آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 5 اردیبهشت ماه 1394 = 25-04 2015

گزارش؛ رژیم ایران و روسیه: نفت در برابر غلات

روزنامه مردمسالاری/ الکساندر تاپالوف: مبادلات تجاري جديدي بين کشورهاي ايران و روسيه در حال شکل گيري است، روسيه آماده دريافت نفت ايران در قبال غلات و برخي تجهيزات و ماشين‌آلات‌ شده و بدين ترتيب خريد نفت ايران را تضمين خواهد کرد، علاوه بر اين روسيه به تسهيل فروش نفت ايران در بازارهاي بين‌المللي نيز کمک شاياني مي‌کند، هرچند اين موضوع مي‌تواند به شکسته شدن قيمت نفت منجر شود اما به مثابه پاداشي خواهد بود براي بهبود روابط با ايران.

سرگئي ريابکوف،معاون وزير امور خارجه روسيه، در اجلاس کميته بين‌المللي شوراي فدراسيون اعلام کرد: مبادله «نفت در قبال محصولاتي خاص» سرآغازي براي سري جديد مناسبات تجاري روسيه با ايران خواهد بود. خبرها حاکي از آن است که ميزان صادرات نفت ايران به روسيه به حدود 500 هزار بشکه در شبانه روز خواهد رسيد.

در حال حاضر روسيه در قبال دريافت نفت ايران غلات، مصالح ساختماني و ابزار آلات فني خاصي را به اين کشور صادر مي‌کند، اما احتمالا موشک‌هاي S300 نيز در زمره کالاهاي مبادلاتي بين ايران و روسيه جاي مي‌گيرد. ديميتري مسکوف، مشاور مطبوعاتي پوتين رئيس‌جمهور روسيه، نيز ‌از آغاز مبادلات بين دو کشور خبر داده است. ريابکوف مشخص نکرد تا چه محدوده زماني اين مبادلات ادامه مي‌يابد اما به گفته او حجم اين مبادلات بسيار بالا خواهد بود. پيشتر خبرها حاکي از اين بود که حجم کلي مبادلات برابر خواهد بود با رقمي‌بالغ بر 20 ميليارد دلار، اما اين موضوع مربوط به زماني است که ارزش نفت چيزي در حدود 110 دلار در هر بشکه بود، اگر حجم معاملات کل را حساب کنيم، نفت در اين مجموعه ميزاني بالغ بر 180 ميليون بشکه يا 25 ميليون تن را شامل مي‌شود. با در نظر گرفتن قيمت کنوني بهاي نفت در بازار جهاني حدود 45/58 دلار در هر بشکه، مبلغ معاملات در حال حاضر برابر خواهد بود بر رقمي‌بالغ بر 5/10 ميليارد دلار.

از سوي ديگر الکساندر نواک، وزير انرژي روسيه اعلام کرد که روسيه بطور مستقيم نفت ايران را بفروش نمي‌رساند .

يکي از کارشناسان حوزه نفت در ارتباط با کمک روسيه به تسهيل فروش نفت ايران به gazeta.ru اينگونه توضيح داد که «خود روسيه به عنوان صادر‌کننده نفت ايران (در سال 2014 ميزان صادرات نفت ايران برابر بود با 84/4 ميليون بشکه) قدم پيش نمي‌گذارد بلکه در مورد لوازم انتقال نفت از خليج فارس در وهله اول به هند و چين با ايران همکاري خواهد داشت».

ويتالي کريوکوف رئيس شرکت تحليلي Small Letters بر اين باور است که همکاري ايران با روسيه در زمينه فروش نفت در وهله اول در بازار منطقه (بازار منطقه آسيا و اقيانوس ايران) تأثير‌گذار خواهد بود.

کريوکوف هشدار مي‌دهد که هرگونه توافق احتمالي با ايران ممکن است توليد‌کنندگان عمده حوزه آسيا و اقيانوس آرام را متضرر سازد و بدين ترتيب کارشناسان بر اين باورند که همکاري روسيه با ايران در فروش نفت اين کشور مي‌تواند به دشمني برخي کشورها عليه روسيه بينجامد.

بنا به گفته ماکسيم موشکوف، آناليزور UBS،از آنجا که هم اکنون بازار جهاني اشباع شده است، هرگونه حجم تکميلي که از سوي کشور ايران وارد اين بازار شود، باعث وارد آمدن فشار اضافي بر قيمت‌ها مي‌شود. ما هم اکنون و بدون در نظر گرفتن منابع ايران، شاهد عرضه مازاد نفت در حدود 5/1 تا 2 ميليون بشکه در بازار جهاني هستيم. ايران اين توانايي را دارد که در عرض دو ماه توليد نفت خود را به يک ميليون بشکه در روز برساند و قبلا بارها اعلام کرده است که مي‌تواند در صورت نياز اين حجم را به 3 ميليون بشکه در روز نيز برساند.

نيکلاي پترو، سياست مدار و استاد مدرسه عالي اقتصاد در اين زمينه عنوان داشت:«زماني که تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران لغو شود، در هر صورت حجم مازادي از نفت وارد بازار مي‌شود، بدون در نظر گرفتن اينکه روسيه با ايران همکاري خواهد داشت يا خير، روسيه در هر صورت توانايي متوقف کردن صادرات نفت ايران را ندارد، بنابراين معقولترين راه رهبري اين فرآيند است».

ايران پيشتر به کشورهاي عضو اوپک پيشنهاد کرده بود که براي جلوگيري از سقوط قيمت نفت، استخراج خود را هماهنگ کنند.

کارشناسان بر اين باورند که پذيرش اين حجم اضافي از نفت ايران در بازار نشاندهنده بهبود روابط با ايران است. روسيه در حال حاضر در اين مسير گام برداشته است.



درس از تاریخ April 25, 2015 01:42 PM

سرانی که به زور اسحله و پول نفت که فعلا بسته شده در ایران حکومت میکنند و از جمله ملا خامنه ای که دست گرم و ملاقات حضوری با رئیس روسیه پوتین می دهد جهت اطلاعت که تغییر و تحول در ایران از قاجار به عصر نوین توسط رضاشاه کبیر و آبادی ایران شد روس و انگلیس بلایی بسرش آوردن که آن مردی که یک تنه درسازمان دادن تمام ایران و کوتاه کردن دست انگلیس وروس شد با اینکه در جنگ دوم جهانی اعلان بیطرفی ومداخله درجنگ دوری کرد ولی روس ها از شمال و انگلیس از جنوب وارد خاک ایران وکشتارعجیبی کردن و به شکست این شاه قدر که به تمام امور خراب و ناامنی از جانب شاهان قبلی پایان داده بود وتبعدش شده حالا تو که مترسگی فقط استعمارایران که در خواب فکرش را نداشت بدستش میدهی بدان خیانت به ایران را خود روسها با خیانتی بالاتر خواهند دادهمانند شاهان قاجارافسوس ازکمی درک وفهم

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: