آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 28 فروردین ماه 1394 = 17-04 2015

آلودگی هوا؛ افزایش خطر تشکیل لخته‌های خونی

نتایج پژوهش صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد که تنفس در هوای آلوده، خطر تشکیل لخته‌های خونی مرگبار را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، محققان پیشتر به این نتیجه رسیده‌ بودند که قرار گرفتن در معرض ذرات ریز شیمیایی حاصل از احتراق سوخت‌های فسیلی، احتمال بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی را افزایش می‌دهد.

محققان دانشکده‌ی سلامت عمومی دانشگاه هاروارد با بررسی 2000 نفر به این نتیجه رسیده‌اند که آلودگی هوا حتی در تشکیل لخته‌های خونی در پا (ترومبوفلبیت) نیز موثر است. آلودگی هوا باعث می‌شود که غلظت و چسبندگی خون افزایش یابد و فرد مستعد تشکیل لخته شود. لخته‌های خونی در پا (DVT) می‌توانند به سمت ریه‌ها حرکت کنند و باعث آمبولی خطرناک ریوی شوند.

بر اساس این پژوهش، محققان اطلاعات آلودگی محل زندگی افراد را جمع‌آوری کرده و به این نتیجه رسیدند، کسانی که در سال قبل از تشخیص بیماری در معرض مقدار بیشتری از ذرات ریز معلق در هوا بودند، بیشتر احتمال تشکیل لخته‌های خونی را داشتند.

بنا بر گزارش آرشیو طب داخلی به ازاء هر 10 میکروگرم در مترمکعب افزایش ذرات ریز معلق در هوا، خطر تشکیل لخته‌های خونی در پا 70 درصد افزایش می‌یابد، در حالیکه میزان ذرات ریز معلق در هوا بنابر استاندارد، نباید از 50 میکروگرم تجاوز کند.

دکتر «اندریا باکارلی» سرپرست تیم تحقیقات تأکید کرد: یافته‌های ما یک فاکتور خطر رایج دیگر را که در ایجاد لخته‌های خونی پا موثر هستند، معرفی می‌کند. این مطالعه برای اولین‌بار نشان داد که این مسأله در تشکیل لخته‌های خونی پا نیز موثر است و علت آن را آشکار می‌کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: