آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 8 اردیبهشت ماه 1394 = 28-04 2015

نسل کشی ارامنه؛ تنش در روابط روسیه و ترکیه

مسکو-ایرنا- اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در مورد واقعه قتل عام ارامنه موجب بروز تنش در روابط روسیه و ترکیه شده است و رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در پاسخ به این بیانات پوتین، از وی درمورد مساله اوکراین و کریمه توضیح خواست.

به گزارش رسانه های روسی، دیمیتری پسکوف سخنگوی رییس جمهوری روسیه روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که گزارشی از واکنش رییس جمهوری ترکیه در مورد اظهارات ولادیمیر پوتین در مساله ارامنه به وی ارائه شده است.

سخنگوی رییس جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرد که این اظهارات بر روابط و مشارکت روسیه و ترکیه تاثیر منفی نگذارد.

وی افزود: اعلام کرده ایم که همکاری های روسیه و ترکیه برای ما اولویت دارد.

رییس جمهوری روسیه روز جمعه در ایروان پایتخت ارمنستان در یکصدمین سالروز کشتار ارامنه، این واقعه را نسل کشی خواند و محکوم کرد.

وی گفت که هیچ گونه توجیهی برای نسل کشی ارامنه در دوره عثمانی وجود ندارد.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در واکنش به این اظهارات پوتین گفت: روسیه پیش از آن که از نسل کشی ارامنه در سال 1915 سخن گوید باید به اقدامات خود در اوکراین و منطقه کریمه توجه کند.

وی افزود: این اولین بار نیست که روسیه از اصطلاح نسل کشی در مورد مساله ارامنه استفاده می کند. اما آنچه در اوکراین و کریمه رخ می دهد باید از طرف روسیه توضیح داده شود.

روسیه و ترکیه روابط گسترده ای دارند و دو کشور در عرصه های مهمی همچون انرژی و انرژی هسته ای با یکدیگر همکاری می کنند.

مسکو و آنکارا در مورد احداث نیروگاه هسته ای در ترکیه به توافق رسیده اند و قرار است اقدامات برای احداث نیروگاه هسته ای آق قویو در منطقه مرسین ترکیه که نخستین نیروگاه هسته ای این کشور است در ماههای آینده آغاز شود.

روسیه همچنین بخش عمده گاز ترکیه را تامین می کند و قرار است خط لوله ای به نام 'جریان ترکیه' از طریق دریای سیاه به ترکیه کشیده شود که حجم گاز صادراتی به این کشور را افزایش می دهد.

ترکیه با وجود فشارهای اروپایی تا کنون از پیوستن به تحریم های غرب علیه روسیه خودداری کرده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: