آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 31 فروردین ماه 1394 = 20-04 2015

نگرانی از رد صلاحیت‌ها و مدیریت انتخابات

روزآنلاین: جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور که رئیس شورای مرکزی این حزب هم هست، برگزار شد. جهانگیری در این جلسه از نگرانی‌ها و آرزوهای انتخاباتی دولت نیز سخن گفته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، جهانگیری در این جلسه گفته: "کارگزاران تا پیش از این تلاش می‌کرد که نقش میانجی را در معادلات سیاسی ایفا کند. به نظر می‌رسد کارگزاران امسال باید این نقش را بیش از پیش ایفا کند، زیرا امسال سال انتخابات است، اگر مجلس خوبی شکل نگیرد کار دولت ناتمام خواهد بود."

او با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته و اتحاد در میان نیروهای اصلاح‌طلب اضافه کرد: "اکنون نیز نیاز به این کار داریم. باید به یک همگرایی بین اصلاح‌طلبان معتدل و اصولگرایان اصیل اندیشید. باید به دنبال یک مجلس معتدل بود. اگر هدف این باشد برای پیدا کردن کاندیداها به مشکل بر نمی‌خوریم. به همین دلیل می‌گویم که نقش کارگزاران مهم و موثر است. نباید گذاشت زاویه‌ای بوجود بیاید."

معاون اول حسن روحانی به نکته دیگری هم اشاره کرد که بخشی از نگرانی‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده خواهد بود. او با تاکید بر اینکه همه گروه‌های سیاسی درون کشور حق شرکت در انتخابات را دارند و این حق برای آنها محفوظ است، گفت: "خبرهایی که به ما می‌رسد این است که مخالفان دولت و وزرای پیشین به صورت جدی در اغلب استا‌نها مشغول فعالیت های انتخاباتی شده‌اند. این هیچ ایرادی ندارد و حق آنهاست، اما متاسفانه روش نامانوسی را در پیش گرفته‌اند که این نه تنها خوب نیست که مضر منافع ملی است."

او ادامه داد: "مخالفان دولت به صورت جدی به دنبال ایجاد نگرانی در بین نیروهای معتدل هستند. تهدیدات مختلفی صورت می گیرد. تلاش می شود نیروهای مردمی و معتدل شهرستان ها از کاندیداتوری روی گردان شوند. به آنها القا می شود که اگر در انتخابات کاندیدا شوند یا فعالیت های خود را آغاز کنند با آنها برخورد می شود. اصلاح طلبان و نیروهای معتدل و حامیان دولت توجه داشته باشند که نباید فریب این جوسازی ها را بخورند. باید مقاومت کرد."

جهانگیری همچنین گفت: "انتخابات مجلس باید با سلامت کامل برگزار شود. باید مردم را ترغیب کرد تا در انتخابات شرکت کنند. در آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته اصلاح طلبان وضعیت خوبی داشتند. البته برخی نیز به مدیریت انتخابات هم اشاره می‌کنند و نگران رد صلاحیت‌ها و مدیریت انتخابات هستند. امیدوارم این مسایل با مذاکرات حل شود. باید دغدغه‌ها را به حداقل برسانیم."

اظهارات معاون اول حسن روحانی، خلاصه‌ای از برنامه انتخاباتی هواداران دولت و اصلاح‌طلبان در ماه‌های آینده است. آنها از یک طرف امیدوارند همچون سال ۱۳۹۲،اتحاد میان نیروهای موسوم به اصلاح‌طلب را حفظ کنند و تا جای ممکن از جریان راستگرای سنتی، همچون نیروهای نزدیک به ناطق‌نوری نیز یارکشی کنند. از سوی دیگر مهمترین دغدغه آنها حضور نیروهایی است که امکان ردصلاحیت و حذف آنها از سوی دستگاه‌های نظارتی در انتخابات به حداقل برسد.

البته به نظر می‌رسد مشکل رد صلاحیت‌های احتمالی نگرانی بزرگتری است. چندی پیش، سیدحسین‌هاشمی، استاندار تهران درباره واکنش احتمالی دولت در مقابل ردصلاحیت‌ها گفته بود: "بنده به عنوان یک کارشناس تنها می‌توانم پیش‌بینی کنم که احتمال توجه آقای رییس جمهور در این زمینه وجود خواهد داشت. ایشان حتما در این زمینه با رهبر معظم انقلاب و اعضای محترم شورای نگهبان مشورت خواهد کرد. احتمالا ملاک شورای محترم نگهبان سخنرانی مقام معظم رهبری در ۲۹خرداد سال ۱۳۸۸است. یعنی هرکس که بعد از سخنرانی و فصل الخطاب مقام معظم رهبری فعالیت غیرقانونی انجام داده است ممکن است تائید صلاحیت نشود اما کسانی که تا قبل از این سخنرانی در چارچوب قانون اساسی فعالیت می‌کرده‌اند و پس از سخنرانی رهبرمعظم انقلاب فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند، نباید رد صلاحیت شوند و بلکه باید فرصت خدمت به مردم به آنها داده شود."

سخنان اسحاق جهانگیری بلافاصله واکنش رسانه‌های منتقد دولت را به دنبال داشت. خبرگزاری نسیم، وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی با اشاره به این جلسه نوشت: "شخص دوم دولت یازدهم یعنی اسحاق جهانگیری (رئیس ستاد انتخاباتی هاشمی در سال ۹۲) جلسه حزب کارگزاران را در مجموعه سعدآباد برگزار و خط دهی انتخاباتی می‌کند، این امر با توجه به فاصله ۱۰ ماهه تا انتخابات مجلس شورای اسلامی و در روزهایی که مشکلات و دغدغه‌های اقتصادی مردم فزونی یافته است، افکار عمومی را با سوالات زیادی مواجه خواهد کرد."

نویسنده اضافه کرده: "گرچه تا پیش از این نیز اظهارات حزبی و فعالیت های انتخاباتی برخی چهره های دولتی، از چشم ناظران سیاسی پنهان نبود اما اکنون به این اظهارات آشکار و انتشار عمومی آن، نگرانی‌ها از ورود دولت یا حداقل بخشی از آن به انتخابات تشدید شده است. در این شرایط موضع گیری آقای رئیس جمهور و مسئولان رسمی انتخابات یعنی وزارت کشور و ستاد انتخابات در این خصوص، انتظار حداقلی است که افکار عمومی و کنشگران سیاسی کشور از دولت اعتدال طلب می‌کنند."

یکی دیگر از رسانه‌های اینترنتی منتقد دولت نیز در گزارشی با عنوان "آماده باش انتخاباتی به وکیل‌الدوله‌ها" نوشت: "به نظر می‌رسد صحبت‌های اسحاق جهانگیری و به میدان آمدن رسمی او در عرصه اظهار نظر انتخاباتی در جایگاه رئیس شورای مرکزی یک حزب سیاسی به نوعی آماده باش انتخاباتی دولت به طرفداران و حامیان خود به شمار می‌رود، چرا که فردی در جایگاه معاون اول رئیس جمهور و هماهنگ کننده اصلی دولت اکنون از موضوع مدیریت انتخابات و لزوم روی کار آمدن مجلسی همسو با دولت سخن به میان می‌آورد. البته همه دولت‌های قبل نیز در زمان حضورشان در خیابان پاستور نیم نگاهی به فتح صندلی‌های خانه ملت داشته‌اند، اما بیشتر ترجیح می‌دادند در لوای جلسات محفلی و غیرعلنی به انجام این موضوع بپردازند اما ظاهرا دولت یازدهم باکی ندارد که این فعالیت‌های را در علن ادامه دهد."

نویسنده این سایت همچنین پرسیده: "چرا فردی مانند جهانگیری که به خوبی از مناسبات سیاسی کشور آگاهی دارد با طرح برخی شبهه ها از هم اکنون تلاش دارد تیم همسو با دولت را ترغیب به حضور در فضا کند؟ آیا به نظر ایشان به عنوان یک مقام مسئول بلند پایه مطرح کردن بحث رد صلاحیت‌ها و مدیریت انتخابات در مقطع فعلی چه دلیلی دارد؟ مگر این دولت با تایید شورای نگهبان در سال ۹۲ انتخاب نشده است که حالا در شرایطی که ۱۰ ماه تا انتخابات مجلس مانده است نگرانی بی‌مورد خود را از رد صلاحیت‌ها اعلام می‌کند؟"



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: