آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 7 اردیبهشت ماه 1394 = 27-04 2015

بيش از 1000 نفر تاکنون به شيگلوز مبتلا شده‌اند

معاون مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت گفت: بيماري اسهالي شيگلوز در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختياري تاکنون بيش از هزار نفر را مبتلا کرده است اما تاکنون مورد تأييدشده فوتي نداشته‌ايم. محمود نبوي در گفت‌و‌گو با فارس افزود:‌ اپيدمي و طغيان بيماري واگير شيگلوز که نوعي اسهال خوني است هر ساله به علت آبياري مزارع سبزي و صيفيجات در کشور رخ مي‌دهد و مسئله جديدي نيست. وي ادامه داد: بررسي‌ها ما نشان مي‌دهد که در استانهاي درگير با اين بيماري مسئله آب آلوده نداريم و تنها مسئله آبياري برخي مزارع سبزي و صيفي با فاضلاب است، ضمن اينکه افراد مبتلا در صورتي که دستهاي خود را مرتب نشورند مي‌توانند اين بيماري را به ديگران منتقل کنند.

معاون مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت گفت:‌ هنوز آمار دقيقي از تعداد مبتلايان نداريم اما برآورد ما اين است که تعداد مبتلايان در دو استان اصفهان و چهار‌محال و بختياري بيش از هزار نفر است. وي افزود: اين بيماري در صورتي که دير تشخيص داده شده و درمان دير شروع شود در افرادي که ضعف ايمني بدن دارد، مي‌تواند مرگ آور هم باشد اما تاکنون گزارشي از مرگ ناشي از اين بيماري که تأييد شده باشد، نداشته ايم و نمي توانيم شايعاتي که در شبکه‌ اجتماعي و پيامک‌ها در اين مورد هست را تأييد کنيم. محمد مهدي گويا، رئيس مرکز مديريت بيماريهاي واگير وزارت بهداشت نيز در اين مورد به فارس گفت: بيماري شيگلوز يک بيماري واگير و يک نوع اسهال خوني است که معمولاً از طريق مصرف مواد غذايي آلوده بروز مي‌کند و منجر به طغيان اين بيماري در يک محدوده جغرافيايي مي شود.

وي ادامه داد: از مدتي پيش اين بيماري در دو استان اصفهان و چهار محال و بختياري و به خصوص شهرهاي اطراف اصفهان مانند خميني شهر، شاهين شهر، شهررضا، سميرم و نيز شهرهاي شهرکرد و بروجرد طغيان کرده است. وي گفت: عامل اين بيماري باکتري شيگلاست و منبعي که براي اين بيماري در اين شهرها شناسايي شده، سبزي‌هايي بوده است که با فاضلاب آبياري شده است، در واقع خود سبزيها مشکلي ندارند و اگر مراحل پنجگانه پاکسازي، شست و شو و ضدعفوني سبزي‌ها به درستي انجام شود، سبزيها مشکلي ندارند. رئيس مرکز مديريت بيماريهاي واگير وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش فارس درباره تعداد مبتلايان و ميزان فوتي اين بيماري توضيح داد:‌ هنوز آمار دقيقي از تعداد مبتلايان نداريم ولي قطعاً هيچ موردي از مرگ و مير ناشي از اين بيماري نداشته‌ايم،‌همه اين بيماران به موقع درمان شده‌اند و هيچ عارضه‌اي بر جا نمانده است. گويا اضافه کرد: بيماري شيگلوز در صورتي که به موقع تشخيص و درمان شود، معمولاً بعد از 2 يا 3 روز درمان مي‌شود اما اگر دير تشخيص داده شود به خصوص براي کودکان و سالمندان خطرناک مي‌شود. وي ادامه داد: منابع آبياري سبزي با فاضلاب در مناطقي بوده که موارد بيماري شناسايي شده است، اين منابع آلودگي اکنون کنترل شده‌اند و موارد بيماري که از اين به بعد ديده مي‌شود موارد انتقال از انسان به انسان و به علت رعايت نکردن بهداشت فردي و از طريق دست آلوده و مدفوع است.

وي گفت:‌ توصيه اکيد وزارت بهداشت به مردم اين است که نه تنها در شهرهايي که موارد بيماري ديده شده بلکه در تمام شهرها هنگام مصرف سبزي مراحل 5 گانه پاکسازي، شست و شو و ضد عفوني کردن را انجام دهند و حتماً بهداشت فردي به خصوص شستن دستها با آب و صابون هنگام اجابت مزاج انجام دهند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: