آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 15 اردیبهشت ماه 1394 = 05-05 2015

نابودی جنگل‌ها در ایران به مرز هشدار رسید

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز زنجان با بیان اینکه درخت که مجموعه آن تشکیل جامعه درختی (جنگل) را می‎دهد، از مواهب بزرگ الهی است، گفت: باید از نابودی جنگل جلوگیری کنیم.

نازخند صبحی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه جنگل در تمام اعصار و قرون سازنده زندگی انسان‎ها و به وجود آورنده خیر و برکت بوده است، افزود: جنگل‎ها از عوامل اصلی پالایش هوا و کاهش آلاینده‎هایی مانند گازهای گلخانه‌‎ای هستند. علاوه بر آن بیش از 4000 نوع فرآورده‎های گوناگون از درخت به دست می‎آید که تهیه کاغذ، الکل، ابریشم مصنوعی، رزین، واکس، گریس، اسانس، سقز، چسب، رنگ، فیلم عکاسی، پلاستیک، کبریت، روغن، جوهر چاپ، مداد، چوب پنبه، صابون و ... از آن جمله‌ است.

وی ادامه داد: با وجود همه این موارد، تخریب جنگل‌ها در ایران به مرز هشدار رسیده است، به طوری که سازمان فائو اعلام کرده ایران یکی از 70 کشور در حال توسعه است که پوشش جنگلی کمی دارد و همین پوشش اندک با سرعتی بیشتر از دیگر نقاط دنیا در حال نابودی است.

صبحی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مساحت کل جنگل‎های جهان سه میلیارد و 454 میلیون هکتار است، سهم ایران از این میزان تنها 11 میلیون و 74 هزار و 554 هکتار است، ولی اگر این پوشش جنگلی را با جمعیت کل کشور مقایسه کنیم درمی‎یابیم که در شرایط نامساعد هشدار دهنده قرار داریم.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز زنجان در ادامه افزود: ارقام انتشار یافته از مرکز آمار ایران نشان می‎دهد که در کنار برداشت‎های قانونی و غیرقانونی از درختان جنگل‎های ایران، آتش‎سوزی و حریق عمدی و غیرعمدی هم به نابودی جنگل‎ها می‎افزاید، به طوری که در سال 91 در حدود 506 مورد آتش‌سوزی در جنگل‎ها اتفاق افتاد و این آمار در سال 92 هم 657 فقره آتش‌سوزی گزارش شده و سطح جنگل‎های ایران در پنج دهه از 18 میلیون هکتار به 14 میلیون هکتار کاهش داشته است.

صبحی یادآور شد: این آمار نشان می‌دهد که عدم پالایش هوا و کاهش آلاینده‎های ناشی از گازهای گلخانه‎ای در ایران بسیار قابل توجه است که با تخریب جنگل‎ها ریه‎های تنفسی رو به نابودی می‌رود. مهم‌تر از همه اینکه تخریب جنگل‎ها منجر به کاهش آب‎های زیرزمینی، کاهش آب رودخانه‎ها، چشمه‎سارها و عدم باروری زمین‎های زراعی نیز می‌شود. همچنین انواع فرآورده‎های گوناگون نیز کاهش پیدا می‎کند، پس شایسته است که از نابودی جنگل‎ها جلوگیری کنیم.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: