آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 6 اردیبهشت ماه 1394 = 26-04 2015

ایران: بهشت روی زمین را به زباله دانی تبدیل کردند!

ستاد برگزاری همایش لغو شده روز زمین پاک که قرار بود در یکی از محل های انباشت زباله برگزار شود بیانیه خود را منتشر کردند.

به گزارش خبرآنلاین؛ به مناسبت روز زمین پاک قرار بر برگزاری مراسمی بود که در آن جمعی از هنرمندان سینما، جمعی از فعالان محیط زیست، و برخی مسوولان مرتبط در سوادکوه حضور داشته باشند که بنا به دلایلی تعطیل شد. این همایش زیست محیطی قرار بود دریکی از مکان های دپوی غلط زباله، کنار تلی از پسماند و حوضچه ای از شیرابه برگزار شود.

بیانیه ای که قرار بود در این مراسم خوانده شود در ادامه می آید:

بر این اعتقاد هستیم که شمال ایران یکی از زیباترین، پاک ترین و با شکوه ترین نقاط کشورمان است که این موهبت الهی به واسطه طبیعتی و محیط طبیعی سبزیست که نسل به نسل از گذشتگان ما محفوظ مانده و امروز حفظ این زیست بوم بر دوش ما نهاده شده است.

اما سال هاست که سایه ای ننگین بر این طبیعت سبز گسترده شده و ذره ذره در حال رخ نمایی و وقوع بحران است، بحرانی که مدتهاست قلب طبیعت دوستداران و فعالان محیط زیست را به درد آورده، تا جایی که امروز شاهد اتحاد کلمه در حل این بحران، میان این قشر خیرخواه هستیم.

بحران پسماند، امروز از یک تهدید بالقوه به بحرانی بالفعل تبدیل شده و از جنگل ها و مراتع استانهای سبز کشورمان، تا سواحل دریا و رودها را در هم کشیده است و در هر گوشه ای این عدم رعایت مدیریت پسماند به چشم می خورد. پسماندهایی که در بسیاری از کشورهای دنیا امروز به یک فرصت اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده اند و برای طبیعت و سلامت شهروندان ما تبدیل به تهدید.

در این راه فعالان محیط زیست، به خصوص فعالان و تشکل های زیست محیطی استان های شمالی راهکارهای زیادی چه در سطح افکار عمومی جامعه، از جمله فرهنگسازی در زمینه کاهش و تفکیک پسماندها و همین طور در سطح مدیریت کلان پسماندها مانند استحصال انرژی و نیرو از زباله را پیشنهاد و به دفعات به مراجع رسمی دولتی ابلاغ کرده اند.

لذا با توجه به کمبود بودجه های لازم چه در زمینه فرهنگی و چه در زمینه اقدام اجرایی فعالان محیط زیست و سمن های زیست محیطی شمال کشور، بالاخص استان مازندران، ضمن اعتراض نسبت به وضعیت فعلی انباشت زباله ها در استان های شمالی موارد زیر را به عنوان پیشنهاد و توصیه به مسئولین امر در زمینه مرتبط عرض می کنیم:

۱. همکاری هر چه بیشتر با سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در زمینه فرهنگسازی در خصوص معضلات زیست محیطی تولید بیش از حد پسماندها، تفکیک زباله ها، کاهش زباله و اجتناب از تولید پسماند ها.

۲. حضور تیم کارشناسی مدیریت پسماندها از طرف سازمان های مردم نهاد در کارگروه پسماند استان ها به صورت مستمر و اعمال نظر تشکل های مردمی در خصوص تصمیمات اجرایی.

۳. بهسازی فوری محل های انباشت زباله فعلی به صورت کارشناسی شده، هدایت صحیح شیرابه ها، نظارت بر دپو صحیح و انجام ساده ترین نکات انباشت زباله ها از جمله، آهک پاشی به موقع، ریختن خاک به اندازه، سم پاشی محیط و....

۴. اختصاص بودجه ویژه از جانب مجلس محترم شورای اسلامی در خصوص بحران زباله در شمال کشور و ورود وزارت کشور به جهت یاری رسانی به استانداری مازندران در احداث و اتمام کار جایگاه های امحا پسماند.

۵. نظارت هر چه بیشتر وزارت بهداشت در خصوص عدم ورود زباله های بهداشتی و درمانگاهی که هم اکنون وارد محل های انباشت زباله می شوند و قرار دادن فیلترهای سنگین تر برای این موضوع

۶. اجرای احکامی که توسط قوه قضایه مورد تایید قرار گرفته توسط سازمان حفاظت محیط زیست و فشار هر چه بیشتر از جانب این سازمان نسبت به متخلفین در امر پسماندها.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: