آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 2 اردیبهشت ماه 1394 = 22-04 2015

تاسیسات اتمی رژیم ایران در جنگلهای تنسی!

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: درحالی که دیپلمات های شرکت کننده در مذاکرات هسته ای در سوئیس دانشمندان وزارت انرژی آمریکا را برای یافتن پاسخ برخی پرسش های فنی دشوار به چالش می کشند، دانشمندان در عین حال بر روی مدل مخفی تاسیسات هسته ای رژیم ایران که در اعماق جنگل های تنسی ساخته شده است، کار می کنند.

این روزنامه آمریکایی نوشت: این دانشمندان با استفاده از سانتریفوژهای بزرگی که برخی از آنها را لیبی بیش از یک دهه پیش به آمریکاییان تحویل داده بود، توانستند بهترین برآورد را درمورد توانایی واقعی ایران برای ساخت سلاح هسته ای به باراک اوباما ارائه دهند.

یک کارشناس عالی رتبه هسته ای آشنا با عملیات محرمانه ای که در این تاسیسات داخل جنگل انجام می شود، تاکید کرد دانشمندان آمریکایی اطلاعات زیادی در مورد سانتریفوژهای رژیم ایران در اختیار دارند.

فعالیت هایی که در این مدل محرمانه از تاسیسات هسته ای رژیم ایران انجام می شود، بخشی از برنامه گسترده ای است که در 9 آزمایشگاه اتمی آمریکا از جمله اوک ریج، لس آلاموس و لیورمور به منظور متوقف کردن پیشرفت های هسته ای رژیم ایران در حال اجرا است.

ارنست مونیز، دانشمند هسته ای و وزیر انرژی آمریکا که بر آزمایشگاه های اتمی نظارت دارد، در یک مصاحبه گفت دولت اوباما به دنبال یافتن راه حل های فنی در مذاکرات است.

هرچند مونیز درمورد تاسیسات مخفی اوک ریج که بخش هایی از آن به زمان اجرای برنامه مشترک آمریکا و اسرائیل به منظور حمله سایبری به تاسیسات غنی سازی نطنز باز می گردد، سخنی بر زبان نیاورد اما گفت آزمایشگاه های اتمی به آمریکا این توانایی را داده اند تا یکی از پیچیده ترین تلاش های خود را با هدف کنترل سلاح به پیش ببرد.

تاسیسات غنی سازی فوردو یکی از دردسرسازترین تاسیسات هسته ای رژیم ایران و یکی از چالش های پیش روی مذاکره کنندگان است زیرا این تاسیسات در زیر یک منطقه کوهستانی بنا شده است و اسرائیل می ترسد نتواند آن را با حمله هوایی نابود کند. در این تاسیسات حدود 3 هزار سانتریفوژ وجود دارد.

در این مصاحبه مونیز گفت با مدیران آزمایشگاه های خود صحبت کرده و از آنها خواسته است تا با جدیت در مورد کاربردهای دیگر تاسیسات فوردو فکر کنند، زیرا زمانی که این هفته مذاکرات از سر گرفته شود، این مسئله یکی از مواردی خواهد بود که روی میز قرار دارد.

در اوایل ماه مارس دانشمندان اوک ریج درخواستی از طرف مذاکره کنندگان دریافت کردند. آنها می خواستند درمورد ایده پاک سازی اجزا و امکان پذیر بودن آن بیشتر بدانند و اطمینان پیدا کنند که تجهیزات به جا مانده در کوه های ایران را نمی توان به سادگی تغییر داد به گونه ای که دوباره به تولید سوخت هسته ای بپردازد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: