آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 7 اردیبهشت ماه 1394 = 27-04 2015

واکنش مراجع و پلیس با بصیرت به سخنان روحانی

پلیس موظف به اجرای اسلام نیست؟ هست؟
امام خمینی: وظیفه قوای نظامی و انتظامی حفظ اسلام است

ایرنا: آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به سخن یکی از مسئولان در خصوص مسئولیت نداشتن پلیس در اجرای احکام اسلامی بیان کرد: این سخن از سه نظر دارای اشکال مبنایی است و باید از بیان چنین اظهاراتی پرهیز شود.

وی با اشاره به اینکه اخیرا یکی از مسئولان محترم گفته بود که وظیفه نیروی انتظامی اجرای قانون است نه اجرای اسلام بیان کرد: بیان این سخن صحیح نیست چرا که قوانین ما چیزی جز اسلام نیست و قوانین ما از اسلام برگرفته شده است.

این مرجع تقلید تاکید کرد: همه افراد جامعه اعم از پلیس و غیرپلیس موظف هستند که قوانین اسلام را اجرا کنند.

آیت الله مکارم شیرازی اظهار امیدواری کردند که رئیس جمهور دیگر چنین سخنانی را تکرار نکنند.


پلیس قوانین نظام اسلامی را اجرا می‌کند

سایت بصیرت: پلیس مسلمانی که با نیت خدمت به جامعه اسلامی این لباس را بر تن کرده، با شنیدن این سخن با خود می‌اندیشد که اگر موظف به اجرای اسلام نیستم، پس چه کار می‌کنم؟!

دکتر روحانی، رئیس‌جمهور، روز گذشته در همایش سراسری فرماندهان نیروی انتظامی، در خلال صحبت درباره مسائل مربوط به حوزه کاری نیروی انتظامی گفت: «ما باید قانون را با دقت اجرا کنیم و خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران شرع و قانون در کنار هم قرار می‌گیرند». وی در ادامه افزود: «پلیس موظف به اجرای اسلام نیست، هیچ پلیسی نمی‌تواند بگوید من این کار را کردم؛ چون خدا گفته است، پلیس یک وظیفه بیشتر ندارد و آن هم اجرای قانون است». این عبارت دکتر روحانی که «پلیس موظف به... قانون است»، شکل و شاکله زیبایی ندارد و عامل نازیبایی آن هم، شاکله عبارت است. از همین‌رو در جامعه با دو بازتاب مواجه شد. عده‌ای که به هر دلیلی برخی از احکام دینی را قید و مانع برخی از رفتارهای خود می‌دانند و درباره آن حرف دارند، از آن استقبال کردند؛ بسیاری از رسانه‌های اصلاح‌طلب که کلام دکتر روحانی را برای تیتر انتخاب کردند، نماینده این گروه اند. کسانی هم که خود را مقید‌تر به احکام اسلامی می‌دانند، از شنیدن این سخنان مکدر شدند و آن را نپسندیدند و با اینکه ادامه سخنان دکتر روحانی تا حدی از گزندگی این عبارت کاست؛ اما به‌سبب متناقض‌بودن با این عبارت، نتوانست از نارضایتی این گروه بکاهد.

پلیس مسلمانی که با نیت خدمت به جامعه اسلامی این لباس را بر تن کرده، با شنیدن این سخن با خود می‌اندیشد که اگر موظف به اجرای اسلام نیستم، پس چه کار می‌کنم؟! و اگر موظف به اجرای قانون هستم، مگر این قانون که در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود یا قوانینی که از پیش بوده‌اند و نظام اسلامی آنها را پذیرفته و رعایت نکردن آن حرام (مفهوم اسلامی) است، غیراسلامی است؟! اگر تأکید دکتر روحانی مقید ساختن نیروی انتظامی به اجرای قانون است که در عبارات دیگر و در سیاق کلامش به آن اشاره شده، چه لزومی داشته که از عبارت فوق استفاده شود که حداقل وجه منفی آن ناراحتی یک طیف گسترده از مردم است و اگر نیت دیگری در کار بوده، در قالب‌های ملایم‌تر و دلپذیرتر قابل بیان بود.

در هر صورت به نظر می‌رسد، این بحث کمکی به انجام وظیفه نیروی انتظامی نکرده و احتمالاً جامعه را با هنجارشکنی بیشتر و نیروی انتظامی را نیز با کار بیشتر که قابل پیشگیری بود، مواجه سازد.


پلیس موظف به اجرای اسلام نیست؟ هست؟

مجله مهر: حجت‌الاسلام حسن روحانی روز گذشته در همایش سراسری فرماندهان، روسا و مدیران ناجا گفت: اساس حکومت اسلامی، یعنی حکومت قانون و امام راحل در سخنرانی هایش نه یک بار که ده ها بار تذکر داده و فرموده است. حکومت اسلامی یعنی حکومت قانون و همه در برابر قانون مساوی هستند.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه در نظام اسلامی، شرع و قانون در کنار هم قرار گرفته‌اند، گفت: پلیس موظف به اجرای اسلام نیست. هیچ پلیسی نمی‌تواند بگوید این کار را برای آنکه خداوند و یا پیامبر (ص) در فلان روایت گفته است، انجام می‌دهم؛ این موضوع ربطی به پلیس ندارد. پلیس تنها یک وظیفه دارد و آن، اجرای قانون است.

امام خمینی: وظیفه قوای نظامی و انتظامی حفظ اسلام است

مردادماه سال ۶۰ حضرت امام خمینی در دیدار با برخی فرماندهان نیروهای مسلح تذکراتی را در رابطه با دفاع از اسلام بیان کردند. تذکراتی که نشان می دهد بنیانگذار انقلاب اسلامی وظیفه قوای نظامی و انتظامی را حفظ اسلام دانسته و تاکید فراوانی بر آن داشته اند. در بخش هایی از این سخنرانی که در جلد ۱۵ صحیفیه امام خمینی منتشر شده، آمده است: «شماها توجه داشته باشید، چه پاسداران و چه سایر قوای انتظامی و نظامی و غیر انتظامی و چه سایر ملت، همه توجه داشته باشند که ما وظیفه داریم که این اسلامی که الآن به ما رسیده حفظش کنیم تا آن فرد آخری هم که ـ خدای نخواسته ـ کشته می‏شود، موظف برای حفظ اسلام، برای دفاع از ملت، دفاع از کیان اسلامی، دفاع از کشور اسلامی تا آن آخر زن و مرد، بچه و بزرگ مکلف‏اند که دفاع کنند. مسئله دفاع یک امر عمومی است برای همه؛ هر کس قدرت دارد دفاع کند. به هر مقدار که قدرت دارد دفاع کند از کشور اسلام، باید دفاع کند. اسلام و احکام اسلام آن‏قدر اهمیت دارد که پیغمبرها برای احکام خدا و برای خدا خودشان را فدا کردند و در اسلام، از صدر اسلام به بعد، بزرگان اسلام خودشان را فدا کردند برای اسلام. وقتی یک همچه مطلبی است و یک همچه امانتی از جانب خدای تبارک و تعالی، به ما سپرده شده است، ما موظفیم همه‏مان برای حفظش و نباید بترسیم از اینکه چند نفر کشته شدند، چند نفر را با بمب کشتند، چند نفر را انفجار حاصل شد؛ هیچ ابداً این حرفها نیست. اسلام نه وابسته به من است و نه وابسته به تو. اسلام از خداست و همۀ ما مکلف برای حفظ او هستیم و با قدرت و قوّت حفظ می‏کنیم او را.»​ (منبع)


رهبر معظم انقلاب: پاسداری از ارزشهای اسلامی وانقلابی بزرگترین وظیفه نیروی انتظامی است.

تیر ماه سال ۷۴ نیز رهبر انقلاب در دیدار فرماندهان‌ و جمعی‌ از پرسنل‌ نیروی‌ انتظامی‌ از اقتدار، عزت‌، رحمت‌ و رأفت‌، به‌ عنوان‌ سه‌ خصوصیت‌ ضروری‌ برای‌ نیروی‌ انتظامی‌ کارامد و مورد قبول‌ جامعه‌ اسلامی‌ نام‌ بردند و پاسداری‌ از ارزشهای‌ اسلامی‌ و انقلابی‌ را بزرگترین‌ وظیفه‌ نیروی‌ انتظامی‌ دانسته و افزودند: «مجموعه‌ای که با قدرت و عزّت در میان مردم ظاهر می‌شود، همه باید بدانند که بنا دارد از ارزشهای اسلامی دفاع کند. در درون خود نیروی انتظامی هم، ارزشهای اسلامی، باید ارزشهای طراز اوّل و معیار و میزان باشند. در همه‌ی دستگاهها باید همین‌طور باشد. اگر فرض کنیم در مجموعه‌ای، مثلاً نیروی انتظامی یا یک مجموعه‌ی غیرنظامی، عدّه‌ای که مؤمن، پرهیزکار، مقیّد به امانت، پاکدامن و معتقد به انقلابند، و خود را سرباز و مدافع ارزشهای انقلابی و معنوی می‌دانند، احساس کردند که در این مجموعه، غریب و تنها هستند، باید کشف کنید که بر فضایِ داخلیِ این مجموعه، ارزشهای اسلامی حاکم نیست. اما به عکس، اگر کسانی که در این مجموعه، ضدّ ارزشهای انقلابی و اسلامی هستند و اعتنایی به امانت، پاکدامنی، تقوا، حفاظت از احکام و مقررات اسلامی، دین، عبادت، نماز، حضور و سایر نمادها و شاخصهای معنوی نمی‌کنند، احساس کردند که در این مجموعه تنها و بی‌پشتیبان هستند، این حاکی از آن است که بر فضای درونی این مجموعه، ارزشهای الهی و اسلامی حاکم است. این، یک معیار است و در تمام دستگاههای دولتی و تمام صحنِ محیطِ اجتماع، باید این‌گونه باشد.

اگر مؤمنین، پرهیزکاران، باتقواها، آشنایان به معارف، معتقدین و پایبندان به ارزشهای الهی و اسلامی، احساس کردند که محیط اجتماعی برای آنها محیط راحت و مطلوب و قابل تنفّسی است، معلوم می‌شود که در این جامعه، ارزشهای الهی حاکم است. نظام اسلامی باید تضمین کند که ارزشهای الهی حاکم باشد. آیه‌ی مبارکه‌ی «الّذین ان مکّنّاهم فی الارض اقاموا الصّلاة و اَتُوا الزّکوة و اَمَروا بالمعروف و نَهوا عن المنکر»، ناظر به همین معناست؛ چون اگر در محیطی، حکّام، فرمانروایان و زمامداران، مردم را به نیکی امر کردند و از بدی باز داشتند و نماز را اقامه کردند، در آن محیط ارزشها رشد می‌کند.»




mitra farahani April 27, 2015 05:14 AM

سره دادر وبقیه حالا این تدارکات چی مفلوک خواسته یک زری بزنه که متم هستم شما چرا جدی گرفتید ، شماهم مثل مردم به ریشش بخندید واوضاع را خیلی جدی نگرید هر چه باشه اونم از خودتان است

گزارش یا اعتراض به این نظر


اتش زیر خاکستر April 27, 2015 11:00 AM

بنام خدا / زمانی باران خواهد گرفت و امید است ان موقع ایشان هم زنده باشد مانند احمدی مقدم !که فراموش نکردیم بهشت را به قیمت یک پای شکسته می فروخت در ان موقع است که سیل خواهد امد وچه کسانی را با خود خواهد برد تمام راه ها برای یک جوان بسته است بعد می گویند چرا معتاد میشود اگر برنامه ای بود که انرژی نهفته این جوانان انجا تخلیه میشود ماشین را بر نمیداشت هی از سر خیابان به اخر خیابان رفت امد کند پدر سیاست اجتمائی روس بسوزد که ما از تفاله های ان سیاست استفاده میکنیم بعد از این مدت خود شوروی هم به سرمایه داری رو اورد مردمش از این همه دیکتاتوری خسته بودند اگر ازدی داشتند شوری سقوط نمیکرد مملکت دزد قاچاقچی ندارد که ایشان نگران فرع اسلام هستند که چه کسی استین مانتو را بالا برده و یا چه کسی شلوار جین پوشیده تفاوت با زمان شاه در این است که مردم ؟؟؟؟؟؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


پیشگو April 27, 2015 09:51 PM

آقای روحانی ملت از تو حمایت میکند
این مهم را به همه پرسی بگذار فر عیدون از توخشنود است با مردم باش
و ثابت کن ایرانی هستی جواب مکارم این است حاج آقا پس هربسیجی
میتونه حکم صادرکند پس درب بیدادگاه را ببندید که هر بسیجی هم قاضی است هم شاهد هم مجری حکم ، ال حق که هر کس نام خودرا صاحب است
مکار، م دست ازحیله بردارمکرکافیست اندکی به این فکرکن آمدیم بعد
مرگ فهمیدی الله کلک سلمان فارسی بوده حال اگرحسابگر ان دنیا درست کار بود چه میکنی؟ میگویی عمرعبادت کردم میگوید پس چرا به ایرانی خیانت کردی چه میگویی ازتفسیرنمونه قران که زیرنظرتوچاپ
شده فهمیدم تو برای باورت به خودت هم دروغ میگویی
پیربی خرد، بزرگ مرد ایران زمین علی دشتی هم اسلام را زیر رو کرد
اکنون در بهشت خرد یا مینوپادشاهی میکند آیا خمینی یا لاجوردی یا خلخالی یا تو یا رهبرآیا به مینو میرسید؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: