آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 8 اردیبهشت ماه 1394 = 28-04 2015

تکرار حکايت برج جهان‌نمای اصفهان در يزد

ديروز در تمام دنيا يزد را به عنوان يک شهر تاريخي مي‌شناسند اما در اين شهر تاريخي خبرهايي از ساخت برج‌هاي 30 طبقه به گوش رسيده و پيش‌بيني مي‌شود حکايت برج جهان نماي اصفهان قرار است دوباره تکرار شود.

به گزارش مهر، طي سال‌هاي گذشته با توسعه گردشگري و ورود گردشگران خارجي از سراسر دنيا به يزد، اين شهر به خوبي توانست جاي خود را در دنياي گردشگري به عنوان يک شهر تاريخي باز کند و ورود تورهاي بزرگ گردشگران خارجي به اين شهر، گواهي بر اين ادعاست.

يزد نه فقط به خاطر بافت تاريخي و چند بناي شاخص بلکه به عنوان يک شهر تاريخي مطرح است و حفاظت از حريم اين شهر تاريخي يک ضرورت اساسي است زيرا در غير اين صورت، يزد به تدريج هويت تاريخي خود را از دست خواهد داد.

يکي از مسائلي که اين روزها باعث نگراني دوستداران شهر تاريخي يزد شده، خبر ساخت برج 30 طبقه در بلوار جمهوري يزد، يکي از اصلي‌ترين ورودي‌هاي اين شهر است.

برجي که به ظاهر با شراکت شهرداري يزد قرار است ساخته و به يک مجتمع تجاري عظيم براي عرضه کاشي و سراميک واحدهاي توليدکننده يزد تبديل شود.

اين موضوع بيش از همه نگراني اساتيد دانشکده هنر و معماري يزد را به دنبال داشته و در حالي که اعضاي کميسيون ماده پنج همگي راي به تصويب احداث اين برج داده‌اند، متخصصان امر به شدت ابراز نگراني مي‌کنند و ساخت اين برج را تکرار اشتباه برج جهان نماي اصفهان و خدشه‌اي بزرگ به بافت تاريخي يزد مي‌دانند.

معاون دانشکده هنر و معماري يزد در اين زمينه در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: اين برج که اکنون در مرحله گودبرداري است، به ظاهر قانوني است و در کميسيون ماده پنج راي گرفته اما اصولي بودن ساخت چنين برجي در شهر تاريخي يزد به واقع جاي سئوال و تامل دارد. محسن عباسي هرفته خاطرنشان کرد: با ساخت اين برج، حريم بصري شهر تاريخي يزد مخدوش مي‌شود ضمن اينکه بلوار جمهوري يکي از ورودي‌هاي شهر يزد و به اصطلاح آستانه شهر و شأن ورود شهر است، هنگامي‌که گردشگر داخلي و خارجي در آستانه ورود به شهر، با چنين برج عظيمي مواجه شوند، چه تصويري از شهر تاريخي يزد خواهند داشت.

وي همچنين تاکيد کرد: با ساخت اين برج، خط آسمان بافت تاريخي يزد مخدوش مي‌شود و ساخت اين برج، تجاوز به حريم بصري است.

به نظر مي‌رسد قبل از دانشکده هنر و معماري، پايگاه پژوهشي بافت تاريخي يزد بايد به ساخت اين برج معترض شود در حالي که همه اين موضوع را ناديده گرفته اند و زماني که اسکلت اين برج بالا رفت، سر و صداها بلند مي‌شود و موضوعي که از ابتدا مي‌شد از بروز آن جلوگيري کرد، به يک معضل ملي تبديل مي‌شود و اگر اکنون که اين برج در مرحله گودبرداري است، از ادامه کار ‌آن جلوگيري نشود، جنجال‌هاي برج جهان نماي اصفهان در يزد نيز آغاز مي‌شود.

عباسي هرفته با بيان اينکه متاسفانه مسوولان ميراث فرهنگي هميشه دير از خواب بيدار مي‌شوند، عنوان کرد: به نظر مي‌رسد قبل از دانشکده هنر و معماري، پايگاه پژوهشي بافت تاريخي يزد بايد به ساخت اين برج معترض شود در حالي که همه اين موضوع را ناديده گرفته‌اند و زماني که اسکلت اين برج بالا رفت، سر و صداها بلند مي‌شود و موضوعي که از ابتدا مي‌شد از بروز آن جلوگيري کرد، به يک معضل ملي تبديل مي‌شود و اگر اکنون که اين برج در مرحله گودبرداري است، از ادامه کار ‌آن جلوگيري نشود، جنجال‌هاي برج جهان نماي اصفهان در يزد نيز آغاز مي‌شود.

وي افزود: تا زماني که يونسکو و مسوولان ميراث فرهنگي کشور نسبت به اين موضوع واکنش نشان ندهند، ميراث فرهنگي و مسوولان ديگر يزد واکنشي نشان نخواهند داد و بعد از ساخت تازه به اشتباه خود پي خواهند برد. عباسي هرفته تاکيد کرد: اين اقدام به طور قطع، لعن و نفرين آيندگان را به دنبال خواهد داشت زيرا براي ساخت آن، صرف از نظر از مخدوش کردن چهره شهر تاريخي يزد، هيچ يک از مباني ترافيکي، اجتماعي، اقتصادي و ... ديده نشده است.

وي با طرح اين سوال که آيا اين برج در جهت تقويت فرهنگي بومي شهر يزد است، عنوان کرد: کل منطقه بلوار جمهوري، مجوز ساخت سه طبقه ساختمان را دارند و اکنون چگونه است که با حضور يک سرمايه دار، همه اين قوانين ناديده گرفته شده و به ناگاه مجوزهاي 30 طبقه‌اي صادر مي‌شود و بدتر از همه اينکه شهرداري در اين زمينه شراکت مي‌کند.

عضو هيات علمي دانشکده هنر و معماري يزد عنوان کرد: همين کميسيون ماده پنج که قبلا مصوب کرده در بلوار جمهوري مجوز بالاي سه طبقه داده نشود، امروز راي به ساخت 30 طبقه برج داده و با اعتراضاتي که صورت گرفته، تعديل انجام داده و ظاهرا آن را به 27 طبقه رسانده است.

وي تاکيد کرد: شهرداري يزد نبايد به عنوان يک دکان دار وارد اين مسائل شود و به دنبال انتفاع مالي باشد زيرا شهرداري قبل از اينکه هويت اقتصادي داشته باشد، بايد هويت فرهنگي خود آن هم در شهري نظير يزد را حفظ کند.

وي تاکيد کرد: عده‌اي دائم مي‌گويند اين کار قانوني است اما متاسفم که بگويم اين کار قانوني نيست بلکه دور زدن قانون است و بايد قبل از هر چيز حواشي موضوع را نگاه کنيم.

عباسي هرفته تاکيد کرد: مسوولان استان يزد و ميراث فرهنگي در سطح کشور اجازه ندهند يک مسئله ساده به يک موضوع امنيتي و حکايتي نظير برج جهان نماي اصفهان تبديل شود.

وي تصريح کرد: در شهري که بادگيرها، ‌ خط آسمان را هدايت مي‌کنند، به واقع يک برج 30 طبقه چه جايگاهي دارد. اين استاد دانشگاه اظهار اميدواري کرد: اين موضوع تا هنوز شکل جدي به خود نگرفته مورد بازنگري قرار گيرد و حتي مسوولان در سطح ملي به آن ورود کنند و اجازه ندهند کار از کار بگذرد و اشتباهات تلخ ديگر استانها در يزد نيز تکرار شود.

برج 30 طبقه يزد در حالي در شرف ساخت است که اگر حتي از همه موارد فرهنگي و تاريخي و اجتماعي و اقتصادي صرف نظر کرده و به همان قانوني که شهرداري و کميسيون ماده پنج و ... از آن دم مي‌زنند، اکتفا کنيم، در سايت معتبر وزارت راه و شهرسازي، بلندمرتبه سازي به جز در کلانشهرها ممنوع و خلاف قانون اعلام شده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: