آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 30 فروردین ماه 1394 = 19-04 2015

درخواست محمد ملکی از گزارش‌گر ویژه سازمان ملل

درخواست محمد ملکی از احمد شهید: به اساسی ترین حق من رسیدگی کنید

محمد ملکی، اولین رئیس دانشگاه تهران بعد از انقلاب بهمن ۱۳۵۷، در نامه ای به احمد شهید، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل درامور حقوق بشر ایران، از وضعیت ممنوع‌الخروجی‌اش گلایه کرده است.

به گزارش بی بی سی، آقای ملکی دراین نامه که متن آن روز۲۹ فروردین (۱۸ آوریل) منتشر شده، توضیح داده که پس از درخواست تجدید گذرنامه با هدف سفر به خارج و دیدار با فرزندش، دادستانی دادگاه انقلاب مستقر در زندان اوین به او اطلاع داده که با صدور گذرنامه او «از بالا موافقت نشده» است.

آقای ملکی نوشته که البته مشخص نشد که این مقامات بالا چه کسانی هستند.

او دراین نامه نوشته که حکم ممنوع الخروجی‌اش لغو شده اما علی‌رغم گذشت بیش از ۳ ماه از درخواستش، گذرنامه‌اش صادر نمی‌شود.

آقای ملکی درنامه سرگشاده خود خطاب به احمد شهید نوشته«از شما به عنوان مسئول رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر درایران درخواست دارم تا به نقض یکی از اساسی‌ترین و بدیهی‌ترین حقوق شهروندی اینجانب یعنی حق سفر و حق دیدار با فرزندان، توسط جمهوری اسلامی ایران رسیدگی» کنید.

او دراین نامه توضیح داده که پیش از نوشتن این نامه «تمامی راه‌های قانونی برای احقاق این حق خود را طی کرده است».

آقای ملکی ۸۱ ساله، از منتقدان حکومت‌های ایران در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب است و در هر دو دوره، مدتی را در زندان گذرانده است.

محمد ملکی گفته است که دراین سن و سال «قصد و توان فرار یا پنهان شدن» و علاقه‌ای به ماندن در خارج از کشور ندارد و مقام‌های قضایی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی با توجه به پیشینه او از این مسائل آگاهی دارند.

او در پایان نامه خود نوشته است که دراین حق‌کشی تنها نیست و «بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی درایران به‌طورغیر‌قانونی و سلیقه‌ای برای مدت‌های طولانی از حق سفر به خارج از کشور منع شده‌اند و بسیاری‌شان سال‌ها از دیدار با فرزندان و عزیزان خود محروم بوده‌اند.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: