آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 14 اردیبهشت ماه 1394 = 04-05 2015

گرما آغاز شود، گردوغبار میهمان تهرانی‌هاست

پدر علم کویر‌شناسی با بیان اینکه با آغاز فصل گرما، کاهش بارندگی و تشدید ساخت‌و ساز می‌توانیم بگوییم گرد و غبار در تهران رخ می‌دهد، گفت: اطراف شهر تهران درگیر ریزگرد هستند که باید فکری اساسی نیز برای این امر کرد.

پروفسور پرویز کردوانی در گفت‌و‌گو با تسنیم در خصوص آغاز پدیده گرد و غبار در تهران اظهار داشت: منشأ بروز گرد و غبار در تهران داخلی است و بیشتر موضوع باز می‌گردد به کاهش رطوبت خاک، بارندگی و اقدامات انسان‌ها و حرص آن‌ها در زمینه ساخت‌ و ساز.

وی با بیان این‌که منشأ ریزگرد در 23 استان برگرفته از ریزگرد شمال عراق، عربستان، سوریه، اردن و حتی آفریقاست، گفت: شهرستان‌‌های اطراف شهر تهران مانند ملارد، شهریار، رباط‌کریم و کرج درگیر ریزگرد هستند که این امر به دلیل کاهش پوشش گیاهی در این مناطق و زمین‌هایی که سال‌ها زیرکشت نرفته است، رخ می‌دهد بنابراین باید به دنبال پاشیدن ریگ در این مناطق باشیم تا مشکل حل شود.

*کاهش پوشش گیاهی در دشت‌های 4 منطقه و بروز ریزگرد

پدر علم کویر‌شناسی با اشاره به اینکه در اصفهان، قم، سمنان و یزد نیز شاهد بروز ریزگرد به دلیل خشکی، حفر چاه‌های غیرمجاز و کاهش پوشش گیاهی در دشت‌های این مناطق هستیم، افزود: در برخی مناطق چاه‌ها‌ی غیرمجاز حفر شده که این امر باعث شده است تا آب به ریشه گیاهان نمی‌رسد که این خود، مشکل جبران‌ناپذیری را پدید آورده است.

کردوانی با بیان اینکه گاهی در مناطقی که دارای تالاب‌ هستند ما شاهد بروز ریزگرد هستیم درواقع ریزگرد در این مناطق به دلیل خشکی تالاب و رفت و آمد کامیون‌ها از وسط تالاب‌های خشک‌ شده، رخ می‌دهد، عنوان کرد: به طور مثال در خصوص شهرستان نی‌ریز در استان فارس به دلیل خشکی دریاچه تشت و رفت‌و آمد کامیون‌های سنگ آهک از وسط دریاچه شاهد بروز ریزگرد هستیم.

*فکر پاشیدن مالچ‌ نفتی برای جلوگیری از ریزگرد از ذهن مسئولان دور شود

وی با اشاره به اینکه پاشیدن مالچ نفتی نه تنها مفید نیست بلکه معایب بسیاری به همراه دارد، بنابراین باید این فکر از ذهن مسئولان دور شده و به دنبال پاشیدن ریگ یا در برخی مناطق شن و ماسه برای جلوگیری از ریزگرد باشند، گفت: مالچ‌نفتی رنگ سیاه داشته و گران است و همچنین مالچ نفتی خود آلوده‌کننده و بوی نامطبوع می‌دهد.

پدر علم‌کویر شناسی با بیان اینکه مالچ‌نفتی طی سه سال از بین می‌رود و مجدد باید هزینه متقبل شد تا مالچ بپاشیم، افزود: ابتدا باید مناطق دارای ریزگرد شناسایی و بعد از آن تنها یک سانتی‌متر ریگ بر روی مناطق پاشیده شود.

*پاشیدن مالچ نفتی برای خوزستان جواب نمی‌دهد

کردوانی با اشاره به اینکه پاشیدن مالچ نفتی برای خوزستان نیز جواب نمی‌دهد، اظهار داشت: در خصوص تهران باید بگویم که ریزگرد در داخل شهر تهران با وجود آسفالت و نبود زمین‌های کشاورزی بروز نخواهد داد ولی پدیده گردو غبار در تهران وجود دارد.

وی با بیان اینکه گاهی با وجود کاهش بارندگی و گرم‌ شدن کره زمین شاهد طوفان گرد و غباری یک ساعته در فصل گرما در تهران خواهیم بود ولی این امر نیز منشأ داخلی داشته و به دلیل خاک‌های ناشی از تخریب ساختمان‌ها خواهد بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: