب جنوب خراسان اندیشه ایجاد مرکز تحقیقات در قالب برنامه عمران سازمان ملل از سال ۵۰ در ایران شکل گرفت و سال ۵۲ این مرکز به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: این مرکز بیش از ۴۰ سال تجربه علمی، کار پژوهشی و فعالیت در عرصه‌های مختلف دارد و در زمینه مقابله با زلزله نیز فعالیت‌هایی انجام می‌دهد.

شکرچی‌زاده تصریح کرد: وضعیت شبکه شتاب‌نگاری ایران در خاورمیانه و اروپا متراکم و خوب است و کنترل و نگهداری شبکه شتاب‌نگاری زلزله از مهمترین فعالیت‌های آن است.

وی عنوان کرد: تهیه بانک اطلاعاتی جامع شبکه شتاب‌نگاری، پردازش شتاب‌نگاشت‌ها، رفتارنگاری سدهای بزرگ و رفتارنگاری لرزه‌های ساختمان‌های بلند و سازه‌های مهم از دیگر فعالیت‌های این حوزه به شمار می‌رود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: شبکه شتاب‌نگاری ایران از سال ۷۲ کار خود را آغاز کرد و طی ۲۲ سال گذشته فعالیت‌های زیادی را به انجام رسانده است.

شکرچی‌زاده تصریح کرد: طراحی، نصب و راه‌اندازی سامانه پاسخ سریع زمین‌لرزه در شهر تهران یکی از مهمترین اقدامات شبکه شتاب‌نگاری محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اهمیت داده‌های شتاب‌نگاری در افزایش امنیت عمومی اضافه کرد: پس از زلزله سال ۴۱ بویین زهرا با ۷.۲ ریشتر بزرگی و ۱۲ هزار نفر کشته سازمان برنامه و بودجه آیین‌نامه موقت حفاظت از ساختمان‌ها را تدوین کرد که فصل آن آیین‌نامه ۵۱۹ است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: تهیه آیین‌نامه ۲۸۰۰ به سال ۶۶ برمی‌گردد که ویرایش چهارم آن در سال ۹۳ صورت گرفت و اکنون در اختیار مهندسان قرار دارد.

شکرچی‌زاده تصریح کرد: مرکز تحقیقات با توجه به بازخوردهای اجرایی آیین‌نامه و همچنین آخرین دستاوردهای علمی و تحقیقاتی که از وقوع زلزله‌های سراسر دنیا به دست آمده است، ویرایش چهارم این آیین‌نامه را در دستور کار قرار داد.

وی عنوان کرد: توجه به سادگی و گویایی ضوابط استاندارد، به‌روزرسانی پهنه‌بندی خطر نسبی و معرفی سامانه‌های جدید باربر زلزله از ویژگی‌های ویرایش چهارم است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: توجه به مفهوم طبقه‌بندی طراحی لرزه‌ای ساختمان‌ها، توجه همزمان به وضعیت لرزه‌خیزی و اهمیت ساختمان‌ها و طبقه‌بندی آن‌ها و نیز ارائه ضوابط تکمیلی طرح لرزه‌ای برای سازه‌های غیر ساختمانی بخش دیگری از این ویژگی‌ها را تشکیل می‌دهد.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه رویکرد ما توجه به منزلت اجتماعی بهره‌برداران است، اضافه کرد: اولویت‌بندی استان‌های کشور در برنامه کاهش خطرپذیری لرزه‌ای، رتبه‌بندی از دیدگاه خطرپذیری لرزه‌ای و موارد این‌چنینی در سال‌های گذشته از سوی مرکز تحقیقات صورت گرفته است.

وی یادآور شد: با توجه به این که بسیاری از شهرها در نزدیکی گسل‌ها ساخته شده است، مطالعات ریز پهنه‌بندی لرزه‌ای به منظور مقابله با زلزله انجام می‌شود.

شکرچی‌زاده اظهار امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی، آموزش و پیشگیری به توان در کنترل خطرات مؤثر بود و از آسیب‌های ناشی از آن جلوگیری به عمل آورد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: