آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 1 اردیبهشت ماه 1394 = 21-04 2015

محاکمه پزشکی که حاضر نشد گزارش دروغ بدهد

خبرگزاری هرانا – پزشک سابق زندان اوین که حاضر نشده بود درباره ستار بهشتی گزارش دروغ بدهد، برای محاکمه به دادگاه احضار شده است.

به گزارش هرانا به نقل از کلمه؛ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه با ارسال احضاریه‌ای برای دکتر رضا حیدرپور، او را برای رسیدگی به اتهاماتش فراخوانده است.

دکتر حیدرپور که در زمان انتقال ستار بهشتی به زندان اوین، در بهداری زندان به عنوان پزشک کشیک مشغول به فعالیت بود، در روزهای آینده به جرم آنکه در گزارش وضعیت جسمی این زندانی سیاسی صداقت به خرج داده و مشاهدات خود از آثار ضرب و شتم و شکنجه‌ها را در پرونده وی آورده بود، دادگاهی می‌شود.

حیدرپور آبان ماه ۱۳۹۲ و تقریبا در سالگرد شهادت ستار بهشتی زیر شکنجه ماموران پلیس فتا، بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. اکنون، در شرایطی که هنوز قاتلان ستار و مسئولان بالادست آن‌ها مجازات نشده‌اند، پزشکی که شکنجه او را گزارش کرده بود، قرار است محاکمه شود.

بر اساس مقررات زندان، هر زندانی جدید پیش از ورود به بندهای عمومی به بهداری زندان اعزام می‌شود، تحت معاینه قرار می‌گیرد و برایش پرونده پزشکی تشکیل می‌شود.

دکتر حیدرپور نیز در روز دهم آبان ماه ۱۳۹۱ ستار بهشتی را که از بازداشتگاه غیرقانونی پلیس فتا به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده بود، مورد معاینه قرار داد و آثار شکنجه و ضرب و شتم مشهود بر بدن وی را در پرونده درج کرد.

سه روز بعد که ستار پس از بازگشت دوباره به تحت نظرگاه نیروی انتظامی، زیر شکنجه کشته شد، گزارش این پزشک شجاع و باصداقت اهمیت بیشتری پیدا کرد. هرچند او پس از آن او دیگر مجاز به معاینه هیچ زندانی سیاسی نبود، ولی گزارشش کار خود را کرده بود.

برای مسئولان قضایی که شکایتنامه با دستخط ستار را انکار می‌کردند و شهادتنامه زندانیان سیاسی را هم نادیده می‌گرفتند، رفتار مشابه با سندی که با امضای پزشک زندان در پرونده موجود بود، دشوار‌تر می‌نمود.

از همین روست که این پزشک زندان ابتدا بازداشت شد و حالا قرار است در دادگاهی حاضر شود که او را به جرم صداقت و بیان حقیقت محاکمه می‌کند.

دکتر حیدرپور تنها شاهد جنایت‌های پشت دیوارهای زندان‌ها نیست که قربانی صداقت خود می‌شود. موارد دیگری از این نوع نیز در گذشته وجود داشته‌اند؛ از جمله یکی از معروف‌ترین آن‌ها دکتر رامین پوراندرجانی: پزشک وظیفه بازداشتگاه کهریزک که برخی از قربانیان این بازداشتگاه را پیش از مرگ معاینه کرده بود.

او مدت کوتاهی پس از تعطیلی بازدشتگاه کهریزک، در محل خدمت خود به طرز مشکوکی فوت کرد. مقامات رسمی ابتدا علت مرگ او را سکته قلبی و سپس خودکشی اعلام کردند و در ‌‌‌نهایت هم در گزارش پزشکی قانونی ادعا شد که مسمومیت باعث مرگ این پزشک جوان شده است؛ همچنان که برای شهدای کهریزک هم مننژیت علت مرگ آن‌ها اعلام شد!

جسد دکتر پوراندرجانی بدون آنکه اجازه کالبدشکافی به خانواده‌اش داده شود، توسط نیروی انتظامی دفن شد و بعد‌ها برخی نزدیکانش فاش کردند که او پیش از مرگ، جزئیاتی از نحوه شکنجه بازداشت‌شدگان کهریزک را افشا کرده بود و در جلسه‌ای با حضور نمایندگان عضو کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات در این باره شهادت داده بود.



سام April 21, 2015 04:28 PM

درود بیکران بردکتررضا حیدرپوراین پزشک دلاورو وظیفه شناس که پس ازمشاهده ومعاینه جسم بیجان وشکنجه شده شهید ستاربهشتی در بهداری زندان اوین با شجاعت تمام درگزارشش حقیقت آنکه ستارزیرشکنجهای دحشتناک قرون وسطایی قوت شده را قید کرده است بدیهیست ازاین امرکه دکترحیدرپوراین پزشک شجاع،زبده و بافرهنگ حاضرنبوده درآن زمان پای روی حق بگذارد وجلوه گر گزارشی برخلاف اخلاق پزشکی و انسانی این رخداد باشد بنابراین حکام جنایتکارداعش مسلک هم ازاین امرناخرسند شده اند چراکه خوشبختانه حکومت فاسد تروریستی همه نیروهای تحت فرمان خود را به یک چشم می نگرد و درخواب خرگوشی بسر برده و غافل ازآن که بیشترین آنها جزومردم ایران هستنند که بدنه نظام جهنمی جمهوری اسلامی را تشکیل داده اند ! بنا به اطلاعاتی دقیق و درست،بدنه رژیم اشغالگرهم سوی بامردم آماده قیام هستنند پاینده ایران

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: