آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 14 اردیبهشت ماه 1394 = 04-05 2015

سلطه انگلیس بر محصول راهبردی مرغ در ایران

چه شرکت‌هایی با واردات نژاد‌های خارجی باعث ورشکستی شرکت مرغ لاین بابل‌کنار شده‌اند؟

مسیرآنلاین: گوشت مرغ تامین کننده بیش از ۵۰ درصد نیاز کشور به گوشت و فرآورده‌های آن است. هر ایرانی سالانه حدود ۲۵ کیلوگرم گوشت مرغ مصرف می‌کند که ۱۰ کیلوگرم بیشتر از متوسط جهانی است. نمودار زیر نشان‌دهنده اهمیت مرغ در تامین گوشت کشور است.

با توجه به اهمیت مرغ در تامین گوشت کشور ، لزوم خودکفایی در تولید این محصول راهبردی از اهمیت بسزایی برخودار است. در ادامه قصد داریم به بررسی شاخص‌های خودکفایی در صنعت مرغ بپردازیم.

خودکفایی در ظاهر

در نگاه ابتدایی به صنعت مرغ شاهد خودکفایی کامل در این صنعت هستیم ، به نحوی که به دلیل مازاد تولید در داخل کشور ، شرکت‌های مرغ ایرانی به بازار‌های منطقه نیز راه یافته‌اند و توانسته‌اند قسمتی از بازار منطقه‌ای مرغ را تصاحب کنند. در نمودار زیر میزان تولید و مصرف چند کشور منتخب نشان داده شده است.

از نمودار بالا می‌توان نتیجه گرفت که تولید مرغ در کشور ما به خودکفایی رسیده است.

وابستگی در تامین نهاده‌های نژادی

اما با این وجود نمی‌توان گفت که صنعت مرغ کشور خودکفاست؛ برای اثبات خودکفایی صنعت مرغ نیازمند بررسی وضعیت تولید نهاده‌های کلیدی تولید مرغ در کشور هستیم. بدین منظور ابتدا به بررسی وضعیت خودکفایی نهاده‌های نژادی تولید مرغ در کشور خواهیم پرداخت.

نژاد‌های مختلفی در کشور ما رایج هستند ، شاید بتوان دو نژاد آرین و راس را با اهمیت‌ترین نژاد‌های مرغ کشور دانست ، چرا که آرین تنها نژاد تولید داخل کشور است و از سوی دیگر راس رایجترین نژاد کشور است که به صورت کامل از انگلستان وارد می‌شود.

نمودار فوق نشان می‌دهد که نزدیک به ۹۸ درصد مولد‌های نژادی کشور وارداتی هستند. همچنین روند واردات نشان می‌دهد که انگلستان بیش از ۱۰ سال است که بر بازار مرغ ایران سلطه دارد.

رد و پای یک نهاد خاص در وابستگی کشور

همانطور که اشاره شد، نژاد آرین به عنوان تنها نژاد تولید داخل کشور شناخته می‌شود ،شرکت مرغ لاین بابل‌کنار که تولید این نژاد را بر عهده دارد از سال ۱۳۷۱ رسما کار خود را شروع کرده است و در ابتدا سهم مناسبی از بازار را در اختیار داشته است، ولی با گذشت زمان با ورود شرکت‌های انگلیسی به کشور امروز در حال ورشکستگی است. اما سوال این است که چه شرکت‌هایی با واردات نژاد‌های خارجی باعث ورشکستی شرکت مرغ لاین بابل‌کنار شده‌اند؟

جدول زیر لیست شرکت‌های وارد‌کننده مولد‌های نژادی مرغ است:

قطعا از بین شرکت‌های فوق، شرکتی که نژاد راس را وارد می‌کند از اهمیت بیشتری برخودار است چرا که این شرکت نزدیک به ۸۰ درصد بازار ایران را در اختیار خواهد داشت، با اندکی جستجو در اینترنت متوجه خواهید شد که شرکت زربال که واردکننده گونه راس ۳۰۸ از انگلستان است به یکی از نهاد‌های عمومی غیردولتی تعلق دارد. قطعا این نهاد وظیفه دارد که برای خودکفایی کشور تلاش کند اما در عمل باعث وابستگی کشور به یکی از اصلی‌ترین دشمنان کشور شده است.

البته با جستجو بیشتر خواهیم فهمید که علاوه بر شرکت زربال شرکت مرغک نیز وابسته به این نهاد خاص است که نژاد هایلاین را از کشور آمریکا وارد می‌کند.

در پایان باید اشاره کرد که این نهاد خاص نه تنها حامی تولید ملی نبوده است ، بلکه موجب وابستگی جمهوری اسلامی به دشمنان قسم‌خورده شده است.

البته وابستگی صنعت مرغ به همین جا ختم نمی‌شود ، بلکه وابستگی این صنعت به نهاده‌های تغذیه‌ای(مانند کنجاله سویا) به مراتب وخیم‌تر است که در گزارشهای آینده به آن اشاره خواهد شد



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: