آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 8 اردیبهشت ماه 1394 = 28-04 2015

بازرسی از تاسیسات نظامی رژیم؛ موضع آژانس اتمی

کنفرانس بازنگری در پیمان منع گسترش سلاحهای هسته‌ ای از روز دوشنبه در مقر سازمان ملل‌ در نیویورک با پیام بان کی‌مون دبیرکل این سازمان آغاز شد.

نماینده انگلیس در سازمان ملل بامداد روز سه‌شنبه در کنفرانس ان‌پی‌تی خواستار همکاری رژیم ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ‌در نشستی خبری در مقر سازمان ملل گفت: اجرای پروتکل الحاقی (بازرسی های سرزده از تاسیسات اتمی) به روند اعتمادسازی در مورد برنامه هسته ‌ای رژیم ایران کمک مثبتی خواهد کرد.

یوکیو آمانو افزود: در حال حاضر نمی توانیم با اطمینان کامل تمام فعالیت‌های رژیم ایران را صلح‌آمیز تلقی‌کنیم و به همین دلیل انتظار داریم آنها با شفافیت کامل به برخی‌ابهامات آژانس پاسخ دهند تا گزارشی به کشور‌های عضو آژانس و شورای امنیت ارائه شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: یکی از مسائل سخت میان آژانس و رژيم ایران مسئله سایت نظامی پارچین است. اما از آنها می‌خواهیم که امکان دسترسی به این مرکز را برای ما فراهم کنند چون بخشی از تحقیقات در خصوص ابعاد احتمالی نظامی است.

وی افزود: رژیم ایران با به اجرا درآوردن پروتکل الحاقی می تواند قدم مثبتی در اعتمادسازی و شفافیت برنامه هسته‌ای خود بردارد و به همین منظور ما امیدواری خود را نسبت به اضافه کردن اجرای پروتکل الحاقی به برنامه جامع اجرایی در توافق نهایی هسته ای ابراز می کنیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در پاسخ به سئوالی درباره مخالفت ‌مقامات نظامی رژیم ایران با بازرسی تاسیسات نظامی در این کشور گفت: در صورت اجرایی شدن پروتکل الحاقی و در صورت وجود ابها و احتمال پنهانکاری نظامی در برنامه هسته‌ای هر کشوری، آژانس این حق را دارد که با درخواست ارائه توضیح، به تاسیسات نظامی و غیر نظامی کشور‌های عضو ان پی‌تی ‌سرکشی کند.

وی در واکنش به اظهارات جواد ظریف، وزیر خارجه رژیم ایران در باره نظارت بر تاسیسات هسته ای اسرائیل نیز گفت: برخی ‌تاسیسات اتمی ‌اسرائیل زیر نظر آژانس و در این تاسیسات از صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای آن اطمینان حاصل شده است ولی‌از آنجا که اسرائیل عضو ان پی‌تی ‌نیست، از حق قانونی ‌این آژانس خارج است تا دیگر تاسیسات اسرائیل را بازرسی و سرکشی کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: